Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg har også forstått det sånn at dersom man ikke er organisert og har avtale, er det lov å gi mindre i lønn. Jeg har i allefall hatt mindre enn tariffavtalen tilsier, jeg er ikke organisert. (Heldigvis har jeg gått opp i lønn nå, da) Men HVOR mye mindre som er lov å gi, vet jeg ikke.

Hvis man ikke er organisert, har man kun krav på det som står i arbeidsmiljøloven/tjenestemannsloven.

:enig_anim:

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen som vet hva det er normalt å få når du er ryddehjelp på en frisørsalong? jeg er 25 år og skal bare jobbe der ltt i julen. synest noe og 50 kr var veldig lite. noen som hr noe meninger?

Skrevet
Kan du vise til kilder som viser at det er lov å gi under tariff til ansatte som ikke er organisert?

Har ikke henvisning til kilde, men det bygger på diskrimineringsprinsippet innenfor arbeidsretten at man ikke har lov til å behandle uorganiserte dårligere eller bedre enn de organiserte. Uorganiserte skal altså ha lik lønn som organiserte!

MEN; hvis bedriften lønner uorganiserte dårligere enn organiserte, er dette et brudd på avtalen mellom organisasjonene - og IKKE et "lovbrudd". Den uorganiserte kan IKKE kreve like god lønn som de organiserte - men de organiserte kan (gjennom organisasjonen sin) kreve at de uorganiserte får like god lønn som dem. Og de gidder de jo ikke å gjøre.

Komplisert? Ja. Kort summert:

Er du uorganisert og får under tarifflønn, er dette et brudd på tariffavtalen, men siden du ikke er organisert, er det ikke en dritt du kan gjøre med det!

Skrevet

Og PS - det finnes ingen minstelønn i lovverket!

Det er altså ingen lov som sier det er ulovlig å lønne noen 5 kr i timen.

Skrevet
Har ikke henvisning til kilde, men det bygger på diskrimineringsprinsippet innenfor arbeidsretten at man ikke har lov til å behandle uorganiserte dårligere eller bedre enn de organiserte. Uorganiserte skal altså ha lik lønn som organiserte!

MEN; hvis bedriften lønner uorganiserte dårligere enn organiserte, er dette et brudd på avtalen mellom organisasjonene - og IKKE et "lovbrudd". Den uorganiserte kan IKKE kreve like god lønn som de organiserte - men de organiserte kan (gjennom organisasjonen sin) kreve at de uorganiserte får like god lønn som dem. Og de gidder de jo ikke å gjøre.

Komplisert? Ja. Kort summert:

Er du uorganisert og får under tarifflønn, er dette et brudd på tariffavtalen, men siden du ikke er organisert, er det ikke en dritt du kan gjøre med det!

Takk for info :) Jeg er ikke selv i en situasjon hvor jeg lønnes under tariff. Er ikke organisert, men har selv forhandlet meg frem til lønnen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...