Gå til innhold

"Snike på SMS´er?"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser andres meldinger,ja,men spør først. Så leser bare når jeg får lov :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det henger en jakke i gangen hos noen jeg besøker, da kan jeg bare ta på meg den istedenfor min egen når jeg skal hjem da eller? "For den hang jo der, vakke låst inn eller noe!"

Nei, ærlig talt... Da har man gått ganske langt...

Skrevet

Enig med fruktfat.

Julie

Gjest Spacegirl
Skrevet

Det syns jeg er like lite greit som å lese andres private brev. Jeg og kjæresten leser hverandres meldinger, men da har vi avtalt at dette er greit på forhånd. Dersom noen hadde tatt seg til rette og lest mine sms bare fordi mobilen lå framme, hadde jeg blitt sint.

Gjest Tristessa
Skrevet

Hvorfor i all verden skal andre lese meldingene jeg får? Hvilken interesse har vennene mine i å lese det som dumper inn på mobilen min? Mobilen min er privat, og jeg forventer å ha den i fred, også om jeg skulle la den ligge på et ubevoktet sted. Og dere som leser meldingene til ungene deres, hvor gamle er ungene? Også barn har en privatsfære som er verneverdig, har dere tenkt på det? Jeg er i alle fall sjeleglad for at foreldrene mine aldri noensinne har gått igjennom mobil/dagbøker/brev, men har respektert at jeg har et privatliv de ikke har noe med.

Skrevet

Har tenkt over dette i det siste, og jeg foretrekker å lese selv. Kamerat sa "du har fått medling, skal jeg lese den?" Så sier jeg "nei jeg gjør det selv" men kommer på at det virker da veldig så mistenkelig, så sier han kan lese likevel. Leser den høyt, og sletter! :overrasket: Nissegutt! Jeg fortalte han at DERFOR lar jeg aldri folk lese meldingene mine, ikke fordi jeg har noe å skjule.

Skrevet

Jeg har ikke for vane å lese andres brev, enten de kommer i papirform eller som sms.

Skrevet

Det er noe som heter respekt for andre mennesker, så man gjør ikke slikt uten å spørre vedkommende. Blir akkurat på samme måte å gå i lommeboka/veska til en annen og tittet og lest lapper, kvitteringer, sett etter penger, bilder og hvem vet. Sånn gjør man bare ikke uten å spørre. Er ikke verre enn det.

Skrevet

Jeg syns det er greit at kjæresten leser mine meldinger og jeg leser hans meldinger, men sånn har jeg nå egentlig alltid forholdt meg til sms i et parforhold.

Når det gjelder andre.. neei, jeg syns ikke noen andre har noe å gjøre inne på mine meldinger, og akkurat det samme gjelder meg og andre sine meldinger.

Jeg syns heller ikke foreldre bør lese barns meldinger hvis ikke det er en avtale på det.

Gjest fru fortuna ii
Skrevet

Jeg mener at mobiltelefonen er en privatsak. Er jeg opptatt når jeg får ei melding så kan jeg be samboeren min lese den, men bortsett fra det forventer jeg at ingen rører telefonen min. Og samboeren min har heller ikke noe med å kikke på min tlf uten at jeg har bedt han om det. Jeg har ingenting å skjule, men noe privat må man vel få ha?

Jeg leser heller ikke andre sine meldinger.

Og jeg synes ikke at foreldre skal lese barnas meldinger heller. De har vel rett på privatliv de også?

Skrevet

Når det gjelder ungene (mine er 13 og 17), så har jeg en avtale med dem om at jeg kan gå inn på e-post og mobil hvis jeg tror det er noe galt på ferde.

Men ikke uten å si fra først, dvs snakke med dem om hvorfor jeg har tenkt å gjøre det. og ikke uten at de selv er til stede.

Da 17-åringen hadde sin verste periode (14-15 år), sjekket jeg tlf hennes et par ganger, mailen også. Og fikk faktisk satt en stopper for noe som holdt på å utvikle seg.

Som foreldre har man på en måte plikt til å holde seg informert om hva ungene foretar seg, slik at man kan hindre farlige/uheldige situasjoner/utvikling.

Mannen in sin mobil har jeg ikke noe behov for å sjekke. Men hadde nok "forlangt" en sjekk hvis han plutselig skulle begynne å oppføre seg som om den skulle være veldig hemmelig.

Skrevet

Nei. Har ikke de store hemmelighetene på min mobil, men synes ikke andre har noe med det som står der. Likeledes føler ikke jeg noe behov for å vite hva slags meldinger andre mennesker får. Eks'en pleide av og til vise meg meldinger han hadde fått, men da var det jo frivillig.

Kan imidlertid skjønne at foreldre av og til vil følge med på hva som tikker inn på barnas mobiler.

Skrevet (endret)

Jeg synes ikke det er så ille jeg. Selvfølgelig leser man ikke meldingene til fremmede folk eller folk man ikke kjenner så godt, men i min vennekrets har det aldri vært noe problem å lese hverandres meldinger, og jeg har heller aldri hatt noe i mot at folk leser mine meldinger. (Ikke at vi gjør det så ofte lenger da)

Derimot synes jeg det er svært upassende av foreldre å lese meldingene til barna sine med mindre det er ekstremt viktig. Når man er ung er jo mobilen som regel noe av det mest private man har og jeg ville i alle fall ikke ønsket at mine foreldre skulle snoke i meldingene mine!

Noe annet som jeg synes er utrolig frekt er når folk jeg og bestekompisen min ikke har noe å gjøre med til vanlig går igjennom meldingene hans på jakt etter sladder

:kjempesinna:

Men så lenge det ikke er vondt ment og så lenge det er med en person man har et nært forhold til og snakker med det meste om uansett, så ser jeg som sagt ikke noe galt i det.

Endret av *melis*
Skrevet

Det er da heller ikke noe problem når eier av mobilen og den som leser ev. meldinger begge synes at dette er greit. Problemet oppstår når det ikke er enighet om dette. Når eier av mobilen ikke synes det er ok at andre - det være seg samlivspartner/foreldre/venner - leser meldingene hans/hennes.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal lese andres meldinger selv om man får lov jeg da. Synes det er uhøflig å spørre også, men det er meg. Jeg kan VISE noen en mld, f.eks. viste jeg bestis en mld fra mamma på torsdag hvor mamma skrev at bestis hadde ringt henne fordi jeg var lei meg, og så skrøt mamma av bestis, noe jeg fant naturlig å vise frem. Men jeg spør aldri om å få lese andres, og ville ikke gjort det om jeg ble oppfordret til det uten å ha spurt heller

Skrevet

Snuppen og jeg har lov å kikke på hverandres mobiler om vi skulle føle behov. Ellers gjør det meg ingenting at mine nærmeste venner leser mld mine heller, jeg har ikke noe å skjule i det hele tatt.

Men at andre enn snuppen bare skulle kikke uten å spørre først hadde jeg nok reagert på.

Skrevet
Jeg leser sms-ene til min mann, han leser mine. Ikke no problem. Mobilene våre ligger på hylla når vi er hjemme, og den som hører at det kommer en melding åpner og ser hva som står. Så gjelder det da å huske å si at "du  fikk en melding i sta...

Slik er det hos oss også. Ellers leser jeg IKKE andres sms'er.

Skrevet

Hvis kona mi hadde lest mine sms kunne hun oppdaget at jeg puler lillesøsteren når hun er på jobb, det skal hun ikke vite!

Det en hun ikke vet har hun ikke vondt av, så ikke les andres sms jenter...

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Jeg tror det er vanlig i mange vennegjenger at man nesten tar det som en selvfølge å lese hverandres meldinger. Jeg blir irritert hvis noen leser mine meldinger, men jeg tør ikke helt å si fra heller. Selv leser jeg sjelden og aldri meldingene til andre. Privat er privat.

Skrevet
Privat? Nei, ikke hvis den ligger fremme. Da er den faktisk fritt vilt.

Jeg sjekker alltid meldingene til foireldre, søsken, kjærester og venner.

Tuller du??? :overrasket:

Leser du andres post som ikke er gjemt bort også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...