AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #1 Skrevet 20. mai 2022 Hei, Jeg er førstegangsgravid, er bare 20 år gammel. Jeg har søkt litt rundt det å skulle søke om å få innvilget keisersnitt da jeg er ekstremt redd for å føde. Tror noe av sammenhengen med det er at jeg også er veldig redd for å miste kontroll og "ødelegge" kroppen min. Jeg lurer på om noen har erfaring fra å ha søkt keisersnitt, og går det an å gjøre det flere ganger, hvis man f.eks skulle fått 2 barn til i ettertid? Anonymkode: 0bd31...a0e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #2 Skrevet 20. mai 2022 Det er ikke sånn det fungerer. Ingen får keisersnitt uten grunn Anonymkode: 72a84...1f2 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei, Jeg er førstegangsgravid, er bare 20 år gammel. Jeg har søkt litt rundt det å skulle søke om å få innvilget keisersnitt da jeg er ekstremt redd for å føde. Tror noe av sammenhengen med det er at jeg også er veldig redd for å miste kontroll og "ødelegge" kroppen min. Jeg lurer på om noen har erfaring fra å ha søkt keisersnitt, og går det an å gjøre det flere ganger, hvis man f.eks skulle fått 2 barn til i ettertid? Anonymkode: 0bd31...a0e Tro meg, du vil få mye motstand😌 Til og med jeg som hadde baby i seteleie måtte kjempe for å slippe å føde vaginalt. Helsevesenet (både leger, sykepleiere og jordmødre) vil gjør alt i sin makt for å få deg til å skifte mening. Jeg støtter deg. Fødeangst skal man ikke bagatellisere. Men det har også blitt vanligere og vanligere å søke om KS pga angst og desto større blir kampen. Det jeg ville startet med var å være tidlig ute med å ta opp problemet hos fastlegen din. Vær tydelig og gjerne overdriv fremfor underdriv angsten slik at de ikke får håp om å snu meningen din. Lykke til❤️ Anonymkode: 5978e...e60 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Her er en fin lesning om tema❤️ https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/WLAzjQ/kvinner-foeler-seg-regelrett-mobbet-under-svangerskapet-og-i-barselperioden-av-andre-kvinner-hva-er-det-vi-driver-med-marianne-jemtegaard Anonymkode: 5978e...e60
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): og går det an å gjøre det flere ganger, hvis man f.eks skulle fått 2 barn til i ettertid? Om du har hatt ett keisersnitt får du automatisk valget om du vil føde vaginal eller keisersnitt med barn 2. fordi det innebærer en lett risiko for revning i livmoren etter keisersnitt. Dersom du får 3 barn må du velge keisersnitt pga faren for komplikasjoner. Anonymkode: 5978e...e60
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #6 Skrevet 22. mai 2022 Jeg har søkt om det, og har fått innvilget keisersnitt nå i sommer. Jeg hadde veldig angst for fødsel, samt slitt med psykiske problemer (som feks spiseforstyrrelser). Jeg fikk dog beskjed av jordmor før samtale med lege at ingen kan tvinge meg til det ene eller andre, det er mitt valg. De oppfordrer og legene vil prøve overtale deg til vaginal fødsel, men pga etiske grunner kan de ikke tvinge deg til vaginal fødsel eller med andre ord nekte keisersnitt - fikk jeg beskjed om for under 1 måned siden. Vet det var noe strengere før, og kommer nok an på hvem du treffer på, men somsagt jeg fikk veldig tydelig beskjed om at det er mitt valg hva som skal bli gjort med min kropp til syvende og sist. Anonymkode: 2647f...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #7 Skrevet 23. mai 2022 Alle er redd for å miste kontroll og å ødelegge kroppen, det er ikke grunnlag for å søke keisersnitt. Jeg anbefaler heller å søke opp kurs som Positiv fødsel etc, selv om det kanskje ikke er helt i din gate vil det kunne gi deg troen på kroppen din og at den er skapt for å føde. Ellers er samtaler med jordmor godt å ha, samt be om visning på fødeplassen du henvises til, kanskje ett par ganger til og med. Anonymkode: 1c547...a02 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #8 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har søkt om det, og har fått innvilget keisersnitt nå i sommer. Jeg hadde veldig angst for fødsel, samt slitt med psykiske problemer (som feks spiseforstyrrelser). Jeg fikk dog beskjed av jordmor før samtale med lege at ingen kan tvinge meg til det ene eller andre, det er mitt valg. De oppfordrer og legene vil prøve overtale deg til vaginal fødsel, men pga etiske grunner kan de ikke tvinge deg til vaginal fødsel eller med andre ord nekte keisersnitt - fikk jeg beskjed om for under 1 måned siden. Vet det var noe strengere før, og kommer nok an på hvem du treffer på, men somsagt jeg fikk veldig tydelig beskjed om at det er mitt valg hva som skal bli gjort med min kropp til syvende og sist. Anonymkode: 2647f...3a2 Veldig merkelig sagt av jordmor, for det e jo ikke riktig 😅 Du blir gravid frivillig, så ved å ikke innvilge keisersnitt tvinger de deg ikke til noe annet enn det du allerede har signert på å gjøre selv, ved å nettopp bli gravid. Keisersnitt er en operasjon, og det gjør de ikke uten medisinsk årsak. Nå er jeg enig i at ekstrem angst mm kan gå som medisinsk årsak, men ikke for fødsel alene, da man nettopp har valgt det selv. Jeg sier ikke at du har fått innvilget det på feil grunnlag, for det er helt sikkert en lengre historie bak enn det du skriver her - og jeg er ikke ute etter den, det er mellom deg og helsepersonell som behandler deg. Men man bør ikke gå på et forum som dette og forenkle prosessen, for så enkelt er det ikke. Anonymkode: 1c547...a02 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #9 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Veldig merkelig sagt av jordmor, for det e jo ikke riktig 😅 Du blir gravid frivillig, så ved å ikke innvilge keisersnitt tvinger de deg ikke til noe annet enn det du allerede har signert på å gjøre selv, ved å nettopp bli gravid. Keisersnitt er en operasjon, og det gjør de ikke uten medisinsk årsak. Nå er jeg enig i at ekstrem angst mm kan gå som medisinsk årsak, men ikke for fødsel alene, da man nettopp har valgt det selv. Jeg sier ikke at du har fått innvilget det på feil grunnlag, for det er helt sikkert en lengre historie bak enn det du skriver her - og jeg er ikke ute etter den, det er mellom deg og helsepersonell som behandler deg. Men man bør ikke gå på et forum som dette og forenkle prosessen, for så enkelt er det ikke. Anonymkode: 1c547...a02 Det var det jordmor sa før vi snakket så mye om hvorfor jeg ønsket KS, under første samtale som var mer en generell samtale rundt både KS og vaginal fødsel. Hun forsikret meg om at dette var mitt valg, pga etiske grunner kan dem ikke nekte meg KS - var HENNES ord ikke mine:) jeg sier bare min opplevelse, og kjenner nå to andre som har fått samme beskjed og valgt KS uten medisinsk årsak.. kommer vel an på hvem du treffer på, har hørt noen sykehus er mye strengere på det enn andre. Så føler ikke det er jeg som forenkler en prosess, jeg skriver bare min erfaring. Anonymkode: 2647f...3a2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #10 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Veldig merkelig sagt av jordmor, for det e jo ikke riktig 😅 Du blir gravid frivillig, så ved å ikke innvilge keisersnitt tvinger de deg ikke til noe annet enn det du allerede har signert på å gjøre selv, ved å nettopp bli gravid. Keisersnitt er en operasjon, og det gjør de ikke uten medisinsk årsak. Nå er jeg enig i at ekstrem angst mm kan gå som medisinsk årsak, men ikke for fødsel alene, da man nettopp har valgt det selv. Jeg sier ikke at du har fått innvilget det på feil grunnlag, for det er helt sikkert en lengre historie bak enn det du skriver her - og jeg er ikke ute etter den, det er mellom deg og helsepersonell som behandler deg. Men man bør ikke gå på et forum som dette og forenkle prosessen, for så enkelt er det ikke. Anonymkode: 1c547...a02 Men selv om enn blir gravid frivillig så er ikke angst frivillig, jeg fikk ikke fødselsangst før rundt halvveis i graviditeten. Så betyr ikke at man på forhånd vet hva man senere vil oppleve angst rundt! Anonymkode: 2647f...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #11 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det var det jordmor sa før vi snakket så mye om hvorfor jeg ønsket KS, under første samtale som var mer en generell samtale rundt både KS og vaginal fødsel. Hun forsikret meg om at dette var mitt valg, pga etiske grunner kan dem ikke nekte meg KS - var HENNES ord ikke mine:) jeg sier bare min opplevelse, og kjenner nå to andre som har fått samme beskjed og valgt KS uten medisinsk årsak.. kommer vel an på hvem du treffer på, har hørt noen sykehus er mye strengere på det enn andre. Så føler ikke det er jeg som forenkler en prosess, jeg skriver bare min erfaring. Anonymkode: 2647f...3a2 Her hos oss blir grunnen til ks opplyst høyt på trygg kirurgi og ofte blir det da oppgitt mor vil ikke føde. Og å skaffe seg en psykiatrisk diagnose som står i journalen fir alltid bare for å slippe å føde, det forstår jeg ikke at noen vil. «Alle» har «fødselsangst» for tiden. Damer blir mer og mer pysete. Anonymkode: 99f78...1c6 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Skrevet 23. mai 2022 Jeg hadde KS med første, vaginal med andre. Mye mer ødelagt av KS, forstår ikke hvorfor noen vil seg så vondt… Anonymkode: e712b...611
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #13 Skrevet 23. mai 2022 Ts: sjekk ut positiv fødsel eller smertefri fødsel. Og undersøk nøye hvilke konsekvenser keisersnitt kan ha for barnet Anonymkode: 42ea4...dc0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var det jordmor sa før vi snakket så mye om hvorfor jeg ønsket KS, under første samtale som var mer en generell samtale rundt både KS og vaginal fødsel. Hun forsikret meg om at dette var mitt valg, pga etiske grunner kan dem ikke nekte meg KS - var HENNES ord ikke mine:) jeg sier bare min opplevelse, og kjenner nå to andre som har fått samme beskjed og valgt KS uten medisinsk årsak.. kommer vel an på hvem du treffer på, har hørt noen sykehus er mye strengere på det enn andre. Så føler ikke det er jeg som forenkler en prosess, jeg skriver bare min erfaring. Anonymkode: 2647f...3a2 Ja, som sagt, jeg mistror ikke deg, men jordmoren som har behandlet deg sprer misinformasjon. Men igjen, jeg vet ikke hele historien, så det er helt sikkert riktig at du skulle få keisersnitt (det er det jo ikke jordmor som avgjør), men at man kan velge det fordi ingen kan tvinge noen basert på etikk - er ikke riktig. De tvinger deg ikke til å føde, kroppen din må føde eller dø, det er ikke leger som avgjør dette 🤷🏼♀️ Anonymkode: 1c547...a02
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #15 Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det var det jordmor sa før vi snakket så mye om hvorfor jeg ønsket KS, under første samtale som var mer en generell samtale rundt både KS og vaginal fødsel. Hun forsikret meg om at dette var mitt valg, pga etiske grunner kan dem ikke nekte meg KS - var HENNES ord ikke mine:) jeg sier bare min opplevelse, og kjenner nå to andre som har fått samme beskjed og valgt KS uten medisinsk årsak.. kommer vel an på hvem du treffer på, har hørt noen sykehus er mye strengere på det enn andre. Så føler ikke det er jeg som forenkler en prosess, jeg skriver bare min erfaring. Anonymkode: 2647f...3a2 Du må ha en medisinsk grunn for å få bevilget KS Norge, dette er ikke fritt valg. Fordi det anses som best for mor og baby å velge vaginal fødsel. Hva som er medisinsk grunn er derimot en tolkningssak. Ekstrem fødselsangst KAN være det. Overgrep og alvorlige mentale problemer forøvrog kan også ses på som medisinsk grunn. De Anonymkode: 5978e...e60
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 20.5.2022 den 3.35): Hei, Jeg er førstegangsgravid, er bare 20 år gammel. Jeg har søkt litt rundt det å skulle søke om å få innvilget keisersnitt da jeg er ekstremt redd for å føde. Tror noe av sammenhengen med det er at jeg også er veldig redd for å miste kontroll og "ødelegge" kroppen min. Jeg lurer på om noen har erfaring fra å ha søkt keisersnitt, og går det an å gjøre det flere ganger, hvis man f.eks skulle fått 2 barn til i ettertid? Anonymkode: 0bd31...a0e Syntes du over tenker mye på fødselen og du har kanskje ikke en trygg omgangskrets rundt deg?? Jeg gikk gjennom hastekeisersnitt og ville gjort alt i verden for og føde vaginalt. Alle har så og si sine grunner til alt som skjer men jeg syntes ikke du skal dvele så mye over det. Om du hadde hadde en anelse om hvor sterk kroppen din er og hva den er i stand til og gjøre så vil du klare en vaginal fødsel utrolig fint! Jeg måtte ta keisersnitt fordi jeg gikk med rier I fire døgn og baby fikk asfyksi til slutt så da sto det mellom liv og død. Jeg brukte fire mnd på og komme meg igjen for jeg slet så mye med smerter. Og det stikker fremdeles hvis jeg tar på arret mitt. Jeg nektet og gi opp. Ikke la deg lure du klarer dette så bra. Hvis det går galt så ser dem det de har kontroll på deg og baby. Det er utallige fordeler med en vaginal fødsel I forhold til keisersnitt. Bakteriene babyen din blir utsatt for vaginalt d er mye mer gunstigere for den. Også heler kroppen din seg mye fortere vaginalt enn keisersnitt. Du er sår men du har jo nettopp født et barn. Husk at du kan alltids bytte jordmor nåde på helsestasjon og undervis på sylehuset når fødselen starter. dette klarer du. Jeg fikk ikke engang sett babyen min de bare hastet avgårde når h*n var ute. Du er skapt for fødsel. Vi er det ❤️ snakk med noen. Gjerne kontakt meg hvis du ønsker. Så kan jeg kanskje være til hjelp Masse lykke til!! Og gratulerer 🌷 Anonymkode: d80d2...bdb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syntes du over tenker mye på fødselen og du har kanskje ikke en trygg omgangskrets rundt deg?? Jeg gikk gjennom hastekeisersnitt og ville gjort alt i verden for og føde vaginalt. Alle har så og si sine grunner til alt som skjer men jeg syntes ikke du skal dvele så mye over det. Om du hadde hadde en anelse om hvor sterk kroppen din er og hva den er i stand til og gjøre så vil du klare en vaginal fødsel utrolig fint! Jeg måtte ta keisersnitt fordi jeg gikk med rier I fire døgn og baby fikk asfyksi til slutt så da sto det mellom liv og død. Jeg brukte fire mnd på og komme meg igjen for jeg slet så mye med smerter. Og det stikker fremdeles hvis jeg tar på arret mitt. Jeg nektet og gi opp. Ikke la deg lure du klarer dette så bra. Hvis det går galt så ser dem det de har kontroll på deg og baby. Det er utallige fordeler med en vaginal fødsel I forhold til keisersnitt. Bakteriene babyen din blir utsatt for vaginalt d er mye mer gunstigere for den. Også heler kroppen din seg mye fortere vaginalt enn keisersnitt. Du er sår men du har jo nettopp født et barn. Husk at du kan alltids bytte jordmor nåde på helsestasjon og undervis på sylehuset når fødselen starter. dette klarer du. Jeg fikk ikke engang sett babyen min de bare hastet avgårde når h*n var ute. Du er skapt for fødsel. Vi er det ❤️ snakk med noen. Gjerne kontakt meg hvis du ønsker. Så kan jeg kanskje være til hjelp Masse lykke til!! Og gratulerer 🌷 Anonymkode: d80d2...bdb Enig med mange om hva som skjer også etter et keisersnitt. Hvis du prøver vaginalt så har du prøvd hvertfall. Og livmorhalsen din sjekker den jevnlig for og se hvor mange cm du har igjen. Du greier det! Jeg heier på deg! Si til deg selv at dette SKAL du klare. Kroppen sier fra hvis den ikke skulle greie mer. Men du greie rmer enn du noen gang aner. Jeg ville gjort alt for og oppleve en vaginal fødsel. Jeg håper så inderlig det går med neste mann. Du trenher noen som. Kan fortelle deg hva det innebærer og hva du er mest redd for. Du kan få en time på. Sykehus rundt dette så det blir så trygt som mulig for deg. Anonymkode: d80d2...bdb
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #18 Skrevet 24. mai 2022 Skjønner at folk at angst for å føde normalt, men glemmer dere at et keisersnitt er en veldig stor operasjon med fare for mange komplikasjoner? Det er mye mindre risikofylt for kroppen å føde normalt enn et keisersnitt. Også kommer man seg mye raskere etter en fødsel enn et keisersnitt. Jeg måtte ha keisersnitt av ulike grunner der jeg ikke hadde noe valg, og kan love deg at det er mye mer angstfylt å bli skjært i kroppen helt lys våken uten noe beroligende enn å føde. Og for å ikke snakke om de helt enorme smertene etter keisersnittet, og da heller får man ikke sterke smertestillende pga ammingen. Kan du føde vaginalt så anbefaler jeg det på det sterkeste! Også vinner du over angsten👍🏻 Anonymkode: 590f0...7c1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at folk at angst for å føde normalt, men glemmer dere at et keisersnitt er en veldig stor operasjon med fare for mange komplikasjoner? Det er mye mindre risikofylt for kroppen å føde normalt enn et keisersnitt. Også kommer man seg mye raskere etter en fødsel enn et keisersnitt. Jeg måtte ha keisersnitt av ulike grunner der jeg ikke hadde noe valg, og kan love deg at det er mye mer angstfylt å bli skjært i kroppen helt lys våken uten noe beroligende enn å føde. Og for å ikke snakke om de helt enorme smertene etter keisersnittet, og da heller får man ikke sterke smertestillende pga ammingen. Kan du føde vaginalt så anbefaler jeg det på det sterkeste! Også vinner du over angsten👍🏻 Anonymkode: 590f0...7c1 Man får akkurat de samme smertestillende som andre operasjonspasienter. Oxycontin, oxynorm og evt oxycodone. Så fint å ikke si noe om ting man ikke vet noe om. Anonymkode: 99f78...1c6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #20 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at folk at angst for å føde normalt, men glemmer dere at et keisersnitt er en veldig stor operasjon med fare for mange komplikasjoner? Det er mye mindre risikofylt for kroppen å føde normalt enn et keisersnitt. Også kommer man seg mye raskere etter en fødsel enn et keisersnitt. Jeg måtte ha keisersnitt av ulike grunner der jeg ikke hadde noe valg, og kan love deg at det er mye mer angstfylt å bli skjært i kroppen helt lys våken uten noe beroligende enn å føde. Og for å ikke snakke om de helt enorme smertene etter keisersnittet, og da heller får man ikke sterke smertestillende pga ammingen. Kan du føde vaginalt så anbefaler jeg det på det sterkeste! Også vinner du over angsten👍🏻 Anonymkode: 590f0...7c1 Nei det gikk helt fint. Flinke leger. Godt med smertestillende. Hadde ikke vondt etterpå i det heletatt Anonymkode: c7612...1d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå