Gå til innhold

5 åringen min sliter med magen den siste tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 5 år som har i det siste klaget på rar følelse i magen. Skjer så og si hver dag. Men mest i forbindelse med at vi skal noe. Uansett om det er barnehage eller besøk, blir ofte sutring og grining før vi kommer oss av gårde. Hun sier hun er redd for å spy eller bæsje på seg, at magen er rar og at hun må ha mulighet for å gå på do dit vi skal. Rett før vi skal kjøre i barnehagen så sier hun at hun vil være hjemme og at hun er rar i magen, og det er hun helt til vi kommer på plass. Da løsner alt. Godt humør igjen og ingen klaging. Virker nesten som hun er spent/nervøs den siste tiden, mye som skjer, snart skolestart osv. Vi gikk glipp av 17.mai toget pga hun måtte sitte på do og var nervøs for å være med. Etterpå angret hun på at ikke vi gikk og skulle ønske vi kunne spole tilbake til begynnelsen av dagen slik at hun kunne være med likevel. Jeg får så vondt av henne. Kan ikke være så kjekt å ha det slik, må dra hun med meg på leker, aktiviteter og til og med en helt vanlig tur til barnehagen som hun har gjort så mange ganger før! Plutselig vil hun ikke være med på noenting pga hun er redd magen skal tulle. Vi har legetime neste uke, for vi trodde i begynnelsen at det er noe annet som plaget henne (magevirus, allergi etc), men nå virker det som om hun er bare for spent/nervøs/sommerfugler i magen som gir henne følelse av at hun er uggen og vil helst avlyse alt og være hjemme istedenfor. 
Noen som har barn som har slitt med det samme og kan hjelpe oss litt med noen råd? Hun begynner jo på skolen til høsten, og da er hun nok så spent at hun risikerer å bli sittende på do hele dagen :( da får jeg ikke hun med meg på noe. Hvordan håndtere/hjelpe henne? 

Anonymkode: ac0ae...5e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angst? Høres slitsomt ut for henne, ikke minst den der etterpåklokskapen om at det gikk jo fint og nå gikk hun glipp av noe gøy.

Prøv å undersøke litt rundt barn og angst?

Anonymkode: aea6a...5f0

AnonymBruker
Skrevet

Min 5 åring har ofte vondt i magen, men han sliter med forstoppelse. Men uansett har jeg merket at det er relatert også med stress. Hvis det har noe skjedd i bh eller kranglet med venner på lekeplassen da som regler har han vondt i magen på kvelden. 

Anonymkode: 70ed6...79f

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som angst. Når det begynner i såpass ung alder med kroppslige symptomer så lover det dessverre ikke godt for framtiden.

Anonymkode: 2ec6b...ade

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som stress/angst. Hadde det selv som barn. Hva med å se om hun liker kampsport? Klatring? Dans? Et eller annet individuelt der hun bruker kroppen. Tror det kan gi barn mye selvtillit og hjelpe dem å være trygg i seg selv.

Anonymkode: 60313...322

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det sånn, og det var fordøyelsesrelatert. 

Jeg gikk riktignok på medisiner som forverret det, men de fleste i familien min sliter endel med magen.

Jeg kuttet ut melkeprodukter i voksen alder og ble mye bedre - mens hos min bror hjelper ingenting.

Han må ofte VELDIG på do etter måltid, og tross mye forsøk og utredning har han fortsatt ikke funnet en løsning.

Grunnen til at det «gir seg» for min del når jeg først er et sted er ikke bare stress/angst, men at man gjerne har brukt mye tid på å gå på do og at hyggelige og rolige omgivelser setter oppmerksomheten annensteds. 
Stress forverrer veeeeeeldig. 

Jeg ville ikke lagt ALT på angst, hun kan faktisk ha intoleranse/allergier som gjør fordøyelsen urolig. 

Anonymkode: 51f9b...72b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...