AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Jeg har blitt overvektig med bmi på 26,9. Etter korona-tiden har jeg mistet muskler og økt fettmasse. Har aldri tenkt på kosthold og aktivitet, men hatt en naturlig balanse mellom inntak av mat og aktivitet igjennom jobb. Da jeg oppdaget at klærne ikke passet og at jeg følte meg avhengig av usunn mat, så gikk jeg friskt til verks for å endre livsstil men ser uvanene med inaktivitet og sukkerinntak er vanskelig å snu for min del uten hjelp. Hvor bør jeg starte? Anonymkode: fc953...fb8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Spis mest mulig rene råvarer, lag maten fra bunn av. Proteiner og fett til hvert måltid. Tell kalorier og ligg i kaloriunderskudd på ca 500 - 1000. Tren styrke, sov nok, ikke stress og kos deg med maten. Anonymkode: 154d9...db3 1
Embla Othea Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har blitt overvektig med bmi på 26,9. Etter korona-tiden har jeg mistet muskler og økt fettmasse. Har aldri tenkt på kosthold og aktivitet, men hatt en naturlig balanse mellom inntak av mat og aktivitet igjennom jobb. Da jeg oppdaget at klærne ikke passet og at jeg følte meg avhengig av usunn mat, så gikk jeg friskt til verks for å endre livsstil men ser uvanene med inaktivitet og sukkerinntak er vanskelig å snu for min del uten hjelp. Hvor bør jeg starte? Anonymkode: fc953...fb8 1. Sett deg mål, lag en plan og forplikt deg til denne 2. Les deg opp på smartkarbo, begynn å spise etter dette prinsippet 3. KALORIUNDERSKUDD 4. Praktiser porsjonskontroll (å spise i moderasjon) 5. Les deg opp på 80\20-prinsippet (spis sunn mat 80 % av tiden, 20 % av tiden spiser du akkurat det du har lyst på 6. Begynn å beveg deg, hvilken treningsform liker du? 7. Ha et minimum av hverdagsstress, nok søvn og finn kilder til mestring, glede og god selvfølelse DM for mer råd og tips Endret 20. mai 2022 av Embla Othea
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Når du er sånn helt i startgropen tenker jeg at små endringer kan gjøre mye. Hverdagen etter korona er tilbake, så mange begynner treningen igjen, samt kommer seg ut og på jobb hver dag. Mine råd er kutt ut godteri/potetgull, ikke drikk noe med kalorier (dvs hold deg til vann, svart kaffe, te, lettbrus), lag middag hjemme og bruk rene produkter (kylling, rent kjøtt, fisk, grønnsaker). Spis mye grønnsaker og frukt gjennom dagen. Noe av brødet kan byttes ut med knekkebrød, bruk masse proteinrikt pålegg (feks skinke, egg, fisk). Gå litt kveldsturer med en gøy podcast på øret. Lykke til:) Anonymkode: 4d01b...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 Marit Kolby sin nye bok, følg hun på Instagram for masse inspirasjon og informasjon. Anonymkode: c79e3...e08 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #8 Skrevet 21. mai 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Marit Kolby sin nye bok, følg hun på Instagram for masse inspirasjon og informasjon. Anonymkode: c79e3...e08 Skulle til å si det samme, men du hadde kommet meg i forkjøpet. Ts, dette er virkelig en god kilde til informasjon. Den heter "Hva og når skal vi spise" og inneholder virkelig det du trenger å vite for å forstå hva som er sunn mat og et sunt måltidsmønster. 😉 Anonymkode: 643a7...206 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 Ikke her i alle fall. Start med kostholdsrådene til Helsedirektoratet, det er en fin generell start. https://www.helsedirektoratet.no/tema/kosthold-og-ernaering/kostradene Anonymkode: 208f2...158
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå