AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Jeg har i lang tid ønsket å gi ut en roman (eller flere) og er nå i en livssituasjon der jeg både tidsmessig og økonomisk har muligheten til å skrive. Jeg ser på fordeler og ulemper ved å gi ut bok på eget forlag kontra Gyldendal og lignende. Er det noen her som har vært i gjennom prosessen og vil fortelle om det? Takk på forhånd! Anonymkode: ac173...6a1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Jeg vil si det nesten bare er positive sider ved å gå gjennom et ordentlig forlag. Gjennom seriøse forlag får du mye tilbakemeldinger som vanligvis gjør boka mye bedre. De ordner også med distribusjon og trykk osv. Bøker gitt ut på eget forlag blir som regel ikke kjøpt inn av bibliotekene fordi de jevnt over er ganske mye dårligere. Jeg kan bare se tre situasjoner hvor det er best å gi ut på eget forlag: 1) Du er en bestselger i verdensklasse og har full kontroll på å leie inn flinke fagfolk. 2) Du er for dårlig forfatter til å gis ut gjennom et ordentlig forlag, men har fremdeles lyst til å ha en bok i hånda du kan vise til venner og familie. 3) Du har et sært prosjekt som har en helt egen målgruppe bare du kjenner til. Her er du mer gründer enn forfatter. Anonymkode: 2b3ef...50a 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 Noen andre tips: Vanligvis vil forlag se en halvferdig bok mer enn å diskutere en skisse. Jeg har mer eller mindre ferdig manus når jeg sender inn til forlag. Det forandrer seg så mye i prosessen videre, men det er vanskelig for redaktørene å gjøre seg opp en mening om en bok på bakgrunn av kun idé. Språk og dramaturgi er vel så viktig. I første omgang er det lurt å sende inn til flere forlag. De aller fleste får mange nei, selv gode bøker. Om forlaget sier nei, men utbroderer hva som kunne blitt gjort bedre er det egentlig ikke et nei, men et kanskje. Da kan du takke for hjelpen og prøve å fikse det de kommenterer og sende manus igjen. Anonymkode: 2b3ef...50a 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Kjenner flere instagrammere som har gitt ut bok. Han ene solgte 2000 eksemplarer og boka fikk status som bestselger🤣 Anonymkode: fb920...596
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #5 Skrevet 22. mai 2022 Å utgi bøker på et ordentlig forlag gir garantert status og kanskje litt inntekt. Å gi ut boka selv gir null status og antakeligvis null penger - med mindre du er veldig dyktig og har flaks. Anonymkode: 6dc17...322
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Tusen takk for svar dere! Det ser ut til at det beste er å skrive hele romanen før den sendes til flere forlag. 🤞🏻🤞🏻🤞🏻 Trådstarter Anonymkode: ac173...6a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå