Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er ekstremt heldig og har arvet 300 000… og lurer på om hvordan jeg bør bruke dem mest fornuftig? Bør jeg nulle gjelden fra lånekassen? Eller legge de i boliglånet (kommer ikke til å merke det veldig 😅) ? Eller kjøpe en ny bil (da min nærmer seg 14 år gammel?) Jeg tjener greit nok, og klarer å brødfø meg og leve greit på inntekten min… Men vil jo ikke sløse dette ekstra beløpet selv om jeg gjerne kunne tenkt meg en tur utenlands og nye klær😅 Og en ny bil frister  selvfølgelig, som både er fornuftig og ufornuftig da min gamle enda funker- bensinbil da… men uansett 😊 Et luksus-dilemma. Skulle gjerne «levd» og kost meg  med dem, men kjenner veldig på at jeg ikke vil sløse😊  

image.png

Anonymkode: 115aa...039

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ALDRI nedbetal lån fra lånekassen fortere enn du må. Hvis du (gud forby) skulle bli ufør feks, så slettes hele/deler av lånet. 
jeg hadde kjøpt ny bil, men ikke for hele summen. Om du ikke har en solid bufferkonto hadde jeg satt av 150.000 dit, fordi du ikke vet når bilen kneler eller huset må fikses på. Å hvorfor ikke kjøpe deg nye klær? Du må jo ikke bruke 30.000 liksom. 

Anonymkode: e2279...741

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel generelt stor enighet om at det er lurt å betale på boliglån før studielån.

Anonymkode: 72cf8...7ca

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde betalt ned på huslånet. Eventuelt satt en andel på bufferkonto.

Anonymkode: 4056c...8c3

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er vel generelt stor enighet om at det er lurt å betale på boliglån før studielån.

Anonymkode: 72cf8...7ca

Det er også lurt å starte pensjonssparing før man betaler ned studielån. Tilogmed avsetning til barns egenkapital til boligkjøp bør komme foran nedbetaling av studielån. Det er en post i regnskapet som ikke plager noen, og det bør få kjøre sitt løp helt til det blir borte av seg selv

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

300.000 er ikke så mye penger.

Sett de et sted der de vokser, så du faktisk kan bruke pengene til noe senere.

Globalt indexfond er greit.

Skal du virkelig tjene penger kan du vente litt og kjøpe BTC når den faller under 20K dollar. Eller CRO når den går ned til 0,5. Så vente 5 år.

Av aksjer anbefaler jeg fisk eller TSLA. TSLA er trygge aksjer. Da må du ha et par års tidsperspektiv.

Anonymkode: 6ce6c...49e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde satt de i fond.

Anonymkode: 7840d...b40

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde betalt ned på huslånet. Eventuelt satt en andel på bufferkonto.

Og så ta opp billån som er dyrere enn huslånet etterpå? 

Anonymkode: 23969...0a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ALDRI nedbetal lån fra lånekassen fortere enn du må. Hvis du (gud forby) skulle bli ufør feks, så slettes hele/deler av lånet. 
jeg hadde kjøpt ny bil, men ikke for hele summen. Om du ikke har en solid bufferkonto hadde jeg satt av 150.000 dit, fordi du ikke vet når bilen kneler eller huset må fikses på. Å hvorfor ikke kjøpe deg nye klær? Du må jo ikke bruke 30.000 liksom. 

Anonymkode: e2279...741

Dette! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle rådene! Da skal jeg ikke røre lånekassen. Har bestemt meg for å spare i fond, + pensjonsparing (fond), og vil bruke noe av sparepengene først når bilen svikter 😊 Jeg har allerede en del i fond, og vet jo åssen det funker (skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte det som et alternativ). Skal tenke litt på aksje-tipsene. Tusen takk🫶 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært meg hadde pengene gått rett i det aksjefondet jeg sparer i.

Jeg begynte med 10 000 for litt over et år siden og har siden da satt inn litt over 300 000 der totalt og avkastningen er pr nå over 110 000.

Anonymkode: 1ac65...f05

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, da refinansierer man boliglånet og kjøper bil for de pengene. Det blir billigere.

Anonymkode: 13b18...6cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du snart skal kjøpe ny bil uansett ville jeg gjort det nå. Men om den holder 3+ år til så ville jeg satt mesteparten av pengene på globalt indeksfond. Og kanskje brukt 10.000 eller noe på en liten ferie eller noe du har lyst på.

Min prioriteringsrekkefølge hadde vært å unngå billån først, så å investere i indeksfond, så betalene ned på bolig og til slutt betale ned studielån. 

Anonymkode: 99d86...fad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Om du snart skal kjøpe ny bil uansett ville jeg gjort det nå. Men om den holder 3+ år til så ville jeg satt mesteparten av pengene på globalt indeksfond. Og kanskje brukt 10.000 eller noe på en liten ferie eller noe du har lyst på.

Min prioriteringsrekkefølge hadde vært å unngå billån først, så å investere i indeksfond, så betalene ned på bolig og til slutt betale ned studielån. 

Skal du investere i fond nå, bør du ikke ha en plan om å bruke pengene i løpet av en 3 års periode. Kjøp en fornuftig bil først, bruk 5-10.000 på noe gøy, og sett resten på sparing (fond/ buffer). 

Anonymkode: 1f379...573

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, derfor ha litt på buffer hvis du skal kjøpe bil senere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skal du investere i fond nå, bør du ikke ha en plan om å bruke pengene i løpet av en 3 års periode. Kjøp en fornuftig bil først, bruk 5-10.000 på noe gøy, og sett resten på sparing (fond/ buffer). 

Anonymkode: 1f379...573

Enig. Uansett når man kjøper fond burde man ha lang tidshorisont. Om TS kjøper fond burde hun lese litt om å ha is i magen osv.  Det å hasteselge i frykt er veldig dumt. Da er det bedre å ikke ha fond.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt av en del til buffer i tilfelle du trenger ny bil, men ville ikke kjøpt en helt ny bil uansett. Resten hadde jeg betalt inn på boliglånet

Anonymkode: d5547...767

• Liker 1
Skrevet

Indeksfond er en mulighet. Hvor mye bensin bruker bilen? Mulig det er penger å spare ved å bytte den ut med en som bruker mindre bensin/strøm. 

• Liker 2
Skrevet

Husk at likskjorta ikke har lommer.

Jeg er helt enig i at å «kaste vekk» 300 000 på tant og fjas ikke er noe lurt, men om du bruker så mye som 50 000 av det på klær/ferie/litt luksus, så tror jeg du får større glede av det enn BARE å være snusfornuftig og spare alt. Det er helt fint at man også må tenke på framtiden, men man lever faktisk her og nå. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
n_97 skrev (4 timer siden):

Indeksfond er en mulighet. Hvor mye bensin bruker bilen? Mulig det er penger å spare ved å bytte den ut med en som bruker mindre bensin/strøm. 

Jeg bruker sånn omtrent 1000,- på bensin i mnd og 1000,- i bompenger. Tenkte på en brukt el-bil, men er ikke sikkert. Har også nesten et hundre 000 på sparekonto til nettopp bil og annet uforutsett (om min streiker) Er nemlig veldig avhengig å ha en bil☺️ Nå kan jeg faktisk slippe billån og det er deilig 😊 Bilen min skal gå et par år til (betalt masse på service siste to årene) så jeg kan klare å vente, men vet ikke helt hva som er mest fornuftig da elbil enda har noen fordeler 😅

regine skrev (1 time siden):

Husk at likskjorta ikke har lommer.

Jeg er helt enig i at å «kaste vekk» 300 000 på tant og fjas ikke er noe lurt, men om du bruker så mye som 50 000 av det på klær/ferie/litt luksus, så tror jeg du får større glede av det enn BARE å være snusfornuftig og spare alt. Det er helt fint at man også må tenke på framtiden, men man lever faktisk her og nå. 

Takk for påminnelse om at likkjorta ikke har lommer. Du har absolutt rett, og jeg bør ha samvittighet til å unne meg noe ekstra! Klær og sko😍 Har kanskje blitt litt vel overkant fornuftig etter å ha fått barn. 🤏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...