AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Har liten kontakt med familie annet enn besteforeldrene på ene siden. Nå skal de feires og jeg må dermed møte øvrig familie. Det er spesielt ei i familien som aldri klarer å bare si "så flott du ser ut" og thats it. Hun må alltid tilføye noe typ "nå var du fin på håret Tone, dette er såå mye finere enn den guttesveisen du hadde før" eller noe med klesstilen min, eller ny kjæreste. Eller "du verden så flott du var nå, det var noe annet enn sist jeg så deg for da var du myye større altså" Eller "ja jeg torte nå ikke si noe den gangen men den klesstilen du hadde da vær fæl☺️🤣 (gjerne kombinert med velment stryking på ryggen) - utrolig fin den kjolen du har på deg i dag!! Før så har jeg bare takket høflig og ledd med men nå kjenner jeg at jeg ikke orker å høre sånt. Spesielt siden jeg privat har vært gjennom en tung periode og jeg føler meg finere enn på lenge. Men jeg kjenner jeg bare orker ikke høre sånne stikk om hva som var feil med meg sist vi så hverandre, denne gangen. Tips til hva jeg kan si og gjøre for å sette henne litt ut denne gangen sånn at hun kanskje slutter med denne irriterende greia si? Ps, er ikke bare meg hun er sånn mot. Hun sier det til alle tror jeg.. Anonymkode: 05346...c8f
Hactar Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Her er det på sin plass å ta frem en god dose sarkasme, om du har det i deg. "Ja, nå har du nesten fått tak på dette med komplimenter, Therese. Bare så synd at det alltid plumper ut et stikk i samme slengen. Men går nok bedre neste gang, skal du se. Øvelse gjør mester" *Oppmuntrende klapp på hodet.* Neida. Joda. 23 1 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: Tips til hva jeg kan si og gjøre for å sette henne litt ut denne gangen sånn at hun kanskje slutter med denne irriterende greia si? Anonymkode: 05346...c8f Vend ryggen til henne mitt i første setning og gå bort hvis du kan, eller sjekk noe på telefonen, spør en annen slektning om noe, osv. Anonymkode: 91de0...6ea 1
non_stop Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Ta igjen. Når hun er ferdig med å prate så si f.eks "du også var kjempefin idag 🙂. Sist så du jo helt forjævlig ut på håret 🙂" Hvis dette er folk du uansett ikke skal omgås så hvorfor holde igjen og bite i seg slikt? 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 "Du har blitt sånn jeg var før. Jeg vokste det fra meg. Hva er din forklaring?" Anonymkode: f8476...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har liten kontakt med familie annet enn besteforeldrene på ene siden. Nå skal de feires og jeg må dermed møte øvrig familie. Det er spesielt ei i familien som aldri klarer å bare si "så flott du ser ut" og thats it. Hun må alltid tilføye noe typ "nå var du fin på håret Tone, dette er såå mye finere enn den guttesveisen du hadde før" eller noe med klesstilen min, eller ny kjæreste. Eller "du verden så flott du var nå, det var noe annet enn sist jeg så deg for da var du myye større altså" Eller "ja jeg torte nå ikke si noe den gangen men den klesstilen du hadde da vær fæl☺️🤣 (gjerne kombinert med velment stryking på ryggen) - utrolig fin den kjolen du har på deg i dag!! Før så har jeg bare takket høflig og ledd med men nå kjenner jeg at jeg ikke orker å høre sånt. Spesielt siden jeg privat har vært gjennom en tung periode og jeg føler meg finere enn på lenge. Men jeg kjenner jeg bare orker ikke høre sånne stikk om hva som var feil med meg sist vi så hverandre, denne gangen. Tips til hva jeg kan si og gjøre for å sette henne litt ut denne gangen sånn at hun kanskje slutter med denne irriterende greia si? Ps, er ikke bare meg hun er sånn mot. Hun sier det til alle tror jeg.. Anonymkode: 05346...c8f Fortell henne at hun kan begynne å jobbe i barnevernet. Der fokuserer de stort på folks fortid. Der kan hun ha det som plommen i egget og hun attpåtil redder hun sårbare barn i samme slengen. Går ikke an å få det mer perfekt, spør du meg. I tillegg til det får hun utløp for frustrasjonene sine og kanskje hun glemmer deg? 😬 Bare et tipZ… Anonymkode: 8ad9c...26e
Vimsepims Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 Kan du ikke bare si det som det er? Takk det er hyggelig å få komplimenter, men det hadde vært mye koseligere om de kom uten henvisning til fortiden. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #8 Skrevet 20. mai 2022 Ikke begynn med småkrangling og sarkasmer i dine besteforeldres familieselskap. Ta på deg et teflonbelegg og hold ut de få timene av livet ditt dette pågår. Unngå å sitte eller stå ved siden av henne hvis du kan, gå heller vekk fra den giftige tunga. Det er ikke dine besteforeldres feil at slektas hurpe er uten empati og vanlig folkeskikk. Anonymkode: d469f...54e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #9 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke begynn med småkrangling og sarkasmer i dine besteforeldres familieselskap. Ta på deg et teflonbelegg og hold ut de få timene av livet ditt dette pågår. Unngå å sitte eller stå ved siden av henne hvis du kan, gå heller vekk fra den giftige tunga. Det er ikke dine besteforeldres feil at slektas hurpe er uten empati og vanlig folkeskikk. Anonymkode: d469f...54e Eller unngå slike ting. Virker ikke som om dette gir noe for ts, så hvorfor være tilstede? Hvorfor syns du man skal ta på seg et nærmest falskt smil? Nei takk Anonymkode: f8476...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #10 Skrevet 20. mai 2022 Ikke svar, bare stirr tomt tilbake, som et diffust spørsmålstegn mens du ser henne litt opp og ned Anonymkode: 7eefa...fe2 2
BobbySocks Skrevet 20. mai 2022 #11 Skrevet 20. mai 2022 Mitt svar hadde vært: jaha?! Og så hadde jeg bare snakket videre med noen andre.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #13 Skrevet 21. mai 2022 Hva med å slutte å skåne henne? For det er jo det du gjør? «det var jo frekt sagt!» eller «sånt sier man virkelig ikke!» alternativt. «Driver du med fat-shaming, du altså?» Andre varianter er «det der er ikke greit å si». «Så ufin du er». «Slik kan du ikke snakke til «navn på annen gjest».» Og så tar du vedkommende hun snakker med i armen og sier «kom, så fjerner vi oss fra denne ubehagelige situasjonen». Og hver gang hun nærmer seg så fjerner du deg. Hilser hun? Lat som du ikke hører. Sier hun noe ufint? Irettesett. Påpek det hun gjør i rene ord, litt halvhøyt. Og samhandle ellers ikke med henne. Tar hun etter deg for å stryke på etc - Flytt deg. Gjør det helt åpenlyst. Anonymkode: 7b901...6e5 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #14 Skrevet 21. mai 2022 Sett grenser. Unngå å prate med henne. Slipper du ikke unna, avbryt henne og si «dette vil jeg ikke høre på» «jeg vil ikke at du prater slik til meg». Ferdig. Dette er ikke et menneske du trenger å forholde deg til, heldigvis. Vil tro det ligger mye såre og vonde følelser i bunnen her da, siden du har valgt å bryte? Stå opp for deg selv! Anonymkode: d7d0c...35d 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #15 Skrevet 21. mai 2022 Fikk et sånt antikompliment en gang, og han vet jeg har Asperger og endel andre utfordringer på maaaaaaange plan. Så det han tenkte var kompliment var jo bare uhøflig. Men, svar slik du ble anbefalt om å neeeeesten ha fått taket på det 😅 Eller bare si «du, det er kompliment med negativt forbehold. Og da er det igrunnen bare kritikk». Anonymkode: 52a6d...098
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 Moren min er sånn, og det er slitsomt. Jeg kritiserte denne måten å snakke på mye da jeg voks opp, og hun sier nesten ikke slikt til meg lenger, men hun snakker fortsatt slik om andre. Skjønner ikke at kommentaren om hvor fin noen ser ut blir helt ødelagt når det fem sekunder etterpå kommer "Husker du hvor brei hun var over rumpa i fjor?" Kanskje er det derfor jeg aldri har tålt å få komplimenter, fra noen, for jeg bare antar at der ligger en sammenligning, de har et bilde av da jeg så verre ut, friskt i minne. Jeg likte det første forslaget du fikk best. Jeg kunne ikke sagt sånt til min mor, hun ville blitt lei seg for hun skjønner ikke hvorfor jeg reagerer på dette, men noen med litt tykkere hud kunne godt få hørt det.. Anonymkode: 87ad4...f2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå