AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Jeg er gravid i uke 6, og har nå begynt å glede meg veldig til baby (det var rimelig sjokkerende å få positiv test - ikke planlagt😂). Jeg har bestilt time til svangerskapskontroll, men er veldig nervøs for at lege og jordmor skal riste på hodet av vekta mi. Jeg er 170 og veier 88 kg. Det tilsvarer en bmi som sier fedme… jeg er nok litt lubben, men synes ikke selv jeg er feit. Jeg bruker M/L i klær, og går over 10.000 skritt om dagen. Anser rett og slett meg selv som rimelig normal - Men kanskje litt rund i kinnene. Hvordan er første svangerskapskontroll? Har noen av dere fått tilbakemelding på vekta? Anonymkode: cf73a...fe0
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Det der er nok veldig individuelt fra jordmor til jordmor. Jeg er større enn deg og fikk ikke kjeft. De var mest opptatt av om jeg spiste bra og var fysisk aktiv. De sa vel at det var lurt å ikke gå opp veldig mye. Anonymkode: 9ca33...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 De kan vel være litt ærlige på at du bør ta glukosebelastningstesten fordi BMI'en din tilsier at du er overvektig. Men ellers bør de vel ikke si noe annet enn "husk å spis sunt, og beveg deg". Det kan jo hende de sier det til alle uavhengig av vekt, da 🙂 Anonymkode: 94b43...2ac
Thyra Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De kan vel være litt ærlige på at du bør ta glukosebelastningstesten fordi BMI'en din tilsier at du er overvektig. Men ellers bør de vel ikke si noe annet enn "husk å spis sunt, og beveg deg". Det kan jo hende de sier det til alle uavhengig av vekt, da 🙂 Anonymkode: 94b43...2ac Det er jo nesten alle som skal ha hglukosebelastningstest etter de nye retningslinjene, uansett... 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Jeg er 112 kilo og jordmor har bare fokusert på viktigheten av at jeg spiser sunt og holder meg i aktivitet. Ingen «sure» miner eller noe. De fleste blir møtt av hyggelige folk. Anonymkode: 4e37a...451 4
mereo Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 (endret) De fleste, henger seg ikke negativt opp i vekt. De opplyser ofte bare om at man bør være litt obs og tenke seg litt om. Det er det forskjell på fedme og fedme også Tror helt ærlig ikke du skal være for bekymra Endret 20. mai 2022 av mereo 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 Jeg var større enn deg og vekt ble aldri nevnt hos noen av jordmødrene eller legene (hadde flere). Jeg gikk veldig lite opp i vekt i svangerskapet og en av dem påpekte en gang at det var bra, men ellers var det aldri et tema. Anonymkode: 3e2a9...42d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #8 Skrevet 20. mai 2022 Jeg har vært overvektig (bikka fedme også) gjennom 3 svangerskap. Aldri har noen sagt noe som fikk meg til å føle meg liten/utilpass/skamfull. En gang har jeg tatt sånn glukosebelastning, og det burde jeg kanskje strengt tatt ha gjort alle gangene? Det var faktisk vikarlegen jeg var til en gang som satte opp, men hun sa det bare sånn faktamessig «rutine ved BMI over xxx, greit å sjekke». Tror ikke du trenger å uroe deg! ❤️ Anonymkode: bddd8...686
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #9 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har vært overvektig (bikka fedme også) gjennom 3 svangerskap. Aldri har noen sagt noe som fikk meg til å føle meg liten/utilpass/skamfull. En gang har jeg tatt sånn glukosebelastning, og det burde jeg kanskje strengt tatt ha gjort alle gangene? Det var faktisk vikarlegen jeg var til en gang som satte opp, men hun sa det bare sånn faktamessig «rutine ved BMI over xxx, greit å sjekke». Tror ikke du trenger å uroe deg! ❤️ Anonymkode: bddd8...686 Var du overvektig (og bikket fedme) før svangerskapet? Eller ble du det under svangerskapet? Anonymkode: 742b1...a36
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #10 Skrevet 20. mai 2022 Jeg aner ikke hva jeg veier, men har en BMI på 36. Det eneste vi snakket om angående vekt hos jordmor var at jeg har hatt tidligere spiseforstyrrelser (bulimi) og dermed ikke ønsker vite hva jeg veier nå heller, siden jeg ikke har veid meg siden jeg ble frisk. Siden BMI er over 35, får jeg noen ekstra kontroller på sykehuset (uke 28, 32, 36). Ellers har alt fokus vært på kosthold og aktivitet. Jeg er aktiv og spiser normalt (enda sunnere etter jeg ble gravid), så det har ikke vært noen kjeft! Anonymkode: 29fc7...457
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #11 Skrevet 20. mai 2022 Jeg var akkurat innenfor normalvekt. Opplevde at jordmor fokuserte på et sunt og variert kosthold, samt fysisk aktivitet. Jeg gåt på tur daglig og trener styrke 2-3 ganger i uken. Normalt kosthold som er variert, men spiser også litt usunt innimellom. Jordmor virket fornøyd. Jeg vil tro de ser an hvordan man er. Er man overvektig, men spiser noenlunde sunt og trener regelmessig, så er de gjerne ikke like bekymret. Så lenge man ikke hiver innpå tredobbelt med mat og skuldrer unna trening, så skal man jo ikke gå opp alt for mye ifht hva som er normalt. Ligger man derimot på sofa og er overvektig og spiser drit, så er de nok mer bekymret. Anonymkode: 6f67b...76f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #12 Skrevet 20. mai 2022 Jeg er en del større enn deg ts og er gravid i uke 22. Jeg har ikke møtt noen sure miner eller "kjeft", og det er jeg selv som har tatt opp at jeg er overvektig. På den første legetimen hos fastlegen fikk jeg noe infohefter om risikosvangerskap for oss med bmi over 35, ellers vært veldig veldig veldig lite fokus på vekt hos fastlegen og på sykehuset (oul) annet enn at det er viktig å spise variert og sunt. Venninna mi som er større enn meg igjen opplevde derimot at jordmor på helsestasjonen var litt nebbete og slang litt kommentarer om kosthold hun antok venninna mi hadde. Så det kommer nok helt an på hvordan folk du møter på 🤷♀️ Jeg har forsøkt å spise sunnere og bevege meg mer etter jeg ble gravid, og har faktisk gått ned 2 kg. Jordmor på helsestasjonen var ikke så fornøyd med det! Anonymkode: d5794...75f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #13 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg aner ikke hva jeg veier, men har en BMI på 36. Det eneste vi snakket om angående vekt hos jordmor var at jeg har hatt tidligere spiseforstyrrelser (bulimi) og dermed ikke ønsker vite hva jeg veier nå heller, siden jeg ikke har veid meg siden jeg ble frisk. Siden BMI er over 35, får jeg noen ekstra kontroller på sykehuset (uke 28, 32, 36). Ellers har alt fokus vært på kosthold og aktivitet. Jeg er aktiv og spiser normalt (enda sunnere etter jeg ble gravid), så det har ikke vært noen kjeft! Anonymkode: 29fc7...457 Så du veit du er tjukk med veldig høy BMI, men kan ikke få vite vekta. Merkelig. Anonymkode: 626dc...e36
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #14 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du veit du er tjukk med veldig høy BMI, men kan ikke få vite vekta. Merkelig. Anonymkode: 626dc...e36 Veldig hyggelig å skrive til noen som har slitt med spiseforstyrrelser i 10 + år. Jeg så BMI tilfeldig på dokumentet på sykehuset. Vekta er ikke skrevet ned noe sted. Anonymkode: 29fc7...457 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #15 Skrevet 20. mai 2022 Både eg og søstera mi har hatt relativt høg BMI i våre svangerskap. Det virker ikkje å være særlig fokus sånn eigentlig. Vi tok glukosebelastning og var meir obs på kosthald. Eg trur man berre blir henvist om man er ekstremt overvektig med andre problemer. Det fødes jo barn av tjukke friske mødre heile tida. Trenden i samfunnet er ikkje bra såklart. Anonymkode: 0ec75...dad
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #16 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er gravid i uke 6, og har nå begynt å glede meg veldig til baby (det var rimelig sjokkerende å få positiv test - ikke planlagt😂). Jeg har bestilt time til svangerskapskontroll, men er veldig nervøs for at lege og jordmor skal riste på hodet av vekta mi. Jeg er 170 og veier 88 kg. Det tilsvarer en bmi som sier fedme… jeg er nok litt lubben, men synes ikke selv jeg er feit. Jeg bruker M/L i klær, og går over 10.000 skritt om dagen. Anser rett og slett meg selv som rimelig normal - Men kanskje litt rund i kinnene. Hvordan er første svangerskapskontroll? Har noen av dere fått tilbakemelding på vekta? Anonymkode: cf73a...fe0 Jeg forstår uroen din osv. Men hva med å kalle en spade for en spade - og ikke omtale seg selv som «normal» og «lubben», når det viser fedme på vekta? Overvekt går i arv, ikke på grunn av genetikk, men miljø. Om du er redd for å bli oppfattet som tjukk av noen andre, så er det tydeligvis hold i at din BMI viser «fedme»? Tenker på ditt framtidige barns helse dersom du selv har fedme og omtaler deg selv som normal. Hilsen mor som ligger i kategorien «overvekt», men som ikke blunder for det Anonymkode: 67320...8b6 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #17 Skrevet 21. mai 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: De kan vel være litt ærlige på at du bør ta glukosebelastningstesten fordi BMI'en din tilsier at du er overvektig. Men ellers bør de vel ikke si noe annet enn "husk å spis sunt, og beveg deg". Det kan jo hende de sier det til alle uavhengig av vekt, da 🙂 Anonymkode: 94b43...2ac Jeg har BMI på 25, fikk pent beskjed av fastlege denne uken at den testen skulle jeg ta uansett. 😅 Anonymkode: 3eb55...714
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #18 Skrevet 21. mai 2022 Synes ærlig talt det burde være litt mer kjefting i helsevesenet. Leste et innlegg i går fra hun finske forfatteren på nrk.no i går kveld som gikk imot denne kroppspositivismen og må si jeg støtter henne 100%. >Hvorfor skal man støtte fedme og heie frem tjukke mennesker når man vet at det er skadelig, fører til enorme kostnader for samfunnet og påvirker barnas oppvekst. Har selv en svigerinne som har en BMI på over 35. Barna hennes er fratatt en hel barndom fordi hun ikke kunne 1. gå på stranda eller basseng grunnet eget selvbilde 2. kunne ikke gå i skogen/fjellet med de fordi det var for tungt 3. lekte lite med barna fordi det var så tungt og slitsomt 4. ++++ Anonymkode: e9b6c...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #19 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Synes ærlig talt det burde være litt mer kjefting i helsevesenet. Leste et innlegg i går fra hun finske forfatteren på nrk.no i går kveld som gikk imot denne kroppspositivismen og må si jeg støtter henne 100%. >Hvorfor skal man støtte fedme og heie frem tjukke mennesker når man vet at det er skadelig, fører til enorme kostnader for samfunnet og påvirker barnas oppvekst. Har selv en svigerinne som har en BMI på over 35. Barna hennes er fratatt en hel barndom fordi hun ikke kunne 1. gå på stranda eller basseng grunnet eget selvbilde 2. kunne ikke gå i skogen/fjellet med de fordi det var for tungt 3. lekte lite med barna fordi det var så tungt og slitsomt 4. ++++ Anonymkode: e9b6c...b3f Ja for kjefting vil jo hjelpe, not. Anonymkode: 4e37a...451 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #20 Skrevet 21. mai 2022 Alle får beskjed om å spise sunt og være aktive, så ikke ta det som en fornærmelse og noe de sier pga vekta di. Jeg veide 55kg og fikk også samme beskjed, og oppfordring til å holde meg aktiv så lenge jeg klarte og spise sunt og variert. Anonymkode: 233b7...f8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå