Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en rift i skjeden under fødsel med sugekopp. 

Nå har det gått ti uker. Jeg har ikke hatt noe etterkontroll, fordi jm har flyttet timen noen ganger.

Har ikke tenkt å ha sex helt enda, og jeg er litt redd for det, også. Redd for at rifta skal åpnes igjen, litt redd for smerter, osv.

Noen her som har vært i liknende situasjon, med rift inne i skjeden? Hvordan var det å ha sex igjen etterpå?

Anonymkode: b19a7...78b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ti uker er jo lang tid. Innen 6 uker er alt grodd. 

Anonymkode: 648be...2a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg fikk en rift i skjeden under fødsel med sugekopp. 

Nå har det gått ti uker. Jeg har ikke hatt noe etterkontroll, fordi jm har flyttet timen noen ganger.

Har ikke tenkt å ha sex helt enda, og jeg er litt redd for det, også. Redd for at rifta skal åpnes igjen, litt redd for smerter, osv.

Noen her som har vært i liknende situasjon, med rift inne i skjeden? Hvordan var det å ha sex igjen etterpå?

Synes sex var vondt lenge etterpå. Ble nedre etter 7-8-9 mnd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke nødvendigvis, nei. Hos meg hadde jeg nettopp klart å gå små turer ved 6 uker, pga store smerter nedentil. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det 3 ganger (etter 3 fødsler). Har hatt sex etter ca 5-6 uker hver gang, og det har gått fint. Har tatt det veldig rolig og forsiktig, og brukt godt med glidemiddel 😊

Anonymkode: a91c7...b68

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var bastant. - Men det sier seg selv at ikke hvert eneste menneske som har født har opplevd fullstendig tilheling etter seks uker. Fødsler er ulike. Mens noen får en førstegradsrift, får andre en fjerdegradsrift. Noen får et klipp, og disse er også ulike i lengde og dybde. Ikke rart at det tar ulik tid før ting har grodd. 

Ti uker er ikke lang tid. Selv var jeg hos gynekolog i forrige uke og snakket om disse tingene. Jeg fikk beskjed om at etter seks måneder ville underlivet nok føles ganske normalt, men at det godt kan ta et helt år. Det var etter to rifter og et klipp + veldig lang trykketid (åtte timer). 

Jeg fikk også anbefalt å vente med sex, og det har nå gått ni uker siden fødsel. Det er fordi jeg fikk komplikasjoner etter episiotomi. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk en lang og dyp rift i skjeden som fortsatte på utsiden for fire måneder siden. Har helt ærlig ikke turt å ha sex enda, for da jeg var nødt til å bruke en tampong for noen uker siden åpnet riften seg i overgangen fra innvendig til utvendig. Når en gul tampong som nesten var tom når den kom ut klarer å åpne riften, hva skjer da med en tiss inni der liksom? 🙈

Anonymkode: f7ac7...87d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fikk en lang og dyp rift i skjeden som fortsatte på utsiden for fire måneder siden. Har helt ærlig ikke turt å ha sex enda, for da jeg var nødt til å bruke en tampong for noen uker siden åpnet riften seg i overgangen fra innvendig til utvendig. Når en gul tampong som nesten var tom når den kom ut klarer å åpne riften, hva skjer da med en tiss inni der liksom? 🙈

Anonymkode: f7ac7...87d

Huff. Har du snakket med lege om det?

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en grad 4 rift for 9 mnd siden, og fortsatt ikke hatt sex...😳 MEN var på en etterkontroll på sykehuset nylig, hvor jeg fikk konstatert at alt var grodd og det var umulig å skade noe. Så kanskje jeg skal tørre nå! 

På 6ukers kontrollen var ikke alt grodd. Det var litt tråder igjen, og ting grodde sakte pga tørre slimhinner pga amming. Gynekologen anbefalte meg å vente et par mnd etter den kontrollen, pga det ville bli så ubehagelig. Så kanskje du skulle fått den kontrollen først? 

Anonymkode: 00f79...f2e

AnonymBruker
Skrevet

Sugekopp her også, rift + klipp. Hadde sex etter 6 uker, det var litt stramt og ubehagelig og skjeden føltes veldig vid og slapp. Nå er det 1 år siden og det er fortsatt ømt å ta på arret med fingrene, men sex er stort sett smertefritt. Fortsatt langt unna slik det var før fødsel, dessverre.

Anonymkode: 5ee50...315

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (2 timer siden):

Synes sex var vondt lenge etterpå. Ble nedre etter 7-8-9 mnd.

Samme her, sikkert oppmot et år. Fikk også spenninger på grunn av ubehaget, så måtte få østrogenbehandling og avspenning hos fysio før det ble helt bra. Men det ble absolutt bmhelt bra igjen helsigvis, og etter nr. 2 var det ingen problem!

Anonymkode: 6aced...4f8

AnonymBruker
Skrevet

Samme her med utvendig rift grad 3b, klipp samt innvendig rift. Jeg prøvde på sex første gang etter 7 uker, og det var helt sinnsykt vondt. Prøvde deretter regelmessig, men det var dessverre ikke gjennomførbart før etter 4-5 mnd. Og selv da var det ikke GODT, men gjennomførbart. Ble ikke godt før nærmere ett år. 

Anonymkode: c1edb...28b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ble klippet ved første fødsel. Tok tolv uker før det grodde så mye at stingene løsnet.. så det der var en ekstremt bastant og kunnskapsløs uttalelse.

Anonymkode: d289e...568

AnonymBruker
Skrevet

Fikk liten rift(grad 1). Alt hos meg var grodd på 6-ukerskontrollen, men hodet mitt trengte mer tid. Så ventet til tre mnd etter fødsel. Uansett ubehagelig i starten synes jeg, men veldig bra etter noen ganger. ❤️ 

Anonymkode: 0d668...1af

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For oss tok det ca 1 år etter fødsel før vi hadde sex igjen. Kjente ingen smerter da.

Sex (samleie) har aldri blitt det samme igjen etter fødsler som det var før, men det har for så vidt ingen ting med riften å gjøre. Den er jo helt leget.

Anonymkode: 47604...430

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også rift etter første fødsel med sugekopp, ble klippet. Var litt smerter de første mnd når vi hadde sex, men etter ca 6 mnd var smertene over, og etter 1 år merket jeg ingenting. Fødte nr 2 nå for noen mnd siden, og fikk ikke en eneste rift, var en vanlig fødsel uten sugekopp denne gangen.

Anonymkode: 4fb70...e90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte i starten av april, også med sugekopp. Fikk noen smårifter, pluss en andregradsrift akkurat i skjedeåpningen som måtte sys. Jeg var også ganske bekymret for å ha sex, så jeg testet selv først med to fingre (kan jo ikke måle seg med en penis, men det ga en pekepinn). Hadde sex ca fem uker etter fødsel, og det gikk helt fint. Jeg var på toppen sånn at jeg kunne styre det, og det var ikke noe vondt, bare litt strammere akkurat i åpningen. Anbefaler glidemiddel.

Anonymkode: 81b43...73e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble klippet ved første fødsel. Tok tolv uker før det grodde så mye at stingene løsnet.. så det der var en ekstremt bastant og kunnskapsløs uttalelse.

Anonymkode: d289e...568

Ved klipping brukes det sånn jeg har forstått det annen sytråd, som ikke løses opp av seg selv. Den de bruker på rifter går i oppløsning etter noen uker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ved klipping brukes det sånn jeg har forstått det annen sytråd, som ikke løses opp av seg selv. Den de bruker på rifter går i oppløsning etter noen uker.

Det varierer kanskje. Klippet mitt ble sydd med tråd som løser seg opp. Etter rundt 1,5 uke begynte tråden å løsne. Da så jeg svarte stumper i badekaret når jeg dusjet. Samme tråd brukte de på den ene riften (2 grads). Riften i skjeden sydde de ikke. De sa at de ikke pleide å sy slike rifter, da de gror fint av seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...