Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har, utrolig nok, klart å bli gravid med nummer tre. Prevensjon sviktet oss og nå er jeg seks uker på vei.

Vi hadde egentlig sagt oss fornøyd med de to vi har. Vi er over 40 år. Barna er 3 & 5. Vi har et stabilt forhold og god økonomi. 

Likevel er vi veldig usikre på hva vi skal gjøre, begge to. 

Vi hadde endelig begynt å nyte friheten etter babyboblen. Barna sover natten gjennom, de kan snakke og er snart ferdige med bleier begge to. 

Jeg har endelig fått kroppen min tilbake og hadde gledet meg til lange sommerkvelder med hvitvin og post-covid festligheter.

Mannen min er redd for å få et barn som ikke er friskt, og for å tilbringe to år til i babyboblen. Vi er så fornøyd med livet som det er akkurat nå. 

Samtidig er vi begge redde for å angre på en evt abort.

Og vi kunne begge ønske oss en baby av annet kjønn enn de to vi allerede har, men slikt vet man jo ikke. 

Noen med erfaringer fra lignende situasjon? 

Anonymkode: c22fb...d0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vet bare dere.

Jeg har hørt fra begge sider. Det er gjerne en tap-tap situasjon. En runde til er for tøft, særlig når man er der dere er nå. Å fjerne det krever for mye, da man alltid vil se barnet som mangler i de to som er der. 

Ikke at det hjelper deg nå, og beklager at dette kommer i din tråd. Men etter å ha sett flere venninner oppleve det samme, som er ødeleggende for forhold/psyke, så håper jeg at andre som leser dette tar til seg følglende; i det man har fått siste barnet så kutter mannen strengen. Virkelig. 

Anonymkode: d1f9a...efc

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er absolutt ikke ett enkelt valg å ta. Når man allerede har to friske barn fra før så tar man det ikke for gitt at man skal være så heldig enda en gang, en garanti man rett og slett ikke har. Dessuten er det veldig mye man må ofre for å få et til barn, både mtp egen kropp, tid og hobbyer feks. Jeg har egentlig ikke noe godt råd til deg, men forstår veldig godt hvordan du føler det❤️

En venninne sa til meg, sa jeg var i noe lignende situasjon, at hun anså barn som en investering i framtiden og at man som gammel og med voksne barn ville få enda flere til å ta hånd om oss. Og barnebarn/oldebarn. Ingen garanti det heller,men 3 år i investeringstid i baby er kanskje verdt det på 20-30 år på sikt hvis man tenker på det slik. 

Anonymkode: b8fd4...61d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff, for en vanskelig situasjon! All medfølelse til dere.

Du får jo fortsatt lange sommerkvelder og festligheter, selv om du ikke får drikke vin.

Og hva er vel to år i forhold til resten av livet? 

Man vet aldri hva man får, dog. Men det virker som dere er veletablerte.

Anonymkode: 8271b...186

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det bestemmer bare dere, men tre barn er flere enn dere. Det er ikke lengre en voksen per barn. Det er mye slit, siden dere er over 40 år begge to er sjansene for f.eks downs syndrom, autisme og andre syndromer og forstyrrelser større enn da dere var unge. Men sjansene for at det går bra er selvsagt større. Så kun dere kan svare på spørsmålet; er minst 18 år til med enda et barn verdt det? Er en ny graviditet og babytid verdt det? 

Anonymkode: b11a2...4ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var i akkurat samme situasjon som deg for noen år siden. Hadde to barn (av samme kjønn),de var 2 og 4,livet var bra og jeg fikk kroppen min endelig tilbake. Så ble jeg uplanlagt gravid. Vi gikk mange runder før vi bestemte oss for abort. Da jeg var til kontroll for abort så skjønte jeg at det var helt grusomt. Jeg klarte ikke å gjennomføre for jeg visste at jeg kommer til å angre senere. Da babyen kom (av samme kjønn😅) var jeg utrolig glad for at vi hadde beholdt. Da var familien komplett. Det er hektisk til tider,men dette varer ikke lenge. De er tette i alder,og jeg vett at de vil ha gleden av hverandre livet ut.

Anonymkode: 44b86...1cb

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Min egen betraktning, som en kvinne på 40 med 3 barn allerede, er at dersom jeg hadde blitt uplanlagt gravid i løpet av de neste 2-4 årene (lite sannsynlig, har hormonspiral) så ville jeg definitivt beholdt. Selv om ting blir mer komplisert med 4 barn, så er det definitivt verdt det.

Når du "bare" har 2 fra før, og dermed lett kan finne både bil og bolig med plass til alle barna, så ville jeg ikke nølt med å beholde. Og angående syndromer/avvik så er det mye som kan avdekkes tidlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt utvidet testing via Ultralydklinikken i Danmark. De tester for en haug av diagnoser, og du kan få svar allerede innen uke 10-11. 
Ser alt bra ut, så ville jeg beholdt. Du kan bestille testkit, trenger ikke reise ned.

I og med høy alder har du jo en høyere sannsynlighet for å miste underveis. Jeg tror jeg hadde innstilt meg på at om testene er fine og alt går bra fram til uke 12, så er det meningen og beholde. Men hadde jeg mistet hadde jeg tenkt at da var det slik det skulle være.

Anonymkode: caeda...f13

• Liker 2
Skrevet

I din situasjon ville jeg definitivt beholdt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville beholdt. Er selv 40 og gravid, er jo litt tøffere nå enn sist, men man angrer aldri på barna man får. Vet om mange som angrer på abort.

Anonymkode: 7d86e...8c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg ville tatt utvidet testing via Ultralydklinikken i Danmark. De tester for en haug av diagnoser, og du kan få svar allerede innen uke 10-11. 
Ser alt bra ut, så ville jeg beholdt. Du kan bestille testkit, trenger ikke reise ned.

I og med høy alder har du jo en høyere sannsynlighet for å miste underveis. Jeg tror jeg hadde innstilt meg på at om testene er fine og alt går bra fram til uke 12, så er det meningen og beholde. Men hadde jeg mistet hadde jeg tenkt at da var det slik det skulle være.

Ts her. 

Jeg lener veldig mot akkurat dette alternativet. Har vært inne og sett på hjemmesiden deres og vurdert de ulike alternativene. Har du navnet på utvidet test? 

Tenker også at naturen kan gå sin gang før de tolv ukene er omme, og mister jeg barnet så var det bare ikke meningen. 

Jeg fyller 42 snart og har jo lest litt statistikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Var i akkurat samme situasjon som deg for noen år siden. Hadde to barn (av samme kjønn),de var 2 og 4,livet var bra og jeg fikk kroppen min endelig tilbake. Så ble jeg uplanlagt gravid. Vi gikk mange runder før vi bestemte oss for abort. Da jeg var til kontroll for abort så skjønte jeg at det var helt grusomt. Jeg klarte ikke å gjennomføre for jeg visste at jeg kommer til å angre senere. Da babyen kom (av samme kjønn😅) var jeg utrolig glad for at vi hadde beholdt. Da var familien komplett. Det er hektisk til tider,men dette varer ikke lenge. De er tette i alder,og jeg vett at de vil ha gleden av hverandre livet ut.

Anonymkode: 44b86...1cb

Takk for fine ord og tanker. Du har helt rett. Og selvsagt blir nummer tre av samme kjønn 😎

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vet bare dere.

Jeg har hørt fra begge sider. Det er gjerne en tap-tap situasjon. En runde til er for tøft, særlig når man er der dere er nå. Å fjerne det krever for mye, da man alltid vil se barnet som mangler i de to som er der. 

Ikke at det hjelper deg nå, og beklager at dette kommer i din tråd. Men etter å ha sett flere venninner oppleve det samme, som er ødeleggende for forhold/psyke, så håper jeg at andre som leser dette tar til seg følglende; i det man har fått siste barnet så kutter mannen strengen. Virkelig. 

Anonymkode: d1f9a...efc

Tror du har rett i denne vurderingen. Og i at vi alltid vil lure på hvordan en søskenflokk på tre ville sett ut om vi valgte abort. 

Tror nok mannen min vet at så snart dette er over blir strengen kuttet. Virkelig!! 

Skrevet

Personlig ville jeg tatt abort om du tenker du i utgangspunktet ikke vil ha flere barn. Om du tester, og finner ut at fosteret har «feil» blir det virkelig enklere å ta abort da?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For oss ble det bare positivt etter at sjokket hadde gitt seg. Det ble 2,5 år mellom nr 2 og 3, så de var litt tettere. Vi måtte kjøpe ny bil for å få plass til 3 bakovervendte seter og vi bygget på huset for å få 4 soverom. Måtte også kjøpe alt nytt, siden vi var ferdige og hadde kvittet oss med alt babyutstyr, så nr 3 ble ganske dyr. 

Vi var litt yngre enn dere, da. Og mannen kuttet strengen etterpå. Babytida går fort. Vi har tre tenåringer nå og lengter av og til tilbake til småbarnstiden da vi visste hvor de var til enhver tid. 😅

Anonymkode: 3664e...190

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i motsetning til de fleste over tatt abort. Har to selv og kan ikke tenke meg et tredje. For meg er familien komplett nå. Jeg synes hverdagen og ansvaret allerede er stort med to friske barn og ønsker å tilby de aller beste muligheter. Jeg kan kun svare for meg og jeg vet at jeg ikke hadde vært tålmodig nok til å romme en flokk på tre godt nok, men jeg mener ikke at andre ikke kan altså😊

Faren for sykdom og andre utfordringer er også en viktig grunn til at jeg ikke ville fått nummer tre. Gjennom jobben ser jeg hvor mye det påvirker hverdagen til familiene. De er selvfølgelig like glad i alle barna og det ville jeg blitt også, men hverdagen med alle begrensningene og utfordringene vil jeg ikke sjanse på. Det kan forandre hele livet for alltid for hele familien. 

Rent økonomisk ville et tredje barn også merkes godt til tross for to foreldre i jobb. Spesielt nå som alt blir dyrere. Vi hadde måtte redusert forbruket og det hadde gått greit, men jeg ønsker heller å leve som vi gjør med to. Jeg vet at mange tenker «det ordner seg alltids», men jeg ønsker å kunne hjelpe mine barn inn i boligmarkedet og tilby ferier og opplevelser. Til tross for at de sosiale og økonomiske ulikhetene i Norge er mindre enn i andre land er de like fullt til stede og mine valg vil påvirke mine barns fremtid.  

Jeg ønsker seg lykke til med valget som bare er deres💙 Det som er riktig for meg er sikkert ikke riktig for deg, men siden du spurte og bare fikk «behold» ville jeg dele tanker fra motsatt leir. 

Anonymkode: 69c57...d59

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For oss ble det bare positivt etter at sjokket hadde gitt seg. Det ble 2,5 år mellom nr 2 og 3, så de var litt tettere. Vi måtte kjøpe ny bil for å få plass til 3 bakovervendte seter og vi bygget på huset for å få 4 soverom. Måtte også kjøpe alt nytt, siden vi var ferdige og hadde kvittet oss med alt babyutstyr, så nr 3 ble ganske dyr. 

Vi var litt yngre enn dere, da. Og mannen kuttet strengen etterpå. Babytida går fort. Vi har tre tenåringer nå og lengter av og til tilbake til småbarnstiden da vi visste hvor de var til enhver tid. 😅

Anonymkode: 3664e...190

Ja tiden flyr jo virkelig. 

Vi har ikke rukket å kvitte oss med babyutstyr, har fortsatt ALT. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts her. 

Jeg lener veldig mot akkurat dette alternativet. Har vært inne og sett på hjemmesiden deres og vurdert de ulike alternativene. Har du navnet på utvidet test? 

Tenker også at naturen kan gå sin gang før de tolv ukene er omme, og mister jeg barnet så var det bare ikke meningen. 

Jeg fyller 42 snart og har jo lest litt statistikk. 

Panorama med Vistara er omfattende:

https://www.ultralydklinikken.dk/gentest/panorama-test/

Men, før du tar testen må du ta en TUL, for å sjekke at det er liv og for å se antall fostre.

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk nummer tre 8 (!) år etter nummer to. Det var planlagt, så ikke sammenlignbart i så måte, men vi hadde egentlig slått oss til ro i mange år på at vi bare skulle ha to (av ulike grunner). Vi gikk mange runder med oss selv på flere av de tingene du nevner, de eldste barna var jo blitt store og selvstendige, bleieperioden var over for lengst osv. Men jeg må bare si at attpåklatten virkelig har beriket livene våre. Nå er det helt utenkelig at hun ikke skulle vært her. Fikk forøvrig et annet kjønn også. ;) I deres tilfelle skjønner jeg jo at dere må tenke dere litt ekstra om pga alder osv., men det er jo mulig med testing for en del ting. Og du sier at alt det andre er på stell, så det hjelper jo veldig. Skjønner godt at det er et vanskelig valg, så vil ønske deg masse lykke til! :)

Anonymkode: 760b5...a41

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville i motsetning til de fleste over tatt abort. Har to selv og kan ikke tenke meg et tredje. For meg er familien komplett nå. Jeg synes hverdagen og ansvaret allerede er stort med to friske barn og ønsker å tilby de aller beste muligheter. Jeg kan kun svare for meg og jeg vet at jeg ikke hadde vært tålmodig nok til å romme en flokk på tre godt nok, men jeg mener ikke at andre ikke kan altså😊

Faren for sykdom og andre utfordringer er også en viktig grunn til at jeg ikke ville fått nummer tre. Gjennom jobben ser jeg hvor mye det påvirker hverdagen til familiene. De er selvfølgelig like glad i alle barna og det ville jeg blitt også, men hverdagen med alle begrensningene og utfordringene vil jeg ikke sjanse på. Det kan forandre hele livet for alltid for hele familien. 

Rent økonomisk ville et tredje barn også merkes godt til tross for to foreldre i jobb. Spesielt nå som alt blir dyrere. Vi hadde måtte redusert forbruket og det hadde gått greit, men jeg ønsker heller å leve som vi gjør med to. Jeg vet at mange tenker «det ordner seg alltids», men jeg ønsker å kunne hjelpe mine barn inn i boligmarkedet og tilby ferier og opplevelser. Til tross for at de sosiale og økonomiske ulikhetene i Norge er mindre enn i andre land er de like fullt til stede og mine valg vil påvirke mine barns fremtid.  

Jeg ønsker seg lykke til med valget som bare er deres💙 Det som er riktig for meg er sikkert ikke riktig for deg, men siden du spurte og bare fikk «behold» ville jeg dele tanker fra motsatt leir. 

Anonymkode: 69c57...d59

Det økonomiske aspektet er absolutt en faktor og hvor mye vi vil kunne hjelpe dem fremover inkludert inn på boligmarkedet i Oslo 😅. Et sykt barn er jo absolutt den største frykten da vi har mange venner med syke barn og ser hvordan det preger dem. Gode poeng og jeg ønsket meg begge perspektiv så takk 🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...