AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Har en liten baby og en datter på tre år. Hun pleier å sove over hos onkel og tante en gang i uken, har gjort det som avlastning fra hun begynte i barnehagen og har alltid gledet seg veldig til det. Gått helt smertefritt! Alltid elsket å gå i barnehagen også. Nå som baby er noen måneder og tar litt mer plass, har hun begynt å si at hun ikke vil i barnehagen. Gråter ved levering og sier fra hun står opp at hun vil være hjemme. Har ganske korte dager, fra 9:30-15. Vi leverer henne uansett, sånn er det jo. På onsdag sa hun til frokost at hun ikke ville dra til onkel og tante etter barnehagen. Vi sa at jo, de henter i barnehagen også henter vi deg i morgen. Når hun var der sa hun noen ganger at hun ikke ville være der og var tidvis litt lei seg. mannen min jobber mye og babyen sover lite, så jeg «trenger» denne avlastningen nå. Men gjør jo vondt når hun sier hun ikke vil og heller vil til mamma. Dere som har hatt lignende ordninger, hva har dere gjort når det har buttet litt på? Tatt en pause eller bare holdt på rutinene? Anonymkode: 325c9...a06
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Dette handler sannsynligvis om at hun føler seg bortprioritert i forhold til babyen, og derfor forsøker å få mer av din oppmerksomhet. Hvor mye tid og oppmerksomhet har du til henne i hverdagen? Når hun ikke er i barnehagen eller hos onkel og tante? Klarer du å finne tid til bare henne, eller må hun alltid vike for baby? Hva gjør du for å "kompensere for" at hun nå må dele din oppmerksomhet med en baby som krever mye? Er det et alternativ at mannen jobber mindre, og avlaster deg mer med baby? Eller at tante og onkel tar en trilletur med baby istedenfor å passe jenta f.eks. annenhver gang, så du og jenta for alenetid sammen? Du har jo nå to barn, så noen rutiner bør jo endres. Anonymkode: d682d...db2 9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 Helt ærlig, dere «ikke» denne ordningen. Dere har to barn og bør prioritere begge to. En baby vil alltid ta ekstra plass, men din jobb som mamma er å prioritere begge to., din datter føler seg til side satt og babyen betyr mer. Sett deg inn i følelsene hennes og møt henne. Burde tenkt på dette før dere fikk barn, skammelig dette her. Ps, mannen har fem og jeg tre og her behandles ALLE LIKT pluss en baby på vei. Vi Har en mye mer hektisk hverdag enn det dere kanskje har og en mann som jobber MYE, og mye overtid. Og som gravid er jeg ekstremt sliten og trøtt konstant. Men jeg følger opp alle som en! Og besøker mine som bor på Østlandet foreløpig titt som tatt. Så her som mor bør du steppe opp som mor og begynne å ta ansvar, og møte jenta di på veien. Anbefaler kurset cos!! Anonymkode: 53748...c86
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Jeg får veldig vondt av jenta di. Jeg hadde aldri tatt de valgene for min datter, som dere har gjort. Stakkars lita. Tydelig at det hadde holdt med et barn for dere, men for sent å endre ting nå. Uff, at dere ikke får dårlig samvittighet? Og har dere det, da må dere endre på livet deres. Stakkars lita Anonymkode: 787a5...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Treåringen føler seg åpenbart skjøvet til siden og at baby har tatt all plass, og det har hun jo faktisk rett i. Får hun ha deg for seg selv mens noen andre tar baby? Hvor mye alenetid får hun i hverdagen? Anonymkode: 01c32...85d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 Jeg hadde ikke hatt så mye overnatting borte med ny baby i hus! Og jeg tror også at jo mer dere pusher på overnatting jo mer motstand blir det mot barnehage. Anonymkode: 73261...9b3 3
Lizard Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 Du har to barn, er normalt frisk(?) og må sende ett barn bort en gang i uka? Dette er jo helt hinsides. Skjønner du ikke hvilke belastning det er for datteren din som blir bortprioritert? Hun sier jo at hun ikke vil, og det bør du faktisk respektere. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #8 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Helt ærlig, dere «ikke» denne ordningen. Dere har to barn og bør prioritere begge to. En baby vil alltid ta ekstra plass, men din jobb som mamma er å prioritere begge to., din datter føler seg til side satt og babyen betyr mer. Sett deg inn i følelsene hennes og møt henne. Burde tenkt på dette før dere fikk barn, skammelig dette her. Ps, mannen har fem og jeg tre og her behandles ALLE LIKT pluss en baby på vei. Vi Har en mye mer hektisk hverdag enn det dere kanskje har og en mann som jobber MYE, og mye overtid. Og som gravid er jeg ekstremt sliten og trøtt konstant. Men jeg følger opp alle som en! Og besøker mine som bor på Østlandet foreløpig titt som tatt. Så her som mor bør du steppe opp som mor og begynne å ta ansvar, og møte jenta di på veien. Anbefaler kurset cos!! Anonymkode: 53748...c86 Har sjeldent lest et mer selvtilfreds innlegg. Noen bare elsker å dømme andre nord og ned, uten å bidra med noe konstruktivt annet enn å opphøye seg selv. Du er tydeligvis av den sorten. Pinlig. Anonymkode: d257d...1bb 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #9 Skrevet 20. mai 2022 TS her, takk for engasjement men tror en del har misforstått. Har sikkert vært uklar. vi har mye kvalitetstid bare hun og jeg, men også oss to sammen med babyen på trilletur og til frokost og gulvlek. Pappaen og jeg legger hvert barn annenhver kveld. Jeg har morgenen alene med begge, henter og leverer og har alenetid hver ettermiddag når babyen sover dupp men også en dag i helgen. Har hatt mye hjemmetid fra barnehagen, men vi har også sett en verdi i at noen ting er som før og har beholdt plass i barnehagen og fast overnatting hos onkel og tante. Frem til forrige uke har det vært høydepunkter for henne og noe hun har gledet seg til. Vært veldig stolt over at det er noe hun gjør alene og som babyen ikke gjør. Nå er vi i en sterk selvstendighetsperiode hvor hun stort sett vil motsatt av det vi skal, uansett hva det er. Skal jeg legge vil hun ha pappa. Skal han legge vil hun ha meg. Skal jeg ig hun ut for å leke alene vil hun være hjemme med babyen. Derfor er det ikke så tydelig for meg hvorvidt det som skjer nå er det samme eller noe annet. angående valget om fast overnatting his familie hun kjenner veldig godt, så er det et valg for vår familie som vi er komfortable med. Vi synes det er en verdi å ha større krets med trygge voksne, sikkert fordi vi selv vokste opp sånn. Det er også normalen for henne, har vært sånn siden hun var et år. Anonymkode: 325c9...a06 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #10 Skrevet 20. mai 2022 Jenta di klarer ikke å legge sammen at dere har mye kvalitetstid alle de andre dagene, det hun opplever er her og nå. Hun opplever at babyen tar plass og hun er kommet i en alder der hun kanskje skjønner mer av at dere faktisk har et liv når hun er i barnehagen, og kan derfor føle at babyen tar hennes plass. Min gutt var tre år da han ble storebror, og han forstod plutselig at vi skulle "hjem å kose oss" mens han var i barnehagen, og opplevde det veldig urettferdig at han skulle gå glipp av noe hjemme. Det gikk seg heldigvis fort til, men man kan ikke forvente at et så lite barn skal skjønne sitt eget beste, at han faktisk hadde det mye gøyere de timene han var i barnehagen, enn hjemme med meg og baby. Anonymkode: 01c1b...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #11 Skrevet 20. mai 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jenta di klarer ikke å legge sammen at dere har mye kvalitetstid alle de andre dagene, det hun opplever er her og nå. Hun opplever at babyen tar plass og hun er kommet i en alder der hun kanskje skjønner mer av at dere faktisk har et liv når hun er i barnehagen, og kan derfor føle at babyen tar hennes plass. Min gutt var tre år da han ble storebror, og han forstod plutselig at vi skulle "hjem å kose oss" mens han var i barnehagen, og opplevde det veldig urettferdig at han skulle gå glipp av noe hjemme. Det gikk seg heldigvis fort til, men man kan ikke forvente at et så lite barn skal skjønne sitt eget beste, at han faktisk hadde det mye gøyere de timene han var i barnehagen, enn hjemme med meg og baby. Anonymkode: 01c1b...1a5 Takk for fint svar! du har nok helt rett i at hun har blitt mer bevisst at vi er hjemme sammen når hun er i barnehagen/andre steder. Forventer ikke at hun skal forstå det selv, vil bare at hun skal ha det bra. Med de nettene vi har nå klarer jeg ikke to hjemme, må få sovet litt med babyen på dagen. Men overnatting kan vi jo vente med selv om det føles ut som noe av det som holder hodet mitt over vannet. Pappaen drar kl 5 pga lang reisevei sp jeg må opp med eldste kl 6 når hun våkner uansett hvordan natten var. Fredager får jeg sovet ut med babyen. hva sa dere til sønnen deres mens det sto på? Anonymkode: 325c9...a06
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #12 Skrevet 20. mai 2022 Jeg var hjemme med baby når min eldste var 3, og han ble ofte veldig sjalu og rømte til og med hjem etter oss når vi leverte. Det gjorde at vi ente med å bytte på med korte uker og lange uker så han kunne være mye hjemme i perioder, spesielt når pappaen var på lange jobbreiser. Ja, han trivdes i barnehagen, men det er noe annet å være hjemme. I stedet for å ha med vogn gikk jeg med yngste på ryggen så eldstemann følte han fikk mer fokus. Yngste fikk i perioder også lære seg til å være/sitte alene og leke i reisesenga slik at storebror og jeg kunne ha litt tid sammen. Vi var mye ute. Jeg tror min eldste hadde følt seg enda mer satt tilside om han hadde blitt sendt bort så ofte som dere gjør. Anonymkode: 7c2cd...569
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #13 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for fint svar! du har nok helt rett i at hun har blitt mer bevisst at vi er hjemme sammen når hun er i barnehagen/andre steder. Forventer ikke at hun skal forstå det selv, vil bare at hun skal ha det bra. Med de nettene vi har nå klarer jeg ikke to hjemme, må få sovet litt med babyen på dagen. Men overnatting kan vi jo vente med selv om det føles ut som noe av det som holder hodet mitt over vannet. Pappaen drar kl 5 pga lang reisevei sp jeg må opp med eldste kl 6 når hun våkner uansett hvordan natten var. Fredager får jeg sovet ut med babyen. hva sa dere til sønnen deres mens det sto på? Anonymkode: 325c9...a06 Jeg husker ikke eksakt hva vi sa og gjorde, men jeg husker jeg hadde fokus på at han skulle treffe navngitte kompiser og at jeg lovet å komme å hente igjen snart osv. Jeg vet hvor kaotisk det kan føles med to små, men jeg vil anbefale deg å droppe overnatting om hun reagerer så sterkt på det, og heller sovet mens hun er i barnehagen og la det være litt unntaktstilstand fremover. Anonymkode: 01c1b...1a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå