Gå til innhold

Frykter jeg har ALS eller MS.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde kun nummenhet i høyre side som symptom da jeg oppsøkte legevakten, men legen sendte meg rett til MR og spinalpunksjon og jeg fikk MS-diagnosen kort tid etterpå, da hadde jeg allerede hatt sykdommen noen år sa nevrologene. 

Er det MS er det viktig at man starter opp med bremsemedisiner så tidlig som mulig, mange lever ganske bra med denne sykdommen i dag siden vi har gode medisiner nå, håper du finner ut av det TS 😊

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Atania skrev (1 time siden):

Jeg hadde kun nummenhet i høyre side som symptom da jeg oppsøkte legevakten, men legen sendte meg rett til MR og spinalpunksjon og jeg fikk MS-diagnosen kort tid etterpå, da hadde jeg allerede hatt sykdommen noen år sa nevrologene. 

Er det MS er det viktig at man starter opp med bremsemedisiner så tidlig som mulig, mange lever ganske bra med denne sykdommen i dag siden vi har gode medisiner nå, håper du finner ut av det TS 😊

Wow! Hvordan lever du med sykdommen den dag i dag?  Er du ut i arbeid osv? Er så glad for at medisinen har kommet en lang vei for de som sliter med MS. 

Anonymkode: 43bcc...60e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Wow! Hvordan lever du med sykdommen den dag i dag?  Er du ut i arbeid osv? Er så glad for at medisinen har kommet en lang vei for de som sliter med MS. 

Anonymkode: 43bcc...60e

Har bla. gjennomgått immunmodulerende behandling og bruker medisiner som gjør det lettere å gå, måtte til slutt bli ufør etter mange år med MS dessverre, men var ganske frisk i flere år før det 😊

Etterhvert skjønte jeg også at muskelsvakheten og spasmene jeg hadde hatt flere år før jeg mistet følelsen i høyre side skyldes sykdommen, men viste ingenting om MS da og tenkte aldri på at jeg kunne være syk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hva mener du selv er hensikten, ts? Altså: hva tror eller håper du å få utav at legen din sier «ja, dette er helt klart als»? Det er en sykdom som skrider frem uten håp eller behandling. Så har du den er du like godt stilt uten som med diagnosen.

Poenget mitt er dette: å få en diagnose har kun verdi dersom det er noe å gjøre med den. Altså dersom du kan ta vitaminer, medisin eller bli operert. Dersom sykdommen ikke har en behandling så lever og dør man like dårlig med diagnose som uten. 

Og selv om du nå får en sjekk og ikke har noe som helst - du kan når som helst likevel få als, kreft, hiv eller kolera. Dette er en av livets garantier. Vi skal alle dø. Frem til den dagen er vår oppgave å leve godt med denne vissheten.

Har du plager knyttet til muskler er en fysioterapeut, ikke en lege, riktig sted. Men legg av deg håpet om diagnoser, ts. De har begrenset verdi.

Anonymkode: 3ac75...c59

Helt uenig. Å få en diagnose gjør at du kanskje finner andre i samme situasjon. Det er så viktig når man føler seg alene. Det aller meste kan behandles eller lindres, og ikke minst får man kunnskap om hva kroppen din gjør.

Har selv en diagnose uten behandling, men å kjenne andre med samme sykdom er viktig. Har lært å leve bedre med den av andre, og har noen å prate med om det. Det er faktisk viktig å vite hva som feiler en.

Anonymkode: fc4dc...bc9

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet

Støtter deg i å gå privat for skikkelig utredning dersom du ikke får god nok hjelp av fastlegen. Kanskje er det ingenting, men alt unormalt bør selvsagt utredes. 

AnonymBruker
Skrevet

Støtter det at du bør utredes videre. Kan sikkert være ufarlig, håper det, ts!

MS kan det ta lang tid å utrede og få klare svar på, dessverre, jeg kjenner personlig et par som gikk med symptomer i mange år og var til utredninger mange ganger før man «endelig» klarte å påvise MS. Bremsemedisiner er en viktig mulighet i så fall.

Men husk at MS er sjelden, og det er sannsynligvis noe annet.

Anonymkode: 17521...baf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt uenig. Å få en diagnose gjør at du kanskje finner andre i samme situasjon. Det er så viktig når man føler seg alene. Det aller meste kan behandles eller lindres, og ikke minst får man kunnskap om hva kroppen din gjør.

Har selv en diagnose uten behandling, men å kjenne andre med samme sykdom er viktig. Har lært å leve bedre med den av andre, og har noen å prate med om det. Det er faktisk viktig å vite hva som feiler en.

Anonymkode: fc4dc...bc9

Det er viktig, det du skriver her. Kommer sikkert an på sykdommen, egen tilstand, alder og livsfase. Men for noen er det bra og hjelper til akseptanse og mestring.

Anonymkode: 17521...baf

AnonymBruker
Skrevet
Atania skrev (15 timer siden):

Så "artig"! Jeg fikk mine første symptomer på hele venstresiden av kroppen, men ingenting på høyre. Ble også sendt rett på MR og spinalpunksjon. Var så mange bånd i væska og flekker på hjernen at det var null tvil. Har faktisk aldri hatt noen symptomer på høyre del av kroppen, men venstre side har fått gjennomgå. 

Til TS: MS blir kalt for alle sykdommers apekatt siden symptomene nesten kan være hva som helst. Likevel er det noen klare kjennetegn. Blant annet får man atakker, og disse kan vare i flere dager og etter hvert forsvinne eller bli værende. De kommer og går ikke i løpet av kort tid. 

Anonymkode: 0d3d6...430

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det høres mer ut som angst og migrene med aura, enn MS eller ALS. MS er typisk asymmetrisk, altså at du plutselig blir kraftløs i det ene benet. Du beskriver at du kjenner deg muskelsvak i begge armer.

Lysglimt, forvrengt syn og sorte prikker er typisk for migrene med aura.

Angst kan gi nummenhet og prikking i hender og føtter, samt dårlig konsentrasjon og tåkehjerne.

Du bør uansett sjekkes av lege, så klart, i tilfelle det er noe alvorlig, men ikke bekymre deg unødig før du vet noe mer sikkert ❤️.

Anonymkode: ffdd9...87d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes også det høres mer ut som angst og migrene med aura, enn MS eller ALS. MS er typisk asymmetrisk, altså at du plutselig blir kraftløs i det ene benet. Du beskriver at du kjenner deg muskelsvak i begge armer.

Lysglimt, forvrengt syn og sorte prikker er typisk for migrene med aura.

Angst kan gi nummenhet og prikking i hender og føtter, samt dårlig konsentrasjon og tåkehjerne.

Du bør uansett sjekkes av lege, så klart, i tilfelle det er noe alvorlig, men ikke bekymre deg unødig før du vet noe mer sikkert ❤️.

Anonymkode: ffdd9...87d

Jaja, jeg hadde alle ts sine symptomer i over 2 år og der viste det seg at det var en aneurisme som lå å "dryppet" før den sprakk skikkelig så det er viktig at ts sjekker dette opp. Alt er ikke helseangst og man skal være utrolig forsiktig med å kategorisere mennesker man ikke en gang har møtt med dette. Symptomene ts har kan skyldes en rekke alvorlig tilstander og de skal selvsagt sjekkes på en skikkelig måte.

Anonymkode: c3eff...d79

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...