AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Noen som vil fortelle om sin opplevelse? Både positivt og negativt. Og gjerne tips også dersom jeg skulle ende opp med badekar Og er det noen som egentlig hadde vurdert epidural, men som heller valgte badekar? Hvordan ble opplevelsen da med tanke på at du egentlig forventet å ha smertelindring? Anonymkode: e65f4...821
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Jeg var gira på badekar men kunne ikke pga. igangsetting og antibiotikadrypp pga. GBS. Så det var litt nedtur. Ikke alle som får lov til å velge badekar. Håper du får det da Anonymkode: b464c...903
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 Syntes ikke det var smertelindrende, og syntes det var både for varmt og for kaldt på samme tid. Prøvde to fødsler i riefasen. Ikke for meg, nestegang sier jeg nei om de foreslår det igjen. Mtp hvor lite smertelindrende det var i riefasen kan jeg ikke tenke meg at det hadde vært mer effektivt senere. Epidural anbefaler jeg derimot 100 %. Anonymkode: 30762...32a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 Babyen kom fortere enn de rakk å fylle karet så rakk det ikke.. Anonymkode: cb915...3a7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #5 Skrevet 19. mai 2022 Jeg hadde fødsel i badekar med nr 2 og hadde en veldig fin opplevelse med det. Opplevde det som svært behagelig og lindrende. Husker også at de dempet belysningen slik at det ble en veldig fin stemning i rommet tross smertene. Hadde ingen annen smertelindring enn vannet. Det eneste negative for min del var at de måtte bytte ut vannet en gang underveis pga avføring. Da ble jeg både kald, utilpass og følte meg som en strandet hval. Bortsett fra det kun gode minner. Anonymkode: b29b7...125
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #6 Skrevet 19. mai 2022 Jeg har brukt badekar som smerelindring ved begge mine to fødsler, og det var helt fantastisk! Ved nr.to hadde jeg ingen pause mellom riene før jeg kom i badekaret, men ble så avslappet at jeg endelig da fikk pause mellom. Ved nr.en ble jeg så avslappet at riene dabbet av og jeg måtte opp 😅 Jeg ønsket igjen å prøve å få til vannfødsel med nr.to, men pga et et lite dropp i hjerterytme måtte jeg komme opp like før han kom ut. Er en så god opplevelse at jeg ønsker det igjen ved en eventuell tredjemann 👌 Eneste minuset er om man har avføring i badekaret 🙈ja, det er helt vanlig og ingenting å være flau over, men jeg kjente allikevell på det når det skjedde og jeg var litt løs i magen i tillegg 🙈 Hendte kun ved fødsel nr.to da 😅 Anonymkode: 6c883...115
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 Jeg fødte baby nr 2 i badekar. Første gang hadde jeg veldig lyst, men da fantes ikke det tilbudet på nærmeste sykehus. Da baby nr 2 skulle ut, knep jeg igjen helt til det splitter nye badekaret var installert på sykehuset 😂 Var så heldig at jeg fikk innvie det, og det var en FANTASTISK opplevelse🥰 Måten jeg kunne vri og vende kroppen på i vannet, og samtidig kjenne hvordan det varme vannet lindret smertene mine, var HELT utrolig, sammenliknet med fødsel i seng. Endte også opp med å selv ta imot babyen da h*n kom ut av meg, og dra h*n rett opp på brystet med mine egne hender. Desidert beste opplevelse i livet mitt😍 Eneste minus var at slangen til lystgassen ikke var lang nok til å nå fra badekaret. Det lo vi litt av alle sammen; ingen som hadde tenkt på at slangen måtte være lengre 😂 Anonymkode: 2ed84...4d6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 Jeg forsøkte badekar som smertelindring i begge mine fødsler. I den første ELSKET jeg det, og var gira på å bruke det igjen i fødsel nr to og kanskje også føde der om mulig. I fødsel nr to HATET jeg det. Holdt på å drukne meg selv, klarte ikke å finne behagelige stillinger og måtte bare ut så fort som f. Noe som ikke var så enkelt med stormrier - holdt på å drukne samboeren også 😂 Anbefaler veldig å forsøke det, men jeg ville ikke låst meg i et bilde av vannfødsel. Ta det som det kommer og finn ut hva som er best for deg der og da. Anonymkode: b9936...55d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #9 Skrevet 20. mai 2022 Var null smertelindring for meg (nesten så det ble verre) og vannet var både for varmt og for kaldt. Hatet hvert sekund. Vannet gikk i badekaret og det var så smertefullt og heslig, jeg ville bare ut men tenkte jordmor visste best. Blir ikke badekar neste gang. Anonymkode: dade5...e5a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #10 Skrevet 22. mai 2022 Jeg hadde to igangsatte fødsler med epidural bak meg, og ble veldig overrasket da tredje fødsel startet av seg selv. Hadde ikke tenkt at det var mulig, og hadde dermed ikke tenkt å kunne føde i badekar. Har dog alltid tenkt at det må være flott å føde i badekar. Underveis i fødselen skulle jeg prøve badekar som smertelindring. Det fungerte godt for min del. Det var behagelig og avslappe de å ligge omsluttet av vannet i et rom med demped belysning. Vannet kunne gjerne ha vært litt varmere for min del, men det gikk ikke av hensyn til babyen. Så kom pressriene og barnet ble født der. En kjempefin opplevelse. Det eneste kjipe var at det ble litt mer mikk noen minutter etterpå. Jeg fødte også morkaka i vannet, men vet ikke om det er vanlig eller ei. Man kan ikke ligge der i evigheter, men må opp av vannet mtp. blødninger m.m. Altså ikke noe stress, men jeg ville jo helst ligge lenge i det behagelige vannet sammen med babyen. I etterkant leste jeg en veileder eller retningslinjer knyttet til vannfødsler (beregnet på helsepersonell). Det var nyttig. Min innstilling til fødsler er "go with the flow", for man aner ikke hva som vil skje, hvordan kroppen reagerer og hvordan fødselen vil utvikle seg. Det beste er å møte med et åpent sinn. Man bestemmer ikke på forhånd om man vil ha epidural eller ei (med mindre det er spesielle forhold som tilsier det, f.eks. sykdom hos mor). Får man f.eks. de heftigste riene eller en lang og tung fødsel, trenger man epidural for i det hele tatt å klare å fullføre fødselen selv. Min siste fødsel var ikke så vond eller lang at jeg trengte epidural, men det kunne jeg ikke vote på forhånd. Anonymkode: f322f...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #11 Skrevet 22. mai 2022 Dette er en av de tingene man ikke finner ut om passer deg eller ikke før du faktisk er i fødsel. Spør gjerne om badekar for å prøve, men det er ikke sikkert det er noe for deg. Jeg elsker vanligvis å bade, men under fødsel var det virkelig ikke noe behagelig i det hele tatt. Fikk også veldig behov for epidural under begge fødsler Anonymkode: e9635...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #12 Skrevet 22. mai 2022 Funket bra i starten men utover i aktiv fødsel orket jeg ikke badekaret. Trengte tyngdekraften. Anonymkode: 05c89...acb 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #13 Skrevet 22. mai 2022 Satt der i 10 min, før jeg fant ut at det ikke var noe for meg Anonymkode: 5e29d...ae1 1
Rosa Sitron Skrevet 22. mai 2022 #14 Skrevet 22. mai 2022 (endret) Jeg var i badekar begge fødsler..men første brukte så lang tid at jeg måtte ut (født typ 3 min etter at jeg kom ut) andre ble født i badekaret. Håper på badekar med nr 3 også Endret 22. mai 2022 av Rosa Sitron 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #15 Skrevet 22. mai 2022 Brukte det som smertelindring og det fungerte kjempebra. Måtte opp helt på slutten, men fram til da synes jeg det hjalp veldig mye. Anonymkode: a6007...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #16 Skrevet 22. mai 2022 Satt en time eller to i badekaret men fødte oppe hadde termin i juli så ble så innmari varmt i lengen (var rundt 30 grader den dagen), men det var ganske smertelindrene syntes jeg hadde ikke noe annet (med unntak av en varmepute som ikke funket i det hele tatt😂) Anonymkode: c5fa0...c1a 1
kløverpiken Skrevet 22. mai 2022 #17 Skrevet 22. mai 2022 Jeg trodde på forhånd at badekar var noe for meg, men der tok jeg feil. Synes at alt ble verre. Vannet føltes ekkelt og ubehagelig, og jeg ble bare irritert av å være oppi der. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #18 Skrevet 22. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Satt en time eller to i badekaret men fødte oppe hadde termin i juli så ble så innmari varmt i lengen (var rundt 30 grader den dagen), men det var ganske smertelindrene syntes jeg hadde ikke noe annet (med unntak av en varmepute som ikke funket i det hele tatt😂) Anonymkode: c5fa0...c1a Samme her! Orket maks 10 min oppi før jeg fikk klaus og var så varm at jeg måtte ut. Klarte ikke slappe av. Januarbabyen derimot ble født i badekaret, da funket det veldig bra. Anonymkode: b8473...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2022 #19 Skrevet 22. mai 2022 Jeg var i badekar under nesten hele åpningsfasen (fra 5 til 9 cm). Det tok bare 30min. Men jeg digga det! Skulle gjerne født i vannet også, men måtte gå ut pga litt høy puls hos baby (fødte på abc, tror ikke det er så mange steder man kan føde i vannet) Opplevde det som veldig smertelindrende, fordi det var myyye lettere å slappe av i kroppen = mindre vondt. Anonymkode: a40a1...836 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå