Gå til innhold

Jeg har boligselger forsikring men fikk erstatningkrav fra kjøperen, hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nettop en mail om at kjøperne ikke var helt tilfredstille med boligen men de har jo sett på boligen med og uten megleren, og uten oss i huset (da så de ute). De aksepterte ikke nøklene første gangen og så i alle hjørner og sprekker samtidig som de ble skriftlig og muntlig opplyst om huset. Takstmannen ga til og med en rapport som var sendt til megleren så vi har gjort det vi skal. Vi jobbet derfor hardt og leide til og med folk som skulle vaske huset til å tilfredstille kjøperen og de ble da fornøyde. Megleren var med oss hele veien fordi vi følte at det var det tryggeste i tilfelle noe skjedde. Så får vi inn en klage og erstatningskrav fra kjøperne sine advokater plutselig men de klager over ting som de allerede var klar over. 

Hva skjer nå? må jeg betale noe? blir det rettsak?

Anonymkode: 767a0...d24

Skrevet

Ta kontakt med forsikrings selskapet ditt og la deres advokater ta over kontakt.

Hva er størrelsen på kravet?

Min forrige kjøper klaget i 2 år og vant 2500 NOK neppe verdt for han, minimer ditt arbeid og maksimer deres.

Lykke til noen folk er bare psycho 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta kontakt med forsikringsselskapet du har boligselgerforsikring hos

Anonymkode: 3f4e1...644

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom kjøper ble gjort kjent med evt. feil og mangler før avtale om kjøp ble inngått har de ingenting å fare med. Du gir litt for lite detaljer til å kunne si stort mer. Hva er mangelen? Sto dette i takstrapporten? 

Anonymkode: 92278...14b

• Liker 3
Skrevet

Om det du mener at kjøper skal være klar over er informert i forkant og i skriftlig form, er du trygg. Muntlig informasjon er dessverre ikke så mye verdt, da det fort blir ord mot ord.

Vil tro mange kjøpere prøver seg nå med de nye reglene som ble innført fra nyttår, der summen for "misnøye" er satt til latterlig lave kr 10 000. Blir nok noen prøvesaker, slik som muligens i dette tilfellet, før noen tydeligere definisjoner på hva som faktisk er en mangel er satt.

Har du forsikring, så er dette svaret du gir på mail fra kjøper:

Vennligst kontakt mitt forsikringsselskap angående saken.

De fleste vil vurdere seriøsiteten i kravet sitt en gang til hvis de må gå veien om et forsikringsselskap. Uansett, det viktigste for deg er å unngå å komme i uføre ved å skrive noe tilbake som kan lage krøll for deg. Overlat saken til forsikringen. De er dreven og vet hva kjøper har krav på og ikke krav på.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Henvis kravet deres til forsikringselskapet du tegnet boligselgerforsikring med, og la alt gå via dem.
Har opplevd det samme, men da var kjøpere ryddige nok til å ta det direkte til selskapet. Selskapet ble til slutt enige med kjøpere om en sum, da det som stod i egenerklæringen kunne mistolkes. 
Underveis ba forsikringsselskapet oss skrive hva som evt ble sagt utenom, og fikk også en fagmann til å se på det.

Vi betalte ingenting ekstra, selv om erstatningen ble på ca 80.000kr.

Pust med magen, dette ordner seg😊

Anonymkode: 28517...ad3

• Liker 4
Skrevet
NakenPanda skrev (8 timer siden):

Ta kontakt med forsikrings selskapet ditt og la deres advokater ta over kontakt.

Hva er størrelsen på kravet?

Min forrige kjøper klaget i 2 år og vant 2500 NOK neppe verdt for han, minimer ditt arbeid og maksimer deres.

Lykke til noen folk er bare psycho 

Tusen takk! Det var forsikringselskapet som fikk saken opprettet og det var de som tok kontakt med oss, ikke kjøperne personlig:)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dersom kjøper ble gjort kjent med evt. feil og mangler før avtale om kjøp ble inngått har de ingenting å fare med. Du gir litt for lite detaljer til å kunne si stort mer. Hva er mangelen? Sto dette i takstrapporten? 

Anonymkode: 92278...14b

Det var forsikringselskapet som tok kontakt med oss og sa de skulle hjelpe med det. Det var snakk om vannskader på gulv, elektrisitet trøbbel i garasje osv men det hadde vi testet at alt funket som det skulle og nevnte at man kan få strømbrudd dersom det lades to biler i tillegg det med gulv så hadde de sett det og var oppmerksom på det.

Skrevet
MorTil2 skrev (7 timer siden):

Om det du mener at kjøper skal være klar over er informert i forkant og i skriftlig form, er du trygg. Muntlig informasjon er dessverre ikke så mye verdt, da det fort blir ord mot ord.

Vil tro mange kjøpere prøver seg nå med de nye reglene som ble innført fra nyttår, der summen for "misnøye" er satt til latterlig lave kr 10 000. Blir nok noen prøvesaker, slik som muligens i dette tilfellet, før noen tydeligere definisjoner på hva som faktisk er en mangel er satt.

Har du forsikring, så er dette svaret du gir på mail fra kjøper:

Vennligst kontakt mitt forsikringsselskap angående saken.

De fleste vil vurdere seriøsiteten i kravet sitt en gang til hvis de må gå veien om et forsikringsselskap. Uansett, det viktigste for deg er å unngå å komme i uføre ved å skrive noe tilbake som kan lage krøll for deg. Overlat saken til forsikringen. De er dreven og vet hva kjøper har krav på og ikke krav på.

De nye reglene er jo helt latterlig nesten, men det var vår forsikring som dekker vår del som tok kontakt. Takk for svar:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Henvis kravet deres til forsikringselskapet du tegnet boligselgerforsikring med, og la alt gå via dem.
Har opplevd det samme, men da var kjøpere ryddige nok til å ta det direkte til selskapet. Selskapet ble til slutt enige med kjøpere om en sum, da det som stod i egenerklæringen kunne mistolkes. 
Underveis ba forsikringsselskapet oss skrive hva som evt ble sagt utenom, og fikk også en fagmann til å se på det.

Vi betalte ingenting ekstra, selv om erstatningen ble på ca 80.000kr.

Pust med magen, dette ordner seg😊

Anonymkode: 28517...ad3

uff dette var deilig å høre, kan endelig sove i kveld!!

• Hjerte 1
Skrevet

Har de boligkjøperforsikring? Hvis ikke, så har de nok punget til advokat. Men advokaten burde kontakte selskapet du har boligselgerforsikring. Kontakt selskapet selv og la dem håndtere det på vegne av deg. 

Skrevet

Solgte huset mitt for 2 år siden. Tilsvarende vas med ting de ikke var fornøyde med. Boligselgerforskringen sendte meg en mail å spurte om disse tingene. Opplyste om det vi kjente til og at det meste stod allerede i takstrapporten. Fikk beskjed av forsikringa at de tok alt videre og hvis kjøper kom til meg så skulle jeg ringe forsikringsselskapet umiddelbart. Ikke hørt et kløyva ord siden

Skrevet
Akay skrev (1 time siden):

Solgte huset mitt for 2 år siden. Tilsvarende vas med ting de ikke var fornøyde med. Boligselgerforskringen sendte meg en mail å spurte om disse tingene. Opplyste om det vi kjente til og at det meste stod allerede i takstrapporten. Fikk beskjed av forsikringa at de tok alt videre og hvis kjøper kom til meg så skulle jeg ringe forsikringsselskapet umiddelbart. Ikke hørt et kløyva ord siden

Takk Gud!! Hvordan kan en kjøpe et hus uten å lese takstrapporten…

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, har vært der. En lang liste med ting som klart falt under "som sett". Og mye som var ren idioti. 

Forsikringsselskapet beroliget oss umiddelbart. Vi svarte ut, og kravet ble avvist. Motparten hadde ikke forsikring, og fikk streng beskjed om at all kommunikasjon skulle skje direkte med selskapet. 

Anonymkode: 0ec2a...05a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...