AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Hei! Vil dele noen tanker om en venninne jeg har på studiet og ønsker å høre deres meninger. Jeg vet ikke om det er jeg som fort blir irritert i dette tilfellet eller om venninna mi burde slutte. Ps. Vi studerer i utlandet og vi har 3 forsøk på å bestå eksamen (2 konteeksamen innenfor 1mnd etter eksamen) så det er litt forskjell fra konteeksamen i Norge. Venninnen min er veldig skoleflink og hardtarbeidende. Hun består som regel alle eksamene og slipper å ta konteeksamen, noe jeg synes er veldig bra selvfølgelig! Jeg derimot må som regel ta konteeksamen, og det vet hun. Problemet mitt er av etter hver eksamen vi har (og da mener jeg hver eneste) sier hun alltid: jeg leste ikke nok, jeg skulle fokusert mer på gamle spørsmål, jeg tror ikke jeg besto, og jeg tror noen evil eyed meg og derfor besto jeg ikke (hun sier alt dette før vi har fått resultatene). Men ender alltid opp med at hun består. Føler hun vil at folk skal synes synd på henne men så gjør hun det egt ganske bra. Hadde en eksamen i helga og etter eksamen sende hun meg mld og sa hun følte seg «shitty» og at hun ikke ville være alene og trengte noen å snakke med. Viste seg at hun gjorde det ganske greit, noe jeg ikke gjorde. Er bare så sykt lei av disse kommentarene hennes, i hvertfall siden hun vet at jeg som regel må ta konteeksamen og det gjør at jeg føler meg dårlig for jeg jobber utrolig hardt med studiene og prøver så godt jeg kan. Hun har også en tendens til å snakke folk ned om de velger å feste, dra på stranda etc. i stede for å lese. Og hun er generelt veldig glad i å baksnakke folk. Har begynt å lese mindre med henne for jeg koker rett og slett over med alle disse kommentarene hennes. Så ja, overreagerer jeg? Hadde dere også blitt irriterte om dere hadde hengt med en sånn person veldig ofte? Anonymkode: 6c593...85c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Det kommer an på om hun er morsom og hyggelig å være sammen med. Det må jo være noe positivt med henne i og med at dere er venner? Ingen er perfekt, ver du. Anonymkode: c9956...0d5 1
Rosatoast Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 Her har du en ypperlig situasjon til å øve deg på "konflikthåndtering". Kan du ikke sette deg ned med hun, og spørre hvorfor hun sier som hun gjør - hver eneste gang! Si at du blir lei deg og irritert, for hun vet veldig godt at du alltid må ta kontraeksamen.. Gjør du det på den måten, skal du ha skryt - for det er en voksen og ordentlig måte å snakke sammen på . Man har aldri en garanti for hva svar man får tilbake, for alt det du vet er denne jenta utrolig selvsentrert, og tenker ikke en gang på hvordan du har det eller føler det. Det er jo et rødt flagg, men hvis du tar en slik samtale med hun - da vet du hvor du har hun, og du kan ta en avgjørelse ift vennskapet deres deretter! Slike mennesker og situasjoner kommer du til å møte på, resten av livet ditt - her kan du velge å unngå det helt, men i jobb eller andre steder må du kanskje forholde deg. Da er det lurt å øve seg litt. Lykke til med alt 😊 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 Hvis du ikke liker hennes væremåte så bruk mindre tid på henne. Du trenger ikke kaste hva du har i hendene når hun vil sutre over eksamensresultater. Du trenger ikke svare på hver eneste melding. La henne være noen andre sitt problem iblant. Anonymkode: 9be34...475
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #5 Skrevet 19. mai 2022 Hun er nok tedd for å ikke bestå selv om hun gjør det bra. jeg har fått toppresultater på eksamen, og vært redd jeg ikke besto i det hele tatt. Redd jeg har misforstått oppgava osv. dette er reelt for henne. dritkjipt at du må ta den andre eksamen, men bare ha fokus på deg selv og jobb så godt du kan. Om noen år ler dere av dette. Men det føles dritt akkurat nå når dere står i det og følelsene ligger utenpå kroppen. Bare kommenter; du trenger ikke bekymre deg, du klarer deg jo alltid bra! Hva med meg? Jeg må ta ny eksamen? snu det litt Anonymkode: eeee6...e37
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #6 Skrevet 19. mai 2022 Rosatoast skrev (48 minutter siden): Her har du en ypperlig situasjon til å øve deg på "konflikthåndtering". Kan du ikke sette deg ned med hun, og spørre hvorfor hun sier som hun gjør - hver eneste gang! Si at du blir lei deg og irritert, for hun vet veldig godt at du alltid må ta kontraeksamen.. Gjør du det på den måten, skal du ha skryt - for det er en voksen og ordentlig måte å snakke sammen på . Man har aldri en garanti for hva svar man får tilbake, for alt det du vet er denne jenta utrolig selvsentrert, og tenker ikke en gang på hvordan du har det eller føler det. Det er jo et rødt flagg, men hvis du tar en slik samtale med hun - da vet du hvor du har hun, og du kan ta en avgjørelse ift vennskapet deres deretter! Slike mennesker og situasjoner kommer du til å møte på, resten av livet ditt - her kan du velge å unngå det helt, men i jobb eller andre steder må du kanskje forholde deg. Da er det lurt å øve seg litt. Lykke til med alt 😊 Har prøvd å snakke med henne om andre ting jeg har irritert meg over, ender alltid opp i en diskusjon med henne. Snakket feks med henne om det med at andre drar på fest eller er med venner rett før eksamen, og at noen kanskje ønsker å bruke tiden før sommerferien på å være sosial når de vet de må bruke hele sommeren til å lese til konteeksamen (vi har eksamen i juni og konteeksamen i september). Men hun slutter fortsatt ikke å dømme dem. Hun kom derimot frem til at hun forstår hva jeg sier men at jeg tydeligvis ikke forsto at man må gi 100% før en eksamen selvom du har innsett at det kanskje blir konteeksamen. Etter en eksamen vi hadde for 2 måneder siden sa hun det hun pleier å si etter eksamen. Jeg gikk fra 0 til 100 og sa at hun sa det etter hver eksamen men at hun alltid består. Hun som tror på evil eye tok det som at jeg evil eyed henne og ble irriter og sa noe til meg på hennes språk som jeg selvfølgelig ikke forsto. Når jeg spurte hva hun sa så ville hun ikke si det, så føler hun sa noe uhyggelig tilbake til meg på hennes språk:/ Men joa kan jo snakke med henne, men føler ikke hun kommer til å endre seg. Anonymkode: 6c593...85c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis du ikke liker hennes væremåte så bruk mindre tid på henne. Du trenger ikke kaste hva du har i hendene når hun vil sutre over eksamensresultater. Du trenger ikke svare på hver eneste melding. La henne være noen andre sitt problem iblant. Anonymkode: 9be34...475 Skjer som regel på skolen etter en eksamen og tror hun forventer en reaksjon. Vi er en veldig liten vennegjeng, bare tre personer og hun er ikke så mye med none andre, så hun kommer som regel til meg med disse problemene. Men har bestemt meg for å lese alene i hvertfall til eksamene et ferdig, men må jo fortsatt være med henne siden vi er i samme klasse Anonymkode: 6c593...85c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hun er nok tedd for å ikke bestå selv om hun gjør det bra. jeg har fått toppresultater på eksamen, og vært redd jeg ikke besto i det hele tatt. Redd jeg har misforstått oppgava osv. dette er reelt for henne. dritkjipt at du må ta den andre eksamen, men bare ha fokus på deg selv og jobb så godt du kan. Om noen år ler dere av dette. Men det føles dritt akkurat nå når dere står i det og følelsene ligger utenpå kroppen. Bare kommenter; du trenger ikke bekymre deg, du klarer deg jo alltid bra! Hva med meg? Jeg må ta ny eksamen? snu det litt Anonymkode: eeee6...e37 Det skjønner jeg! Men tror ikke jeg hadde gått og klagd sånn til en som ofte ender opp med konteeksamen. Hadde holdt det for meg selv eller kanskje bare sagt det til foreldrene mine Anonymkode: 6c593...85c
Rosatoast Skrevet 21. mai 2022 #9 Skrevet 21. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 19.14): Har prøvd å snakke med henne om andre ting jeg har irritert meg over, ender alltid opp i en diskusjon med henne. Snakket feks med henne om det med at andre drar på fest eller er med venner rett før eksamen, og at noen kanskje ønsker å bruke tiden før sommerferien på å være sosial når de vet de må bruke hele sommeren til å lese til konteeksamen (vi har eksamen i juni og konteeksamen i september). Men hun slutter fortsatt ikke å dømme dem. Hun kom derimot frem til at hun forstår hva jeg sier men at jeg tydeligvis ikke forsto at man må gi 100% før en eksamen selvom du har innsett at det kanskje blir konteeksamen. Etter en eksamen vi hadde for 2 måneder siden sa hun det hun pleier å si etter eksamen. Jeg gikk fra 0 til 100 og sa at hun sa det etter hver eksamen men at hun alltid består. Hun som tror på evil eye tok det som at jeg evil eyed henne og ble irriter og sa noe til meg på hennes språk som jeg selvfølgelig ikke forsto. Når jeg spurte hva hun sa så ville hun ikke si det, så føler hun sa noe uhyggelig tilbake til meg på hennes språk:/ Men joa kan jo snakke med henne, men føler ikke hun kommer til å endre seg. Anonymkode: 6c593...85c Nei, hun høres faktisk litt giftig ut. Jeg syntes ikke du burde snakke med hun likevel, jeg syntes heller at du burde fade hun ut. Slutt å finne på noe med hun, svart kort og konkret - til slutt så har dere ingen kontakt. Gjør det på din måte, og det som føles best for deg. Men denne jenta har ingen selvinnsikt og kommer til å ta det du sier du føler, som kritikk. Det kommer til å ende med drama - så jeg anbefaler å fade hun ut. Dere må ikke være sammen selv om dere går i samme klasse, du får gjøre deg selv opptatt. Man trenger ikke være ufin eller frekk for å fase en person ut av livet sitt, og man skal ikke ha en person i livet sitt når det går på bekostning av seg selv. Jeg er spirituell av meg, tror på evil eye jeg og - men hun høres drøy ut, og hun høres rett og slett ikke ut som en særlig hyggelig person å være rundt. Som sagt, null selvinnsikt og helt sikkert mangel på empati (siden hun ikke evner å ha forståelse, og å se ting fra andre perspektiver). Endret 21. mai 2022 av Rosatoast 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2022 #10 Skrevet 21. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 19.21): Det skjønner jeg! Men tror ikke jeg hadde gått og klagd sånn til en som ofte ender opp med konteeksamen. Hadde holdt det for meg selv eller kanskje bare sagt det til foreldrene mine Anonymkode: 6c593...85c Kanskje etter neste eksamen kan du sende henne masse dramaaaatiske sms-er (før hun har sendt til deg) om hvor dårlig du følte du gjorde det? Anonymkode: bc090...cd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå