Gå til innhold

Zalando reklamasjon

Kiki is

Anbefalte innlegg

Hei dere, 

Jeg lurer på om flere har opplevd problemer når det gjelder reklamasjon hos Zalando. Jeg fikk en vare for noen uker siden som satt nydelig på, en Jumpsuit. Men den var veldig skrukkete så jeg vasket den på 20 grader finvask for å gjøre den klar til bruk 17 mai. Hang den til tørk(uten sentrifugering) og prøvde den først på på selve 17 mai. Da oppdager jeg at suiten har krympet en god del, og I stede for å sitte fint og løst på, har den blitt ettersittende og kortere slik at rumpeballene plutselig synes 😳

Tok det med zalando og fikk beskjed om at det ikke kunne regnes som reklamasjon. I følge forbrukerrådet er det absolutt en reklamasjonssak fordi man skal kunne vaske tøyet slik som anvist og i hvert i kaldere vann enn anvist uten at plagget krymper noe som helst. 

Har noen her inne opplevd at klær krymper når man følger instrukser og zalando fraskriver seg ansvaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På 22 år som voksen, og glad i klær, har jeg aldri opplevd at noe krymper på 20 graders vask. Unntaket er vel om det er materialer som ikke tåler vann. Eller om man har hatt på sentifuger på klær som ikke tåler det. Og da er det ingen reklamasjonssak.

Eventuelt er det bomull? Det blir ofte trangere i vask. Særlig uten skyllemiddel. Men utvider seg umiddelbart etter litt bruk. 

Anonymkode: 59632...a8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva var plagget laget av? 

mye klær krymper i vask, og er det feks viscose MÅ det strekkes i våt tilstand for å beholde mest mulig av sin opprinnelige str. 
viscose krymper normalt 7%, bomull 5% 

strekk derfor alltid ut klær når de er nyvasket og «form» de på nytt

Anonymkode: 6dc9b...f79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På 22 år som voksen, og glad i klær, har jeg aldri opplevd at noe krymper på 20 graders vask. Unntaket er vel om det er materialer som ikke tåler vann. Eller om man har hatt på sentifuger på klær som ikke tåler det. Og da er det ingen reklamasjonssak.

Eventuelt er det bomull? Det blir ofte trangere i vask. Særlig uten skyllemiddel. Men utvider seg umiddelbart etter litt bruk. 

Nei, det var en ny opplevelse for meg også. Det er snakk om bomull ja, men siden det er en kort jumpsuet går den ikke tilbake til sin originale lengde. Jeg leste på nett at noen produsenter strekker stoffet før de lager klær av det, da vil plagget gå tilbake til sin originale størrelse når det blir vått. Derfor er de fleste bomullplaggene behandlet på en spesiell måte før de selges. Litt krymping er innafor, men ikke flere cm i lengden vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva var plagget laget av? 

mye klær krymper i vask, og er det feks viscose MÅ det strekkes i våt tilstand for å beholde mest mulig av sin opprinnelige str. 
viscose krymper normalt 7%, bomull 5% 

strekk derfor alltid ut klær når de er nyvasket og «form» de på nytt

Anonymkode: 6dc9b...f79

Det er snakk om bomull. Suiten var ganske tung etter vasken siden den ikke var sentrifuger, men den krøp tydeligvis sammen igjen mens den lufttørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sto det at den kunne vaskes da?

Anonymkode: 83e5e...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sto det at den kunne vaskes da?

Jupp. Finvask 30 grader. Derfor jeg er så fortvilet over svaret til Zalando. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kiki is skrev (6 minutter siden):

Jupp. Finvask 30 grader. Derfor jeg er så fortvilet over svaret til Zalando. 

Fikk akkurat samme svar fra zalando i dag på en bomulls skjorte. Men hadde 2 andre som vi fikk 25%avslag på. Så da spørs det nok hvem som svarer 

Anonymkode: 63be6...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kiki is skrev (34 minutter siden):

Nei, det var en ny opplevelse for meg også. Det er snakk om bomull ja, men siden det er en kort jumpsuet går den ikke tilbake til sin originale lengde. Jeg leste på nett at noen produsenter strekker stoffet før de lager klær av det, da vil plagget gå tilbake til sin originale størrelse når det blir vått. Derfor er de fleste bomullplaggene behandlet på en spesiell måte før de selges. Litt krymping er innafor, men ikke flere cm i lengden vel? 

Derfor jeg gjettet bomull.

Den går tilbake. Jeg lover. Vask eventuelt på nytt, med mye skyllemiddel. Eller bare bruk den 1-2 timer før du går ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, fikk et sånt svar da jeg klaget på en samsøe samsøe jakke i collegestoff,  som ble ekstremt nuppete etter to gangers vask. 

Anonymkode: 49438...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har reklamert til dem to ganger, og fikk medhold begge gangene. Den ene gangen var det en veskestropp som røk, men den andre saken lignet mer på din og handlet om en bluse med farger som blødde over i hverandre ved første vask.

Krymping er kinkig, men man skal nok ikke måtte godta mer enn fem prosents endring i størrelsen ved vask.

Anonymkode: 4583c...978

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvilket merke var det? 

Anonymkode: c4bf2...e30

Det er av merket Molly Bracken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk akkurat samme svar fra zalando i dag på en bomulls skjorte. Men hadde 2 andre som vi fikk 25%avslag på. Så da spørs det nok hvem som svarer 

Anonymkode: 63be6...ddb

Ja... 😳 De skrev dette i mailen

"I vår samlede vurdering er dine uttalelser, såvel som våre egne, tatt i betraktning og vektlagt. Vi forsøker alltid å gjøre vårt beste for å imøtekomme våre kunders ønsker, men vi er også bundet av visse regler og forskrifter. Disse er ment å sikre at hver kunde blir behandlet likt. " 

Men det viser at de ikke behandler kunder likt 😔 de er også bundet av lovene i Norge, som de selv henviser til på sine sider.

Forbrukerrådet reagere veldig på måten dette blir håndtert på og anbefalte meg å sende saken til Forbrukerstilsynet. Har noen erfaring med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Derfor jeg gjettet bomull.

Den går tilbake. Jeg lover. Vask eventuelt på nytt, med mye skyllemiddel. Eller bare bruk den 1-2 timer før du går ut. 

Problemet er at jeg får ikke gått den ut i lengden. Den stanger i skrittet mitt nå 😳😅 og jeg vil veldig gjerne at rumpeballene mine ikke skal synes når jeg går 😂 I tillegg til de skuldertingene har krympa også. 

Screenshot_20220520_083933.jpg

Screenshot_20220520_084010.jpg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, fikk et sånt svar da jeg klaget på en samsøe samsøe jakke i collegestoff,  som ble ekstremt nuppete etter to gangers vask. 

Anonymkode: 49438...436

I følge forbrukerrådet er det ikke greit. Klærne skal tåle å bli brukt uten at de blir stygge i hvertfall de første 2 årene, men vistnok er slike giganter som zalando veldig flinke til å snakke om bærekraft, men når det kommer til stykket driver de en del med grønnvasking i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har reklamert til dem to ganger, og fikk medhold begge gangene. Den ene gangen var det en veskestropp som røk, men den andre saken lignet mer på din og handlet om en bluse med farger som blødde over i hverandre ved første vask.

Krymping er kinkig, men man skal nok ikke måtte godta mer enn fem prosents endring i størrelsen ved vask.

Det er kjempebra at du har fått medhold! Bare synd de ike behandler kundene sine likt.

Jeg la ved bilder i tråden av hvordan det så ut før jeg vasket plagget og etter. Litt dårlig bildet før, siden jeg ikke hadde regnet med at det skulle bli en sak ut av det 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kiki is skrev (2 timer siden):

Det er kjempebra at du har fått medhold! Bare synd de ike behandler kundene sine likt.

Jeg la ved bilder i tråden av hvordan det så ut før jeg vasket plagget og etter. Litt dårlig bildet før, siden jeg ikke hadde regnet med at det skulle bli en sak ut av det 😔

Det var veldig stor forskjell, vil jeg si. Du var forresten kjempefin med den, men den gikk virkelig fra smakfull til, tja, utfordrende. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Kiki is said:

Problemet er at jeg får ikke gått den ut i lengden. Den stanger i skrittet mitt nå 😳😅 og jeg vil veldig gjerne at rumpeballene mine ikke skal synes når jeg går 😂 I tillegg til de skuldertingene har krympa også. 

Screenshot_20220520_083933.jpg

Screenshot_20220520_084010.jpg

Begge "versjoner" satt bra på deg, men skal ikke krympe så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...