Gå til innhold

Oppussing møbler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å beise trehvite møbler til en mørkere farge. Men hvordan gjør man det? Hva må man gjøre i forkant? Noe som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vaska møbelet godt først med grønnsåpe og så lakkerte jeg i grå-svart, ganske gjennomsiktig lakk. Pulver som jeg blanda ut med kokt vann!

Skrevet

IKKE bruk grønnsåpe på noe som skal overflatebehandles...vask med salmiakk....grønnsåpe er fett...og det er fettet som skal vekk fra overflaten før man maler/beiser.

Skrevet
IKKE bruk grønnsåpe på noe som skal overflatebehandles...vask med salmiakk....grønnsåpe er fett...og det er fettet som skal vekk fra overflaten før man maler/beiser.

Ja det har du kanskje rett i, sorry! Begynner bli noen år siden jeg gjorde det...

Men tror jeg blanda både grønnsåpe OG salmiakk i vannet og vaska møbelet...

Skrevet

Vaske med fettløselig, som salmiakk f.eks.

Jeg har beiset en benk med Herdin`s beis, og så lakket med klarlakk etterpå, fungerte greit, men det greieste var Liberon Bistrotlakk. Da slipper du å lakke etterpå, og overgangen mellom penselstrøkene blir ikke synlige med denne, noe de fort kan bli med Herdin`s. Bistrotlakken er ikke billig, men den er holdbar, og tåler en trøkk. Jeg har brukt denne på min kjøkkeninnredning i eik, og den tåler både vann, støt, sprut, fett, og salmiakk.

Skrevet
Jeg har tenkt å beise trehvite møbler til en mørkere farge. Men hvordan gjør man det? Hva må man gjøre i forkant?  Noe som vet?

Hva du må gjøre er avhengig av om møblene er lakket eller ikke.

Skal du beise noe som har vært lakket....så må all gammel lakk pusses vekk....vær ekstra påpasselig så du også får med deg alt i hjørnene.

Hvis møblene ikke er lakket, må de vaskes grundig med fettløselige midler (f.eks. salmiakk)...alt fett (fra fingre o.l.) må vekk sammen med eventuelt søl som har tettet igjen porene i treverket.

............

Hvordan du utfører selve overflatebehandligen avhenger av hvilken finish du vil ha. Ønsker du en slitesterk overflate, vil jeg anbefale deg et par strøk med Trestjerners mattlakk fra Scanox til slutt.

Skal du beise...så bør du bruke oljebeis. Den tørker ikke så fort...så du får derfor dratt ut alle strøkene. Det går også an å blande en del white sprit i malingen...og koste på det.

.............

Ikke kvistlakk hvis du kun skal beise/lakke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...