Gå til innhold

Var det lettere å finne seg partner før i tiden? Blir vi mennesker for selvstendige og kravstore?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det var lettere å finne seg en partner før i tiden, enn det som er nå. Med tinder og all nettdating, har man så mye å velge i. Slik var det ikke før. Var det lettere å få seg partner før? Da tenker jeg kanskje 80 og 90-tallet.

Tror også vi har blitt veldig selvstendige og altfor individualistiske og at det er det som gjør at noen aldri finne den "rette" 

For ikke å snakke om hva vi idag krever av en partner. Disse kravene ble vel ikke stilt så mye før.

Anonymkode: 862a8...0c1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men var folk lykkeligere i ekteskapet før? John Gottman ber oss om å ikke senke forventningene. Vi skal nemlig ikke ta til takke med noe annet enn det vi vil ha. 

Ja, vi er kanskje individualister. Men ein god partner er opptatt av partneren sin. Det er kanskje her det kræsjer? Noen er mest opptatt av å realisere seg selv, og glemmer at som et par må man fokusere mest på det, etter min mening.

Endret av Kaffekrus
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når alle kvinner kun ønsker de 10% kjekkeste mennene sier det seg selv at det blir vanskelig å finne seg en partner. Og det florerer av menn på tinder og co, statistikk viser at i snitt har 1 kvinne 100+ menn som kjemper om henne.

Anonymkode: df826...ed8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Kaffekrus skrev (8 minutter siden):

Men var folk lykkeligere i ekteskapet før? John Gottman ber oss om å ikke senke forventningene. Vi skal nemlig ikke ta til takke med noe annet enn det vi vil ha. 

Ja, vi er kanskje individualister. Men ein god partner er opptatt av partneren sin. Det er kanskje her det kræsjer? Noen er mest opptatt av å realisere seg selv, og glemmer at som et par må man fokusere mest på det, etter min mening.

Nope! Min farmor har aldri hatt det så bra som etter at farfar døde😬 De burde selvsagt ha skilt seg for lenge siden, men det gjorde man ikke. De var i tillegg religiøse så.

Én ting er å finne en partner, noe annet er å beholde en partner. Mange mange mange oppigjennom som har levd i ekteskap som burde blitt skilt.

Anonymkode: ee2f2...130

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når alle kvinner kun ønsker de 10% kjekkeste mennene sier det seg selv at det blir vanskelig å finne seg en partner. Og det florerer av menn på tinder og co, statistikk viser at i snitt har 1 kvinne 100+ menn som kjemper om henne.

Nei. En kvinne ønsker en partner som er den han sier han er. Som ikke skifter personlighet med en gang han er alene eller med kompiser. Kanskje er det flest kvinner som får treff på tinder, men hvilken kvinne vil ha en mann som prøver seg på alle damene? Da blir hun den dama som han tok fordi han ikke fekk napp hos noen andre. Det tar litt tid å luke ut de som er på desperat jakt og se som er oppriktig interessert. 

Noen menn snakker så voldsomt om at et forhold ikke skal være et fangenskap. En kvinne har jo aldri drømt om en mann som er så opptatt av alt annet , at hun må tvinge han til å være hjemme. Med andre ord må han engasjere seg, og vise at han faktisk er der for henne... 

Og selvsagt gjelder dette den andre veien også.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nope! Min farmor har aldri hatt det så bra som etter at farfar døde😬 De burde selvsagt ha skilt seg for lenge siden, men det gjorde man ikke. De var i tillegg religiøse så.

Én ting er å finne en partner, noe annet er å beholde en partner. Mange mange mange oppigjennom som har levd i ekteskap som burde blitt skilt.

Anonymkode: ee2f2...130

Samme med min mormor og morfar. Mormor blomstret virkelig etter at morfar døde og ble med i reisegrupper, bridgeklubb og lærte seg fransk via kurs for eldre. Var stadig ute med venninder og ble et langt blidere menneske mot alle rundt seg. Veldig trist egentlig, men ja de var religiøse og kunne vel ikke skille seg. Når det er sagt så tror jeg ikke mormor satte så mye som er fot i kirken etter at morfar døde. 

Anonymkode: 89561...25e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

En liten tillegg:

I en liten bygd der 5-10 unge voksne samles et par ganger i uken på diskoteket med rulleskøyter vil hun fortsatt være mer interessert i han kjekkeste kisen med den feteste pompaduren. Og han igjen fikk ofte oppmerksomhet fra flere kvinner samtidig. Dette konseptet har eksistert siden tidenes tann, men i "gamle dager" var slike sosiale asymmetri mer håndterbare og overkommelig.

Så dette er en globalisering problem, ikke en kvinner-velge-den-beste problem.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, Kaffekrus said:

Nei. En kvinne ønsker en partner som er den han sier han er. Som ikke skifter personlighet med en gang han er alene eller med kompiser. Kanskje er det flest kvinner som får treff på tinder, men hvilken kvinne vil ha en mann som prøver seg på alle damene? Da blir hun den dama som han tok fordi han ikke fekk napp hos noen andre. Det tar litt tid å luke ut de som er på desperat jakt og se som er oppriktig interessert. 

Noen menn snakker så voldsomt om at et forhold ikke skal være et fangenskap. En kvinne har jo aldri drømt om en mann som er så opptatt av alt annet , at hun må tvinge han til å være hjemme. Med andre ord må han engasjere seg, og vise at han faktisk er der for henne... 

Og selvsagt gjelder dette den andre veien også.

Her drar du inn en haug av spekulative elementer som kommer i senere tid. Det er selvsagt sant at integritet er en god verdi som jeg tror fleste kvinner og menn ser etter i hverandre. Men samtidig kan du ikke avfeie beviste data når det gjelder hvordan kvinner og menn dater.

men hvilken kvinne vil ha en mann som prøver seg på alle damene?

Du legger i grunn at ingen kvinner vil ha en mann som prøver seg på alle damene, som er rett dersom han er av den sorten som ikke får seg en dame. Men hva sier det om en mann som ingen damer vil ha da? Ikke noe positivt om han.

Så konklusjonen er at kvinner vil ha menn som andre kvinner vil ha også. 

Ergo det ligger en viss sannhet i påstanden at kvinner generelt sett vil ha topp 10-20% av menn 🤷‍♂️

Jeg klager ikke at det er slik verden er, men jeg argumenterer bare for at din nektende påstand bommer litt på poenget.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo ikke lettere før, bare andre tider. Man måtte gifte seg for å få goder og penger, koste hva det koste vil. Gikk jo utover damene. Så jeg synes overhodet ikke det handler om å være kravstor, de fleste ønsker seg en oppegående, respektfull partner.  Damene skal få lov til å ville leve et liv med en likeverdig partner som behandler dem bra.

Anonymkode: 24816...97a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Ballongfrue
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lukter litt incel-holdninger av det utsagnet der.

Generaliserer alle kvinner uten et snev av selvransakelse. Nei, alle kvinner ser ikke på bare de 10% kjekkeste, akkurat som ikke alle menn bare ser på de 10% peneste damene. Hadde det vært sånn så hadde mer eller mindre samtlige i dette landet vært single.

Skrevet
umAxa skrev (4 minutter siden):

Her drar du inn en haug av spekulative elementer som kommer i senere tid. Det er selvsagt sant at integritet er en god verdi som jeg tror fleste kvinner og menn ser etter i hverandre. Men samtidig kan du ikke avfeie beviste data når det gjelder hvordan kvinner og menn dater.

Du legger i grunn at ingen kvinner vil ha en mann som prøver seg på alle damene, som er rett dersom han er av den sorten som ikke får seg en dame. Men hva sier det om en mann som ingen damer vil ha da? Ikke noe positivt om han.

Så konklusjonen er at kvinner vil ha menn som andre kvinner vil ha også. 

Ergo det ligger en viss sannhet i påstanden at kvinner generelt sett vil ha topp 10-20% av menn 🤷‍♂️

Jeg klager ikke at det er slik verden er, men jeg argumenterer bare for at din nektende påstand bommer litt på poenget.

Jeg benekter at kvinner vil ha de 10prosent kjekkeste mennene. Ingenting du sa var et godt motargument for dette. At kvinner liker brannmenn handler ikke om utseende i det heletatt,men om hva en brannmann står for.

En mann som ingen damer vil ha,er vel nettopp en slik som ønsker seg partner uten å måtte gjøre noe for å beholde partneren 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
LitenOgSkvetten skrev (23 minutter siden):

Lukter litt incel-holdninger av det utsagnet der.

Generaliserer alle kvinner uten et snev av selvransakelse. Nei, alle kvinner ser ikke på bare de 10% kjekkeste, akkurat som ikke alle menn bare ser på de 10% peneste damene. Hadde det vært sånn så hadde mer eller mindre samtlige i dette landet vært single.

Dette er data som er kommet frem fra forskning på tinder og andre.  At du får det til incel holdinger sier jo litt om deg.

"som ikke alle menn bare ser på de 10% peneste damene". 90% av alle menn kjemper om de normale damene og de mindre pene damene. 10% av de peneste\beste mennene kjemper alle damer om. Dette gjør at det blir en skjevfordeling. Er jo ikke uten grunn det ble et ramaskrik når disse 2 psykologene sa til hun damen som kom på nrk (som så helt gj. snittelig ut, sliten og litt ekstra kg) at hun måtte finne sin markedsverdi. Er du en dame i 40 årene sliten og noen kilo ekstra, kan du ikke forvente å få de 10% beste mennene, da bør man finne seg menn som er på samme nivå. Og der er det et kjempeutvalg for kvinner, men dere er kresne, og dere kan også være kresne siden det er 100 menn pr kvinne i snitt som kjemper.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Ballongfrue
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er data som er kommet frem fra forskning på tinder og andre.  At du får det til incel holdinger sier jo litt om deg.

"som ikke alle menn bare ser på de 10% peneste damene". 90% av alle menn kjemper om de normale damene og de mindre pene damene. 10% av de peneste\beste mennene kjemper alle damer om. Dette gjør at det blir en skjevfordeling. Er jo ikke uten grunn det ble et ramaskrik når disse 2 psykologene sa til hun damen som kom på nrk (som så helt gj. snittelig ut, sliten og litt ekstra kg) at hun måtte finne sin markedsverdi. Er du en dame i 40 årene sliten og noen kilo ekstra, kan du ikke forvente å få de 10% beste mennene, da bør man finne seg menn som er på samme nivå. Og der er det et kjempeutvalg for kvinner, men dere er kresne, og dere kan også være kresne siden det er 100 menn pr kvinne i snitt som kjemper.

Du sier at damer må kjenne sin markedsverdi(jfr. hun på NRK) og ikke kan forvente de 10% beste mennene. Samtidig sier du at det er 100 menn pr. 1 kvinne, noe som til tilsier at kvinner har en helt enorm markedsverdi. Hva er det du vil frem til?

Endret av LitenOgSkvetten
Skrevet

Les Houellebecq.

Kjærligheten har blitt markedsliberalistisk.

Med alt dette innebærer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Kaffekrus said:

John Gottman ber oss om å ikke senke forventningene. Vi skal nemlig ikke ta til takke med noe annet enn det vi vil ha. 

Det spørs jo helt hva vi vil ha. Mange har forventninger og krav som er langt over det de har å tilby selv.

Anonymkode: 5f67c...208

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
LitenOgSkvetten skrev (Akkurat nå):

Du sier at damer må kjenne sin markedsverdi(jfr. hun på NRK) og ikke kan forvente de 10% beste mennene. Samtidig sier du at det er 100 menn pr. 1 kvinne, noe som til tilsier en helt enorm markedsverdi. Hva er det du vil frem til?

Alle kvinner kan finne seg en kjæreste om dem faktisk leter på sin markedsverdi\realistisk tilnærming til sitt eget utseende. At kvinner som ser normale ut BØR finne menn som ser normale ut som gode nok. Kvinner som er mindre pene BØR finne menn som er mindre pene gode nok.  

Er du mann på dating:

Er du topp 10%  = Kan få alle kvinnene uansett hvordan dem ser ut. Kan velge og vrake.
Er du Normal = Kjemper du i snitt med 100 andre menn om 1 kvinne som er på samme nivå eller mindre pen
Er du mindre pen = Får du som mann ingen damer, da disse går som de normale damene etter menn langt over deres egen "liga"\markedsverdi.

Og hva er forklaringen på dette? Jo blant annet at det er en veldig stor skjevfordeling på dating apper, mange flere menn en kvinner.  I tillegg er ikke kvinner avhengige av menn i livet sitt, og klarer seg fint med å ha ons så lenge dem har en penis som er lang nok. 

Damer som klager over at dem ikke finner menn er så enkelt som at dem leter etter menn som utseende messig langt over deres eget nivå. Når dem konfronteres med dette er svaret ofte at "vi vil ha menn som behandler oss ordentlig og elsker oss"... dobbeltmoral

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror det var letter for menn før. Da var kvinner avhengig av en mann i mye større grad enn de er nå.

Er selv kvinne som lever alene, fordi jeg kan, og ikke har funnet noen mann som passer til det livet jeg ønsker. Heller alene og til tider ensom, men mesteparten av tiden godt fornøyd enn i et forhold. Har en enorm frihet!

Anonymkode: 7fd61...034

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Ballongfrue
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I tillegg er ikke kvinner avhengige av menn i livet sitt, og klarer seg fint med å ha ons så lenge dem har en penis som er lang nok. 

Er ikke dette en bra ting vil du si? At vi er kommet langt nok til at kvinner ikke er avhengig av menn i livet sitt?

Endret av LitenOgSkvetten
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du vise til denne dataen. Spesielt det med 100 menn på 1 kvinne. For det er ikke erfaringen noen av mine venninner eller jeg har. Vi synes virkelig ikke det er lett på nettdating sider vi heller. Jo vi kan få sex,men vi som er ute etter seriøst forhold sliter.

Anonymkode: 30ba3...272

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kaffekrus skrev (2 timer siden):

Aner ikke hvem denne John Gottman er, men mange vil ikke slå seg til ro med den de kan få, men etter en tid begynne å lure på om de kan få noe enda bedre. Det var dette med det gresset på den andre siden.... 

Anonymkode: e564b...c74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...