Gjest Puhh Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Er det greit å lese andre sine SMS´er? Selv blir jeg litt "førrbainna" dersom noen leser mine SMS´er. Mener at dersom man leser andres SMS´er så bryter man seg inn på den private sfære. Men hadde en samtale med noen foreldre i dag, og de hadde funnet ut av mye av datterens "problemer" nettopp ved å snike i hennes SMS´er, så i slike tilfeller synes jeg det er greit. Hva synes andre om å ta seg til rette å lese andres SMS´er?
Gjest Theres, 36 Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 Jeg synes det er helt greit. Hvis telefonen bare ligger der og ingen er i nærhten - og man er nysgjerrig på personen- vel, så er det bare å lese i vei. Når folk legger fra seg mobilen sin må de også regne med at noen kan lese på den.
_Anki_ Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Nei jeg syns ikke det er greit, jeg hadde nok blitt rimelig forbannet hvis jeg hadde funnet ut at noen hadd lest meldingene mine. Jeg sletter veldig private meldinger før jeg får småsøstrene mine på besøk da, for de holder på med mobilen min hele tia, og leser nok meldingene mine også. Men det er greit, jeg veit liksom om det og det er søstrene mine. Men venner og andre personer syns jeg ikke har noe med å lese, det er jo privat.
Cola;) Skrevet 8. november 2005 #4 Skrevet 8. november 2005 Nei, jeg synes ikke det er greit å lese andres SMS`er. Kunne ikke falt meg inn å snoke på andres telefoner, og hadde nok blitt rimelig irritert om noen hadde tatt seg til rette på min. Det er jo ikke alt man har lyst til dele med andre.
vixen Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 Nei, det er ikke greit å lese sms'ene til andre.
Gjest vimse Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Det blir vel litt som det å lese andres brev og sånt, privat er privat. Jeg går selv ikke inn på andres tlf for å lese deres, hvis ikke det er slik at de spør meg om jeg kan lese en mld fordi de er opptatt med noe annet o.l. For min del bryr jeg meg lite om noen leser mine meldinger, og ikke sletter jeg visse meldinger heller. Hvis folk vil lese mine meldinger, så værsågo`, men da får de jaggu godta det som står der også!
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #7 Skrevet 8. november 2005 Privat? Nei, ikke hvis den ligger fremme. Da er den faktisk fritt vilt. Jeg sjekker alltid meldingene til foireldre, søsken, kjærester og venner.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Absolutt ikke greit. Det er en privatsak på lik linje med dagbøker osv.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #9 Skrevet 8. november 2005 Absolutt ikke greit. Uansett faktisk. Selv om det kan bidra til at man finner ut noe for å f.eks. hjelpe noe, så synes jeg det er å gå over en grense jeg setter svært høyt
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2005 #10 Skrevet 8. november 2005 Nei det er absolutt ikke greit. Skjønner ikke folk som tar seg til rette ved å begynne å knote på andres telefon selv om den ligger "fremme". Enkelte må jo være sykelig nysgjerrige.
Gjest Clueless Skrevet 9. november 2005 #11 Skrevet 9. november 2005 En mobil er da privat? Om du er på besøk hjemme hos noen, og det ligger et privat brev på bordet. Synes du da det er ok å lese det? Det synes ikke jeg. Samme med mobil.
Xora Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 Jeg syns IKKE det er greit å snike på sms'er. Altså ikke greit å ta en mobil selv om den bare ligger der! Mobilen eies av noen og er privat (med mindre det er jobbmobil da) - og uansett ikke greit å gå inn på den for å lese sms'er. Men når det er sagt så må jeg innrømme at jeg snikleste i mobilen til x'en. Og fant ut han hadde "et forhold" og altfor mye kontakt med sin x! Hadde forferdelig vondt i magen da jeg gjorde det, men fant jo det jeg lette etter!
anneliane Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 Jeg leser sms-ene til min mann, han leser mine. Ikke no problem. Mobilene våre ligger på hylla når vi er hjemme, og den som hører at det kommer en melding åpner og ser hva som står. Så gjelder det da å huske å si at "du fikk en melding i sta..." Jeg leser også meldingene til barna mine..Regner med at de sletter det som de ikke vil at jeg skal se, men det kan de jo hvis de vil.... De vet at jeg leser de så da får de heller ta sine forholdsregler.
Lilith Skrevet 9. november 2005 #14 Skrevet 9. november 2005 Kunne ikke falt meg inn å lese andres meldinger, med mindre de ba meg om det. Og min telefon er ikke 'fritt vilt' selv om den er tilgjengelig for andre. Folk har da ikke lov til å forsyne seg av lommeboka mi selv om den skulle ligge fremme!
tommeline Skrevet 9. november 2005 #15 Skrevet 9. november 2005 Jeg syns ikke det er greit å lese andres meldinger uten å spørre først. Syns det gjelder generelt for mobiltelefonen, man har ikke noe med hva andre har på den. Men skjønner foreldre som har mistanke om at det er noe galt i forhold til ungene, og sjekker mobilen. Syns fortsatt ikke noe særlig om å lese i andres ting, men av og til kan det kanske være en nødvendighet?
Gjest lilletroll Skrevet 9. november 2005 #16 Skrevet 9. november 2005 At foreldre leser meldingene til barna sine er greit. (inntil de flytter ut da vel og merke) At mannen min og jeg leser hverandres meldinger er greit. At noen når man er på besøk hos noen tar en hvilken som helst mobil som måtte ligge fremme og tar seg til å lese meldinger synes jeg er helt UHØRT!!! Man tar seg jo bare ikke til rette på den måten!!!
Mrs. K Skrevet 9. november 2005 #17 Skrevet 9. november 2005 Jeg kunne ikke drømme om å lese sms på andres mobil. Det hender at mannen hører at det tikker inn en melding og spør om jeg vil lese den høyt for ham.
Gjest Milah Skrevet 9. november 2005 #18 Skrevet 9. november 2005 At mannen min og jeg leser hverandres meldinger er greit. At noen når man er på besøk hos noen tar en hvilken som helst mobil som måtte ligge fremme og tar seg til å lese meldinger synes jeg er helt UHØRT!!! Man tar seg jo bare ikke til rette på den måten!!! ← Dette er jeg enig med deg i. Jeg og sambo har en avtale om at vi bare kan sjekke mobilene til hverandre om vi skulle føle behov for det. Og så lenge en har en slik avtale synes jeg det er greit! Men jeg er ikke enig i at foreldrene kan lese meldingene til barna sine. (Med mindre de har en avtale på dette) Barn har like stor rett på privatliv som andre! Dessuten er ikke barna veldig små når de har mobiltelefon, i hvertfall burde de ikke være det!
Retz Skrevet 9. november 2005 #19 Skrevet 9. november 2005 Ikke greit i det hele tatt. Snoking i andres privatliv er en jævla uting! Og hva med den personen som har sendt sms, opplysninger - kanskje av fortrolig karakter - ment for eieren av mobilen og ingen andre? Mobil, epost, brev, dagbøker etc. er private.
Gjest Fruktfat Skrevet 9. november 2005 #20 Skrevet 9. november 2005 det er absolutt ikke greit!! blir for dumt å si at så lenge den ligger fremme er den fritt vilt... hallo?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå