Mokka Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Noe sted på nettet jeg kan sjekke dette? Hvor mye den ligger på nå?
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 1) Hva er tariff? 2) Hvem bestemmer tariffene? 3) Er tariff det samme som "fagstige" (lønn) i en kommune? 4) Er tariff det samme som minstelønn, dvs. den nederste grensen for hva som er tillatt å gi for den stillingskoden?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #3 Skrevet 9. november 2005 Det finnes jo flere ulike tariffavtaler så du bør nok spesifisere bedre hva du er ute etter.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Det finnes jo flere ulike tariffavtaler så du bør nok spesifisere bedre hva du er ute etter. ← Nei egentlig ikke. Selv om lønningene og fagfeltene er ulike så skal begrepene stå for det samme. "Tariff"- ordet tariff: hva betyr det og er det bestemmende eller bare veiledende?
Nella Skrevet 9. november 2005 #5 Skrevet 9. november 2005 Det er forskjell på bransjene og yrke/utdannelse. Det vil også være forskjeller på tillegg. Feks i helsesektoren er det forskjell på minstelønn for assistenter, omsorgsarbeidere og sykepleiere, tillegg er også forskjellige med unntak av lørdags/søndagstillegg, eller tillegg for kvelder kommer ann på lønnstrinnet da. Og det er forskjell på fabrikkarbeider og en som jobber turnus i helsevesnet da denne får turnustillegg bla i tillegg. Kontakt forbundet innefor det arbeidsfeltet du lurer på. De har tariffavtalen hos seg og svarer deg. Ellers kan det ligge på nettstedet til forbundet ditt.
Gjest Fruktfat Skrevet 10. november 2005 #6 Skrevet 10. november 2005 Det er forskjell på bransjene og yrke/utdannelse. ← i frisørbransjen er høyeste tariffen for svenn 106 pr time...
Nella Skrevet 10. november 2005 #7 Skrevet 10. november 2005 i frisørbransjen er høyeste tariffen for svenn 106 pr time... ← Det var ikke bra. Vet om ufaglærte butikkfolk i detaljhandel som går for mer enn det.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #8 Skrevet 10. november 2005 En tariffavtale er en overenskomst mellom en arbeidsgiver eller arbeidsgiverorganisasjon og en eller flere fagorganisasjoner. Tariffavtalen sier ofte en del om forholdene rundt tilsettingdforholdet, bla arbeidstid, overtid etc, og hvordan ulike arbeidstakere skal lønnes. Har man inngått tariffavtale er den absolutt bindende for begge parter, og i visse tilfeller går den over arbeidsmiljøloven (feks for fagorganisasjon som organiserer flere enn 10 000).
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #9 Skrevet 10. november 2005 Tillegg: hvis det er inngått tariffavtale der du jobber SKAL du ha tarifflønn, hverken mer eller mindre.
Mokka Skrevet 10. november 2005 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2005 Det blir eventuelt å jobbe i en kles butikk på Oslo City. HVilket forbundt kan jeg sjekke med da?
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #11 Skrevet 10. november 2005 Er det ikke tillatt å få over tarifflønn? Jeg ser på tarifflønn kun som en minstegrense det ikke er lov til å gå under. Alle tariffer er omtrent like og de er omtrent like lave alle sammen (alle tjener det samme, unntatt leger og ledere).
liv Skrevet 10. november 2005 #12 Skrevet 10. november 2005 Det blir eventuelt å jobbe i en kles butikk på Oslo City. HVilket forbundt kan jeg sjekke med da? ← Handel og kontor
Gjest Fruktfat Skrevet 10. november 2005 #13 Skrevet 10. november 2005 Det var ikke bra. Vet om ufaglærte butikkfolk i detaljhandel som går for mer enn det. ← jepp, I know...
Gjest Fruktfat Skrevet 10. november 2005 #14 Skrevet 10. november 2005 Tillegg: hvis det er inngått tariffavtale der du jobber SKAL du ha tarifflønn, hverken mer eller mindre. ← feil!! tarifflønn er en veiledning, men det er ikke lov å gi mindre! lokale forhandlinger kommer i tillegg!
liv Skrevet 10. november 2005 #15 Skrevet 10. november 2005 Tariff lønn er veiledning, og det er lov å lønne mindre! Det fins nemlig ikke minstelønnsats i norge. I allefall det vi fikk vite på skolen.
Gjest Fruktfat Skrevet 10. november 2005 #16 Skrevet 10. november 2005 (endret) ja, det er lov å gi mindre; om man ikke har tariffavtale OG ikke er organisert. er du det, er det ikke lov å gi mindre. Endret 10. november 2005 av Fruktfat
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #17 Skrevet 11. november 2005 Tarifflønn er ikke det samme som minstelønn. Tarifflønn er den lønnen du i følge tariffavtale skal ha i den stilling du er tilsatt i, etter din utdanning, erfaring og ansiennitet, og etter de opprykk du kan ha fått etter lønnsforhandlinger. En tariffavtale er en overenskomst man kommer fram til etter forhandlinger. Vi har ingen minimumslønn i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #18 Skrevet 11. november 2005 Tarifflønn er ikke det samme som minstelønn. Tarifflønn er den lønnen du i følge tariffavtale skal ha i den stilling du er tilsatt i, etter din utdanning, erfaring og ansiennitet, og etter de opprykk du kan ha fått etter lønnsforhandlinger. En tariffavtale er en overenskomst man kommer fram til etter forhandlinger. Vi har ingen minimumslønn i Norge. ← Her var det mye rart.. Jo, for ulike faggrupper/yrker/utdanninger så finnes det sperregrenser/nedre tak/minstelønn, dvs. at arbeidsgiver ikke har lov til å lønne mindre enn hva som befinner seg innenfor dette spennet. Dette gjelder kanskje ikke alle grupper men noen har slike nedre grenser for minstelønn.
Gjest gjest1 Skrevet 12. november 2005 #19 Skrevet 12. november 2005 ja, det er lov å gi mindre; om man ikke har tariffavtale OG ikke er organisert. er du det, er det ikke lov å gi mindre. ← Kan du vise til kilder som viser at det er lov å gi under tariff til ansatte som ikke er organisert? Slik jeg har forstått det er tariff veiledende minstelønn (organisert eller ikke). Men det er jo mulig å forhandle seg til høyere lønn innad i bedriften/etaten man jobber (igjen; organisert eller ikke).
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #20 Skrevet 12. november 2005 Jeg har også forstått det sånn at dersom man ikke er organisert og har avtale, er det lov å gi mindre i lønn. Jeg har i allefall hatt mindre enn tariffavtalen tilsier, jeg er ikke organisert. (Heldigvis har jeg gått opp i lønn nå, da) Men HVOR mye mindre som er lov å gi, vet jeg ikke. Hvis man ikke er organisert, har man kun krav på det som står i arbeidsmiljøloven/tjenestemannsloven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå