Gå til innhold

Kjenner du noen som bruker andre pronomen enn han eller hun?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller bruker du selv et annet pronomen(i såfall hvilket foretrekker du?) 

Jeg er født som hunkjønn men er overhode ikke feminin av meg. Samtidig så definiserer jeg meg heller ikke som mann. Faller litt i midten, og har sett flere steder på nettet at folk definiserer seg som ikke-binær og bruker hen eller dem som pronomen. 

Hadde du respektert det hvis en venn av deg kom ut som ikke-binær og ønsker at du brukte andre pronomen? Synes det er litt greit å spørre her før jeg tør å fortelle noen om identiteten min😅

Anonymkode: b5c0f...890

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har venner som kan være akkurat hva de vil, men tviler sterkt på at de hadde sett viktigheten av å bli kalt noe spesielt. Jeg føler meg ofte ikke som et medlem av denne kloden, men det kunne ikke falt meg inn å lage en greie ut av definisjonen på hva jeg var. Det er liksom ikke der det ligger.

Men jeg regner med at resten av tråden blir fylt opp med "Ja, du kan si ifra hva du vil at de skal kalle deg, eller hvordan du vil tituleres, og det skulle bare mangle at de ikke respekterte dette og blablabla". Men kommer det til å endre noe som helst for deg? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som bruker noe annet enn han/hun, men hadde selvfølgelig respektert det om en venn ønsket å bytte pronomen. 

Anonymkode: ffd15...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som bruker noe annet pronomen. Men jeg kjenner mange kvinner som ikke er så feminine. Men de er jo kvinner likevel. Du kan være akkurat sånn du vil, du er jo like mye kvinne uansett hvordan du liker å oppføre seg eller kle seg. Man trenger ikke å være eller kle seg på en bestemt måte for å være kvinne, det er ikke noen fast ramme man på passe inn i.

Anonymkode: 2d4d2...2f0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en. Vi kaller de bare for «de/dei/they/them.» De har skiftet navn til et kjønnsnøytralt og det er også vanskelig å se hva biologisk kjønn de er.

Anonymkode: d9923...cd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tiltales de av enkelte, men ikke grunnet legning, men rang. Gjerne av eldre, litt finere personer som vet at jeg har titler. Alternativt herr. 

Anonymkode: 3b1b3...972

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også biologisk kvinne som ikke føler meg feminin. Tror at om jeg hadde vært ung hadde jeg tenkt at jeg var ikkebinær. Ønsket ofte i barndommen å være gutt. Lekte mye med gutta. Men passet også inn med jentene når jeg ville det.

Men nå er jeg såpass gammel at jeg tenker at jeg nok heller bare er en kvinne som ikke er feminin. 

Anonymkode: 212fd...4fc

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som bruker andre pronomen enn han/hun. 

Jeg forholder meg til mennesker som de er. Jeg tiltaler de som de ønsker å bli tiltalt, ut over det har jeg ingen formening. Jeg liker å bli kjent med mennesker, og kjønnsorgan, pronomen eller legning sier omtrent like mye om en person som skostørrelse eller hårfarge. 

Anonymkode: 6111a...354

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen, men vet om en person. Vedkommende er kjæreste med ei jeg kjenner. Er ikke sikker men tror pronomenet er hen/de. Selv bruker jeg det pronomenet en person foretrekker, ikke vanskeligere enn som så!

Anonymkode: ca090...f69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjenner en. Vi kaller de bare for «de/dei/they/them.» De har skiftet navn til et kjønnsnøytralt og det er også vanskelig å se hva biologisk kjønn de er.

Anonymkode: d9923...cd6

Blir ikke folk forvirret når du snakker om et menneske i flertall?   Hadde noen sagt at de liker iskrem, ville jeg tenkt at den personen snakket om flere.   

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere, prøver å tiltale folk slik de selv ønsker, både med navn/uttale, og pronomen. De jeg har blitt kjent med som voksne er det enkelt med, men det hender jeg roter når det er noen jeg har kjent før prosessen starta. Bla barnet til to av vennene mine, som jeg har kjent siden hen var barn, også fulgt gjennom han/hun/hen frem til de virker å ha funnet seg selv helt i tjueåra, og da må jeg bare innrømme at jeg har rota med både navn og pronomen. Men siden hen er omgitt av mennesker som aksepterer dem uansett tar de det ikke så tungt heller, og har sagt at de skjønner at det er vanskelig å henge med, og siden hen er ikke binær responderer de også på både det gamle og det nye navnet. Jo mere aksept man har, dess mere slack får man, etter min erfaring. 

Anonymkode: 2c5f2...3da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som ønsker at det brukes noe annet enn han/hun. Jeg har ingen problemer med å respektere det og jeg hadde selvsagt gått inn for at det skulle blitt riktig, men det faller seg så ekstremt uvant å omtale andre på den måten, så jeg tror kanskje at det hadde blitt vanskelig. 

Ikke at det er sammenlignbart, men jeg har ei barndomsvenninne som har byttet fornavn. Og jeg sliter veldig med å bruke det "nye" navnet hennes. For meg vil hun alltid være Anne, selv om hun nå kaller seg Maria. Skriftlig går det fint, men når vi snakker sammen eller jeg tenker på henne så er hun alltid Anne.. 

Anonymkode: 315ad...483

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Djungelvrål skrev (3 timer siden):

Blir ikke folk forvirret når du snakker om et menneske i flertall?   Hadde noen sagt at de liker iskrem, ville jeg tenkt at den personen snakket om flere.   

Blir du forvirret hvis jeg sier jeg ble oppringt fra Windows support i India og de sa at blabla?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner trenger ikke å være det man kaller «feminine». Kjente ei som elsket fysisk arbeid, var sterkere enn en del menn, alltid gikk i bukse og genser, ingen sminke. Hun var lykkelig gift og hadde barn. Men dette er 30-40 år siden. Det var ikke så trange rammer, alle unge jenter gikk ikke innsmurt i sminke.

Å være kvinne har ingenting med utseendefokus og sminke og «damete» hvin og fnis å gjøre. Du kan være kvinne akkurat som du vil. Du kan mekke biler, hogge ved, gå i kjeledress. Du blir ikke mann av den grunn.

Anonymkode: c5f77...ed1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blir du forvirret hvis jeg sier jeg ble oppringt fra Windows support i India og de sa at blabla?

Ja, selvsagt.  Hvorfor skule windows support i India ringe deg og si bla bla??   Men jeg syns det er enda dummere å omtale en person i flertall.  Blir jo full forvirrelse av slikt, og det er jo ikke så rart.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...