AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Fikk innvilget tidlig ferie i år. Tok ut 4 uker ferie og når vi nå kom hjem ble lillesnuppa på 2 år syk og testet i dag morrest positivt for korona. Jeg må være hjemme med henne i helgen når jeg egentlig skulle på jobb. Snakket med arbeidsgiver i dag og han mente jeg bare måtte komme på jobb for jeg kunne ikke bruke omsorgsdager før jeg har jobbet en måned først?? Det gjelder vel ikke når grunnen til man har vært borte en måned er årets ferie? Jobbet jo helt fram til ferien, så mener man kan ta ut 3 omsorgsdager selv om jeg har hatt feire nå. Han sier det står i lovverket at man må ha jobbet i fire uke før man har rett på å bruke omsorgspenger. Men jeg jobbet jo i månedsvis før jeg nå gikk på ferie, så han kan vel ikke bruke den lovfestede ferien som grunn for at jeg ikke har jobbet de siste fire ukene?? Anonymkode: 21bd4...953
Hensatt Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Det gjeldet nyansatte. Ikke etter ferie. Her tar arbeidsgiveren din grundig feil. 17
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 Du har helt rett. Det står ingen plass at man må opparbeide ny rett etter ferie, men ved ulønnet permisjon eller ny jobb må man jobbe i 4 uker. For øvrig har du uansett rett til å være hjemme ved sykt barn og må ikke dra på jobb selv om du ikke hadde hatt rett på lønn, hvis du har arbeidet kortere enn 4 uker på en arbeidsplass. Eller mener han du skal sette barnet alene hjemme syk, kanskje? Anonymkode: e4d19...c3d 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Ulønnet permisjon og nyansatte måtte ha jobbet 4 uker, men det gjelder ikke etter man har hatt ferie. Men ettersom du uansett skulle jobbe i helgen så skulle barnet være sammen med far? Hvorfor kan ikke han være med barnet når det er syk? Anonymkode: 34408...bba 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ulønnet permisjon og nyansatte måtte ha jobbet 4 uker, men det gjelder ikke etter man har hatt ferie. Men ettersom du uansett skulle jobbe i helgen så skulle barnet være sammen med far? Hvorfor kan ikke han være med barnet når det er syk? Anonymkode: 34408...bba Hvor står det at barnet har en (tilstedeværende) far? Anonymkode: 684fd...8b3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ulønnet permisjon og nyansatte måtte ha jobbet 4 uker, men det gjelder ikke etter man har hatt ferie. Men ettersom du uansett skulle jobbe i helgen så skulle barnet være sammen med far? Hvorfor kan ikke han være med barnet når det er syk? Anonymkode: 34408...bba Kanskje fordi jeg er alenemor og min mor ikke vil passe barnet når hun har korona Anonymkode: 21bd4...953 1 1
Blueblizz Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 Du får be ham vise deg der det står i loven. Da får han lest seg opp og ser at det han sier ikke stemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #8 Skrevet 20. mai 2022 Han tar feil. Dette gjelder nyansatte Anonymkode: 20224...984 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå