Gjest Fruktfat Skrevet 12. november 2005 #21 Skrevet 12. november 2005 Jeg har også forstått det sånn at dersom man ikke er organisert og har avtale, er det lov å gi mindre i lønn. Jeg har i allefall hatt mindre enn tariffavtalen tilsier, jeg er ikke organisert. (Heldigvis har jeg gått opp i lønn nå, da) Men HVOR mye mindre som er lov å gi, vet jeg ikke. Hvis man ikke er organisert, har man kun krav på det som står i arbeidsmiljøloven/tjenestemannsloven. ← :enig_anim:
Gjest lena25 Skrevet 2. desember 2005 #22 Skrevet 2. desember 2005 noen som vet hva det er normalt å få når du er ryddehjelp på en frisørsalong? jeg er 25 år og skal bare jobbe der ltt i julen. synest noe og 50 kr var veldig lite. noen som hr noe meninger?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #23 Skrevet 2. desember 2005 Kan du vise til kilder som viser at det er lov å gi under tariff til ansatte som ikke er organisert? ← Har ikke henvisning til kilde, men det bygger på diskrimineringsprinsippet innenfor arbeidsretten at man ikke har lov til å behandle uorganiserte dårligere eller bedre enn de organiserte. Uorganiserte skal altså ha lik lønn som organiserte! MEN; hvis bedriften lønner uorganiserte dårligere enn organiserte, er dette et brudd på avtalen mellom organisasjonene - og IKKE et "lovbrudd". Den uorganiserte kan IKKE kreve like god lønn som de organiserte - men de organiserte kan (gjennom organisasjonen sin) kreve at de uorganiserte får like god lønn som dem. Og de gidder de jo ikke å gjøre. Komplisert? Ja. Kort summert: Er du uorganisert og får under tarifflønn, er dette et brudd på tariffavtalen, men siden du ikke er organisert, er det ikke en dritt du kan gjøre med det!
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #24 Skrevet 2. desember 2005 Og PS - det finnes ingen minstelønn i lovverket! Det er altså ingen lov som sier det er ulovlig å lønne noen 5 kr i timen.
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2005 #25 Skrevet 2. desember 2005 Har ikke henvisning til kilde, men det bygger på diskrimineringsprinsippet innenfor arbeidsretten at man ikke har lov til å behandle uorganiserte dårligere eller bedre enn de organiserte. Uorganiserte skal altså ha lik lønn som organiserte! MEN; hvis bedriften lønner uorganiserte dårligere enn organiserte, er dette et brudd på avtalen mellom organisasjonene - og IKKE et "lovbrudd". Den uorganiserte kan IKKE kreve like god lønn som de organiserte - men de organiserte kan (gjennom organisasjonen sin) kreve at de uorganiserte får like god lønn som dem. Og de gidder de jo ikke å gjøre. Komplisert? Ja. Kort summert: Er du uorganisert og får under tarifflønn, er dette et brudd på tariffavtalen, men siden du ikke er organisert, er det ikke en dritt du kan gjøre med det! ← Takk for info Jeg er ikke selv i en situasjon hvor jeg lønnes under tariff. Er ikke organisert, men har selv forhandlet meg frem til lønnen min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå