Lisamarie Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Hei! Jeg skriver en masteroppgave nå, som er inspirert av en annen, oppsettet er ganske likt, men tema og innhold er ulik. Jeg har ikke skrevet av. Blir dette sett på som plagiat? TS
Minitroll Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Det går vel gjennom et sånt ordsystem for å se hvor mange prosent som er likt andre setninger. Ikke godt å si..
missmcbeal Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 (endret) Må si jeg ikke helt forstod dette. Det er ganske mange formkrav til masteroppgaver som alle må følge, feks. forord, innledning, kapittelinndeling med nummererte kapittel og underkapitler feks., altså hvordan oppgaven er strukturert. Om du ser på en annen oppgave på hvordan den er inndelt har denne personen antagelig bare fulgt et anbefalt oppsett. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være plagiat om du følger en standard formkrav til en masteroppgave? Det som først og fremst er viktig for å unngå plagiat er at arbeidet er ditt, det er dine egne setninger og at du ikke glemmer å henvise til kilder slik at du ikke tar æren for andres arbeid. Når det er sagt, om du følger malen til en annen masteroppgave bør du forsikre deg om at dere har noenlunde samme metode. Det kan ofte være ulike anbefalinger på hvordan man bygger opp en masteroppgave etter metode. En masteroppgave basert på kvantitativ forskning vil ofte kunne ha en litt annen struktur enn kvalitativ etter teorikapittel. Uansett er jo dette noe veileder bør påpeke om oppbyggingen av masteren bør endres på. Endret 19. mai 2022 av missmcbeal 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå