Gå til innhold

MÅ man bytte bank ved boligkjøp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt bolig og fikk lån i en annen bank enn den vi alltid har brukt. Må vi da bytte til denne banken og bruke den fast? Rådgiveren vår mente det, så han har sendt over nytt bankkort og kodebrikke til oss. Men det skal vel i teorien være mulig å bare ha kontoen i den nye banken åpen, og kun bruke banken vi alltid har brukt til hverdags?

Anonymkode: 8d06a...5eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min bank har som krav at for å ha boliglån der så må hovedkontoen også være der. Dvs der lønnen kommer inn. 

Anonymkode: d139b...5a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på banken, men de fleste banker krever at du også har konto der. Jeg var nylig i søkerunde med flere banker, og jeg mener i alle fall KLP i tillegg krevde "aktiv bruk" av deres bank, altså ikke bare lønnskonto, men også brukskonto, regningsbetaling o.l. De fleste krever i alle fall lønnskonto. 

Jeg valgte en bank som både hadde god rente og ikke krevde at jeg åpnet lønnskonto. 

Anonymkode: ccd04...5cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har boliglånet i én bank og bruker en annen til vanlig. Lønna går inn der lånet er, men overføres automatisk videre til andre kontoer. Har et debetkort der fordi det av og til er greit å ha (før tok ikke legen min kredittkort f.eks.). Bruker Norwegiankortet til det meste og sparer opp litt reisepoeng.

Anonymkode: 3b191...faa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lån i 3 banker uten å ha det som "hovedbank" med lønns/bruks-konto (men har hatt konto i alle). Vil tro det er opp til banken hva de krever men du kan jo også forhandle sikkert om du er uenig i vilkårene for lånet. 

Anonymkode: 02153...9f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har kjøpt bolig og fikk lån i en annen bank enn den vi alltid har brukt. Må vi da bytte til denne banken og bruke den fast? Rådgiveren vår mente det, så han har sendt over nytt bankkort og kodebrikke til oss. Men det skal vel i teorien være mulig å bare ha kontoen i den nye banken åpen, og kun bruke banken vi alltid har brukt til hverdags?

Anonymkode: 8d06a...5eb

Noen banker krever at man har banken som hovedbank, altså lønnskonto, forsikringer. Dere kan fint ha lønnskonto i den nye banken og sette opp et fast beløp som overføres hver måned til deres nåværende bank og konto. Hvis den nye banken krever at dere får lønn der. Det blir i så fall formalitet - dere får utbetalt pengene for eksempel 12 og 13 får dere overført et beløp i deres nåværende bank. Da blir det i praksis kun en konto dere bruker for å motta lønn og betale banklån, men ikke til hverdagslige kjøp. 

Da vi skulle kjøpe nåværende hus fikk vi tilbud fra 3 forskjellige banker. 2 av dem krevde at vi hadde dem som hovedbank med lønnskonto og forsikringer. Den siste krevde ikke det og hadde dessuten den beste renta 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...