Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna våre forsyner seg grådig av godteriet vi har liggende i skapet og skuffen.

er det slikt man må regne med? 
kan man lære dem til å ikke ta? Eller må man rett og slett ha tomme skap? 

virker som at de er ekstra fysen etter skolen og «raider» igjennom skapene.. 

Anonymkode: 95f20...0c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke hører på dere når dere sier at de ikke får ta så får dere enten gjemme det bort eller la være å ha det liggende.

Anonymkode: f921f...9a9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her går det i bølger- noen ganger forsvinner det mye- da gjemmer jeg det. Mens andre ganger, som nå har de fremdeles godteri fra påsken igjen. Ofte er det «svinn» når de har med venner hjem😅

Anonymkode: 6b8cc...4c1

Skrevet

Barna mine spør alltid om å få. Nei er nei, ja er ja. Det er ikke ok at de forsyner seg. Selvbeherskelse er viktig å lære i tidlig alder. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barna våre forsyner seg grådig av godteriet vi har liggende i skapet og skuffen.

Hvor gamle er de? Og hva slags beskjed har de fått av deg? 

Har man slikt liggende uten å ha en nærmere avtale med barna, blir det vel slik. Har dere ikke annen enkel mat de kan lage seg etter skolen istedenfor? Hva med fruktsalat o.l? Det demper søtsuget, men er sunnere enn godteri. 

Kanskje du skal gjemme godteriet et annet sted, og innføre andre vaner. Det er jo ikke bra å spise godteri istedenfor mat som faktisk fyller magen og kroppen med næringsstoffer. 

Endret av Rosatoast
Skrevet

Dersom barna stjeler snop uten lov så ‘tar’ jeg av lørdagsgodtet deres. Da lærer de!

Det som ikke er ditt, det har du enkelt og greit ikke lov til å forsyne deg med. Da kalles det å stjele. 

Dette bør man lære barn i tidlig alder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da nekter du dem lørdagsgodt. Problem løst. Konsekvenser og grensesetting er noe alle foreldre må vite hva er. 

Anonymkode: cfce8...ebf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At de raider etter skolen, er de egentlig sultne? Finnes det andre alternativer tilgjengelig som er bedre?

Vær litt obs på om de gjør det for å døyve stress, følelser, m.m. 

Anonymkode: 1c6ee...639

AnonymBruker
Skrevet

Jeg "raidet" skapene etter skolen som barn og ungdom etter søtsaker, men det eneste alternativet var å lage seg brødmat etter skolen av tørt grovt mursteinsbrød med kjedelig pålegg. Vi fikk heller ikke lørdagsgodt, men en liten skål sto fremme et par ganger i måneden da hele familien spilte brettspill. Godteri var sjeldent og i veldig begrensede mengder, så det var jo gull å plutselig finne sjokolade i skapet mens foreldrene mine var på jobb. Kunne ta så mye jeg ville, fikk jo kjeft, men hadde jo ingen konsekvenser utover det (ble lettere overvektig da :P)

Hva slags mat får de lov til å lage seg etter skolen? 

Anonymkode: 5a596...632

Gjest WhisperingWind
Skrevet
Jessic_a skrev (5 timer siden):

Barna mine spør alltid om å få. Nei er nei, ja er ja. Det er ikke ok at de forsyner seg. Selvbeherskelse er viktig å lære i tidlig alder. 

Mannen min har null impulskontroll når det kommer til godis🤣🙈

Har medisinskap med lås 😎

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det ikke er greit. Jeg fikk ikke lov til det som barn og ser ikke helt hvorfor det skal være ok å gjøre det når foreldre har sagt nei vs. andre ting man ikke får lov til?

Ville passet på at de har mat å spise da :) Og kanskje noe "snacks" som de kan få en viss mengde av, feks kjeks, saftis osv, som de får lov å ta men bare avtalt antall. 

Anonymkode: 2d895...2b8

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en datter som gjorde akkurat det samme. Hun hadde flere alternativer til god mat etter skolen men, hun hadde rett og slett lyst på godis. Vi snakket mye om det og hun sa unnskyld der og da men, det skjedde likevel igjen og igjen. Fikk mange råd om å bare la være å ha snop liggende. Men, jeg tenkte at pokker heller, man må kunne ha ting liggende uten at det skal bli tatt. Min løsning ble at jeg i en periode låste kjøkkendøra da jeg dro på jobb. Satt en kjølebag med mat, drikke, youghurt og frukt i stua som hun kunne spise da hun kom hjem fra skolen. Etter et par ganger hvor hun hadde med venner hjem som lurte på hvorfor kjøkkenet var låst så sluttet hun å stjele. Sikkert flaut å fortelle andre at du er en liten tyv 😅

Anonymkode: 5ee7b...57b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine spør alltid om lov før de tar noe, går i 3. og 4. klasse.

Anonymkode: 9eb29...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset kan man forsyne seg sv det vi har tilgjengelig , veldig kunstig å måtte spørre om å få når man bor i samme hus. Absolutt ikke stjeling i mitt hode

Anonymkode: 1eb0c...037

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er vel normalt. Men hva er vitsen med å ha masse godteri i skapene hele uka? 

Anonymkode: 37f01...c2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her i huset kan man forsyne seg sv det vi har tilgjengelig , veldig kunstig å måtte spørre om å få når man bor i samme hus. Absolutt ikke stjeling i mitt hode

Jepp, her er både vinskapet og godteskapet tilgjengelig for alle, treåringen som tiåringen. Noe annet ville vært kunstig!

Anonymkode: 551f1...0f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jepp, her er både vinskapet og godteskapet tilgjengelig for alle, treåringen som tiåringen. Noe annet ville vært kunstig!

Om du ikke klarer å skille på lovlig/ ulovlig har du ett problem 

Skrevet (endret)

Skjønner ikke hysteriet med å sette lås på skuffer og skap mandag- fredag . 

Godteri i hverdagen bederver ingen,så lenge ungene ikke har mangelsykdommer,tannråte eller er sykt overvektige.  

Ååå,, prestasjonsforeldre bør ta seg ei bolle 😎 og helst senke skuldrene 2 hakk. 

Til sammenligning drakk jeg som barn opp Expigen- flaska titt og ofte ...( hostesaft med lakrissmak) 

Men det var tidlig på 80 - tallet 😆🤣 Anbefaler ikke det. Synd den er ute av handelen.....

Endret av Havspeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Om du ikke klarer å skille på lovlig/ ulovlig har du ett problem 

Hvis du ikke klarer å skille på sunt/usunt har du et problem.

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk det slik at vi fikk x godteri på lørdager. Pappa fikk en ide om at vi fikk utdelt godteriet på en mandag og da var det opp til oss om vi klarte å spare frem til lørdag. Gjorde vi ikke det så var det ikke mer å få heller. 

Så for meg ble det slik at etter skolen hadde jeg så lyst på noe. Jeg visste da at om jeg spiste sjokoladen på tirsdag så hadde jeg ingenting når familien spiste godis på lørdag. Ellers i huset fantes det ikke godis. Da var det også lettere å bli mett på noe annet. 

Anonymkode: 1d718...071

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...