Gå til innhold

Oppvaskmaskinen er nasty

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det skal være vann i bånn av oppvaskmaskinen under filteret, men hvorfor er det så ekkelt?? Hva kan jeg gjøre? Ja jeg har vasket filteret mange ganger, men det er fortsatt ekkelt ..

hjelp

image.jpg

Anonymkode: b80f8...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en maskinrens. Eventuelt med eddik,c eller med slik tablett du får kjøpt. 

AnonymBruker
Skrevet
Palma skrev (34 minutter siden):

Ta en maskinrens. Eventuelt med eddik,c eller med slik tablett du får kjøpt. 

Har akkurat brukt maskinrens, lukter fortsatt litt vondt. Bildet er tatt etter maskinrensen, derfor jeg er så frustrert

Skrevet

Er den gammel? Kanskje på tide å bytte? Vår er ca 7 år gammel og jeg merker at den ikke vasker like godt som før. Oftere og oftere må jeg en ekstra runde for hånd på en del ting. Selv om den ikke ser slik ut som din. Jeg ville nok ikke stolt mye på at oppvasken er ren for å si det mildt ... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Har du løftet opp alt som skal løftes opp? Det er to deler på bildet som står på plass, begge disse kan løftes opp og vaskes.

Anonymkode: cd4f3...1d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke helt. Har du løftet opp alt som skal løftes opp? Det er to deler på bildet som står på plass, begge disse kan løftes opp og vaskes.

Jeg har gjort det tidligere, men vannet er jo fortsatt full av ugh. Men den til høyre får jeg ikke løftet opp, skjønner ikke hva det er? 

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Er den gammel? Kanskje på tide å bytte? Vår er ca 7 år gammel og jeg merker at den ikke vasker like godt som før. Oftere og oftere må jeg en ekstra runde for hånd på en del ting. Selv om den ikke ser slik ut som din. Jeg ville nok ikke stolt mye på at oppvasken er ren for å si det mildt ... 

Vår vasker som regel ganske bra, men sliter litt med lukta, pluss at vannet ser dårlig ut. Men den begynner nok å bli et par år gammel ja …

Skrevet

Vår vasker som regel ganske bra, men sliter litt med lukta, pluss at vannet ser dårlig ut. Men den begynner nok å bli et par år gammel ja …

Et par år er jo ingenting? Jeg ville kontaktet butikken dere kjøpte fra og bedt om at noen kom og så på den. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har gjort det tidligere, men vannet er jo fortsatt full av ugh. Men den til høyre får jeg ikke løftet opp, skjønner ikke hva det er? 

Du bør nok både ta opp det runde filteret, og den "metallplata", og vaske de begge. Så bør du ta tørkepapir eller annet og få sugd opp det uggene vannet og tørke bort så godt du kan nedi der.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du bør nok både ta opp det runde filteret, og den "metallplata", og vaske de begge. Så bør du ta tørkepapir eller annet og få sugd opp det uggene vannet og tørke bort så godt du kan nedi der.

Ja jeg kan prøve det igjen. Men det er vanlig at vannet skal synes?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja jeg kan prøve det igjen. Men det er vanlig at vannet skal synes?

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette handler ikke om alderen på maskinen. Min er ca 13 år, og like bra som ny. For meg ser det ut som problemet er dårlig vedlikehold/rens. 

Den svarte delen med et "håndtak" løsnes ved å vri den mot høyre eller venstre. Når denne er løsnet er den perforerte stålsilen også løs. Begge disse tas ut og renses/vaskes, og da burde mesteparten av skitten være borte. Deretter renser du best mulig opp nedi og rundt åpningene, alle steder du ser det er skittent. Når dette er gjort setter du silene på plass igjen, og vrir den svarte saken på plass så den røde pila treffer pila på stålsilen. Da er begge låst fast. 

Den hvite tingen vil jeg tro er der du fyller på salt (om det trengs der du bor). Denne bør du også tørke og rense opp rundt siden det sitter en del skitt der, men den er så vidt jeg vet ikke en sil du skal trenge å ta ut og rense.  

Når maskinen ser slik ut etter rens hadde jeg også demontert spylearmene og skylt disse, om mulig, for å få ut evt. matrester som kan ha satt seg fast. 

Etter at du har renset og satt alt på plass anbefaler jeg å kjøre en ny runde med maskinrens. Slik det ser ut i den silen sitter det antakelig skitt i alle kriker og kroker av maskinen. Deretter løsner og renser du silene igjen, for å få vekk siste rest. 

Jeg vet ikke om det er vanlig at vannet skal synes. Oppvaskmaskinen min har ikke synlig vann i silen etter bruk, men maskinen på jobben (en liten storkjøkkenmaskin) har alltid litt vann i utløpet, også etter tømming. Men det vannet ser ikke på langt nær så ille ut. 

Og så litt om å fjerne matrester: Det er mange som sier det ikke er nødvendig å skylle oppvasken eller fjerne matrestene før oppvasken settes i oppvaskmaskinen, men da er det viktig at filter/sil renses og tømmes hyppig. Jo skitnere oppvask jo hyppigere rens. (Selv er jeg elendig til å rense filteret, men til gjengjeld skyller jeg oppvasken.) 

Anonymkode: f27d7...e4f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi må etterfylle salt på vår hver 5-6 vask 🙂 

Anonymkode: 07a20...d00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi må etterfylle salt på vår hver 5-6 vask 🙂 

Anonymkode: 07a20...d00

Salt eller ikke har med hardheten på vannet å gjøre, og påvirker det endelige vaskeresultatet. Men det har ingenting å gjøre med skitten vi ser i denne maskinen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 13.41):

Dette handler ikke om alderen på maskinen. Min er ca 13 år, og like bra som ny. For meg ser det ut som problemet er dårlig vedlikehold/rens. 

Den svarte delen med et "håndtak" løsnes ved å vri den mot høyre eller venstre. Når denne er løsnet er den perforerte stålsilen også løs. Begge disse tas ut og renses/vaskes, og da burde mesteparten av skitten være borte. Deretter renser du best mulig opp nedi og rundt åpningene, alle steder du ser det er skittent. Når dette er gjort setter du silene på plass igjen, og vrir den svarte saken på plass så den røde pila treffer pila på stålsilen. Da er begge låst fast. 

Den hvite tingen vil jeg tro er der du fyller på salt (om det trengs der du bor). Denne bør du også tørke og rense opp rundt siden det sitter en del skitt der, men den er så vidt jeg vet ikke en sil du skal trenge å ta ut og rense.  

Når maskinen ser slik ut etter rens hadde jeg også demontert spylearmene og skylt disse, om mulig, for å få ut evt. matrester som kan ha satt seg fast. 

Etter at du har renset og satt alt på plass anbefaler jeg å kjøre en ny runde med maskinrens. Slik det ser ut i den silen sitter det antakelig skitt i alle kriker og kroker av maskinen. Deretter løsner og renser du silene igjen, for å få vekk siste rest. 

Jeg vet ikke om det er vanlig at vannet skal synes. Oppvaskmaskinen min har ikke synlig vann i silen etter bruk, men maskinen på jobben (en liten storkjøkkenmaskin) har alltid litt vann i utløpet, også etter tømming. Men det vannet ser ikke på langt nær så ille ut. 

Og så litt om å fjerne matrester: Det er mange som sier det ikke er nødvendig å skylle oppvasken eller fjerne matrestene før oppvasken settes i oppvaskmaskinen, men da er det viktig at filter/sil renses og tømmes hyppig. Jo skitnere oppvask jo hyppigere rens. (Selv er jeg elendig til å rense filteret, men til gjengjeld skyller jeg oppvasken.) 

Vi skyller også alltid av matrester, hadde ikke orket spise av noe som var vasket i ts sin oppvaskmaskin. Skikkelig heslig. 

Anonymkode: 7460e...39b

Skrevet (endret)

Hvor er lokket til saltbeholderen? Det skal ikke være matrester og dritt oppi der....

Men du må skru ut sila til høyre i bildet, og skrubbe vekk alt dritt oppi den, samt den store perforerte stålplata. 

Du bør også vurdere å kjøpe en liten "oljeoppsuger" slik man bruker til å suge olje av motorer. Da får du tømt saltbeholderen for matrester og gufne saker. Når den er tom fyller du på mer vann og gjentar prosessen helt til det er helt rent oppi der. Kan sikkert gå over med en flaskebørste også. 

Gjør samme prosess med hullet der filteret er også. Og til slutt tar du av spylearmene og skyller dem godt. De kan fort bli fulle av fett og riskorn etter år med dårlig vedlikehold

image.png.1667f2c96413a9d948aa33472b97880c.png

Endret av newman01
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...