AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Hei. Det kan bli lærerstreik fra neste uke og jeg lurer litt på hva som skjer med timene jeg skal undervise om skolen min blir tatt ut ved streik. Jeg er jo ikke fagorganisert så vidt jeg vet, men jeg antar at læreren jeg vikarierer for er det. Hun er sykmeldt, så lurer på timene hennes går ut om hun blir tatt i streik, selv om hun er sykemeldt, og jeg ikke er organisert? Og det er kanskje vanlig at alle timene uansett går om alle på de organiserte på skolen blir tatt ut - fordi det ikke er nok vikarer til å holde skolen i gang? Og er det sånn at jeg ikke får lønn for de timene som evt. går ut ved lærerstreik, siden jeg bare er tilkallingsvikar? Eller kommer det litt an på hva som er avtalt? Anonymkode: 618a7...7ab
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Det er ikke skolen som tas ut i streik, det er medlemmene av visse fagforeninger. Så hvis du ikke er organisert, så tas du ikke ut i streik. Om skolen blir stengt pga streik og du ikke er fagorganisert, er jeg usikker på hva som skjer med lønn. Trolig vil kommunen måtte betale deg for avtalte timer, men du vil ikke få penger fra streikekassen. Anonymkode: c6a8c...02f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #3 Skrevet 20. mai 2022 Hva står det på kontrakten din? Når jeg jobba som tilkallingsvikar i skolen, sto det 0% stilling, men jeg fikk jo betalt for de timene jeg avtalte å jobbe. Har du 0% stilling, får du ikke noe lønn hvis du ikke jobber, uansett hva som skjer. Anonymkode: a146a...f3f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #4 Skrevet 20. mai 2022 Den du vikarierer for blir nok ikke tatt ut i streik, da fagforeningene ikke tar ut sykemeldte grunnet tap av rettigheter. (På samme måte som man ikke tar ut gravide, eller de som skal pensjoneres). Så dermed går nok timene dine helt som normalt. Men dersom du også blir brukt til korttidsvikar, så vil du jo ikke kunne brukes til dette for å dekke opp folk som streiker. Altså hvis du har pleid å være vikar for Per og Pål om de er hjemme med sykt barn, så vil du ikke kunne vikariere for dem dersom de er i streik. Derimot kan du vikariere for Espen som ikke er tatt ut i streik, dersom han er hjemme med sykt barn. Anonymkode: 99153...05b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #5 Skrevet 20. mai 2022 Hun du er sykmeldt for blir ikke tatt ut i streik, selv om hun er organisert, så hennes timer vil sannsynligvis gå som normalt. Skolen skal ikke sette inn vikarer for streikende. De kan det, det er ikke ulovlig, men det er streikebryteri. Anonymkode: 5bbae...5ef
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #6 Skrevet 20. mai 2022 Takk for svar. Glemte å nevne at hun som er sykmeldt er bare delvis sykmeldt, og egentlig litt på vei tilbake mitt fag og har vært innom digitalt fordi hun må vurdere elevene. Blir det annerledes da? Jeg har egentlig ikke noen avtale sånn sett på hvor lenge jeg skal ta timene hennes, vi har tatt det litt uke for uke fordi det er så usikkert, fordi det er meningen at hun skulle komme tilbake etterhvert, men nå ser det ut som hun ikke kommer tilbake for fullt før sommerferien, men likevel er mer tilbake enn før. En annen ting jeg lurer på hvordan det egentlig foregår om alle bortsett fra meg blir tatt ut i streik, og elevene vil bare få den ene timen jeg har på den dag? Jeg vet den ene dagen så har elevene nesten bare timer med kontaktlærere, så om han er i streik har de jo ingen andre timer. Skal de virkelig møte på skolen for en skoletime om alt annet går ut? Jeg går heller ikke vakt i friminuttene. Ganske sikker på at alle som går vakt i friminuttene er godkjente lærere, og organisert. Om alle de blir tatt ut har de ingen måte å sikre en trygg skolehverdag om ingen passer på utenom timen? Jeg tenker at de kanskje må stenge skolen pga. dette. Glemte å nevne at dette er på ungdomsskolen. Anonymkode: 618a7...7ab
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #7 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): En annen ting jeg lurer på hvordan det egentlig foregår om alle bortsett fra meg blir tatt ut i streik, og elevene vil bare få den ene timen jeg har på den dag? Jeg vet den ene dagen så har elevene nesten bare timer med kontaktlærere, så om han er i streik har de jo ingen andre timer. Skal de virkelig møte på skolen for en skoletime om alt annet går ut? Jeg går heller ikke vakt i friminuttene. Ganske sikker på at alle som går vakt i friminuttene er godkjente lærere, og organisert. Om alle de blir tatt ut har de ingen måte å sikre en trygg skolehverdag om ingen passer på utenom timen? Jeg tenker at de kanskje må stenge skolen pga. dette. Glemte å nevne at dette er på ungdomsskolen. Anonymkode: 618a7...7ab Da jeg gikk på ungdomsskolen og det var streik måtte jeg til skolen i engelsktimene fordi den læreren var ikke tatt ut i streik. Så svaret er mest sannsynlig ja. Men de går hjem etterpå, så du trenger ikke bekymre deg for friminuttet. Anonymkode: 37632...cc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå