Gjest Spacegirl Skrevet 8. november 2005 #1 Skrevet 8. november 2005 Jeg har en ragdoll kastrert hannkatt som, har jeg fått høre, er ganske perfekt i forhold til rasestandaren. Han er omplasseringskatt, men de som hadde han før meg betalte 10 000 kroner for ham og skulle bruke ham til utstillinger og avl. Jeg har endel kontakt med oppdretteren hans som bor i Sverige, og jeg tror de hadde blitt glade hvis jeg hadde tatt han med på noen utstillinger. Men jeg har ikke peiling på katteutstillinger i det hele tatt. Krever det veldig mye dill dall med pelsen, eller holder det at pus er rein og nybørsta? Må han læres til å stå helt stille slik at dommerne får sett skikkelig på han? Og er utstilling noe som kattene pleier å like, eller er det mer vanlig at de blir utålmodige og misfornøyde med all dullinga og oppmerksomheten?
Shagya Skrevet 8. november 2005 #2 Skrevet 8. november 2005 (endret) Om katten din takler utstillingslivet kommer an på katten din. Noen hater det og noen takler det helt fint. Noen pelser krever pudring, fjerning av halefett o.l, mens andre klarer seg med et bad og en grundig runde med børsten. Klørne skal være klipte (kun det helt ytterste på kloen), ørene renses. Noen dommere vil ta i pusen, andre vil bare se på den. For å kunne stille ut katten din må du være medlem av en katteklubb. Du kan lese mer om utstilling her: http://www.nrr.no/Utstilling/utstilling.htm http://home.online.no/~rsvensse/smaa-husk.html#stellkatt Endret 8. november 2005 av Arara
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #3 Skrevet 8. november 2005 Noen dommere vil ta i pusen, andre vil bare se på den. ← Må bare kommentere denne, siden den sikkert lett kan misforståes. Jeg har vært tilskuer på mange katteutstillinger, og jeg har hittil ikke sett en dommer som ikke tar i katten. De må takle å bli løftet av fremmede, takle å se andre katter rundt seg, sitte i utstillingsburet hele dagen, mange lyder osv. hvordan katten din reagerer hos dyrlegen kan være en indikasjon på om katten vil takle utstillingslivet. Om katten gjør det bra har ikke bare med utseendet å gjøre faktisk. Gemytt vil også bli bedømt, og en katt som er nervøs og som viser tegn til mistrivsel vil ikke bli premiert. For en katt som ikke er vant med utstillinger kan det være en traumatisk opplevelse. For en katt som er vant med det er det helt uproblematisk, de har det helt fint der. det er derfor vanlig å begynne å vende katten til utstillinger allerede fra den er kattunge. Hvis katten er gammel og aldri har vært på utstilling før, ville jeg vurdert å la være. Men du kjenner jo uansett katten din best, og vet hva slags gemytt han har, feks hvordan han reagerer overfor fremmede. Selv om det egentlig ikke er tillatt å dra fra utstillingen før dagen er omme, så kan du gjøre dette hvis katten viser tegn til mistrivsel. Tross alt en lang dag for katten, og ingen er interessert i at du har katten på utstillingen hvis den mistrives. Lykke til
Sniglå Skrevet 8. november 2005 #4 Skrevet 8. november 2005 Enig med det som står over Når det gjelder pelsstell av ragdoll så har jeg heller lite peiling, men det kan nok oppdretteren din hjelpe deg masse med. Ellers så må du bare prøve deg frem, det er ikke sikkert at han vil like utstillingen til å begynne med, det kan gå seg til eller han vil alltid være utilpass. Det er noe som du som eier må vurdere selv. Det er noen småting som KAN hjelpe dersom han er urolig, for eksempel kan det være greit å ta med et teppe eller noe med hans egen lukt i. Du får også kjøpt noe som kalles Feliway, det er en stoff som sprayes inni utstillingsburet en stund før katten settes inni. Det er visst et slags hormon som skal virke beroligene. Men mine katter responderte ikke på dette, men vet om mange som gjør det. Det som funket for meg og mine katter var å kjøpe noe de i kattemiljøet kaller for "karina-mus" på utstillingen. jeg vet ikke om der noe de selger på alle utsillinger, men det er jo verdt å se. Det er en hjemmelaget mus med masse luktestoffer i, så til å begynne med blir de helt ville og leker masse med musa, men de blir for trøtte og legger seg til å sove. Et annet lite tips er å ikke velge et av burene som er helt på enden, for her henges det ofte opp søppelsekker til kattelorten, og kan gi ganske så sterk lukt. Så få deg et bur litt lenger midt på Du trenger ikke få katten til å stå stille på bordet, du bare setter han fra deg og holder et lite øye med han, og passe på at han ikke hopper ned. Og så må du sy burpynt!!! Men det er enkelt, bare søke litt på google så finner du en oppskrift, det er bare to rette sømmer Så spennendeeee!!
Gjest Spacegirl Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 Tusen takk for svar . Nå som jeg har fått lest litt mer om hva det går ut på må jeg si at jeg syns det høres spennende ut. Pus er 1 1/2 år gammel, og jeg tror faktisk at han vil kunne like å være med på utstilling. Han elsker oppmerksomhet, også fra fremmede, og når jeg har besøk stiller han seg opp på kjøkkenbordet slik at alle skal kunne se han og dulle med han. Jeg vet ikke hvordan han vil reagere på alle de andre kattene, men han er en meget bedagelig anlagt herremann, så jeg tror ikke at han kommer til å bry seg noe særlig. Jeg tar kontakt med oppdretter, så kan sikkert de hjelpe meg med hvordan han skal stelles o.l. Når det gjelder katteklubb: Skal jeg ta kontakt med Norske Rasekattklubbers Riksforbund, eller kan jeg melde meg direkte inn i en lokal klubb (som i mitt tilfelle blir Buskerud Katteklubb)?
Sniglå Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Du kan bare ta kontakt med din katteklubb, trenger ikke gå via NRR :smile: Så spennende! Gi oss noen oppdateringer da
Gjest Spacegirl Skrevet 8. november 2005 #7 Skrevet 8. november 2005 Du kan bare ta kontakt med din katteklubb, trenger ikke gå via NRR :smile: Så spennende! Gi oss noen oppdateringer da ← Takk. Da kommer jeg med litt oppdateringer etterhvert
Gjest vimse Skrevet 8. november 2005 #8 Skrevet 8. november 2005 Selv om det egentlig ikke er tillatt å dra fra utstillingen før dagen er omme, ← Altså, jeg har ingen kjennskap til katt i det hele tatt, men jeg måtte lissom bare lese tråden allikevel, og så kom jeg over dette, og bare lurte på hvorfor?
Sniglå Skrevet 8. november 2005 #9 Skrevet 8. november 2005 Selvfølgelig er det lov, men dersom en gjør det blir en "disket", en mister de eventuelle utmerkelsene katten har fått. Dersom det ikke er så mange igjen i utstillingshallen kan dette gå ut over publikumsoppmøtet, som igjen går ut over inntektene til katteklubben. :smile:
Gjest Miloine Skrevet 15. november 2005 #11 Skrevet 15. november 2005 Hei, jeg har "vokst opp" på katteutstilling da foreldrene mine alltid har holdt på med katter og satt opp utstillinger osv. Jeg har selv tre katter, og har stilt ut den ene! Han var da ca. 2 år gammel, rolig av gemytt - men HATET å bli stilt ut! Det meste av det du bør gjøre før du stiller ut katten, er jo nevnt her! Det som du ikke skal gjøre, er å bade katten dagen før utstillingen! Dersom du trenger å bade katten din, gjør du dette ca. en uke før! Før så puddret man kattene før en utstilling, men det er noe som bli frarådet nå! Klørne skal som nevnt klippes, men helst 4 dager før den skal stilles ut. Ørene må være rene, og har den fått en middkur så er de nok det. Stamtavlen må være i orden, og vaksinasjonskortet må være i orden. Katten din må være registrert inn hos NRR, dette kan du evt. gjøre gjennom den klubben du melder deg inn i. Når du kommer til utstillingen, er det alltid en veterinærkontroll av katten. Etter det du forteller om katten din, så tror jeg nok at pus vil trives på utstilling! Hvis du har en annen katt hjemme også, kan denne katten være med som selskapskatt! Koster ca. kr. 50; i tilegg. Katten får tildelt en pose med div. mat som ligger på buret, og en liten sandkasse (ihvertfall så gjør vi det når den klubben jeg er med i skal ha utstilling) Kan være langtekkelig på en katteutstilling, mye venting, så ta med deg en stol! Uansett, lykke til
Gjest Spacegirl Skrevet 15. november 2005 #12 Skrevet 15. november 2005 Etter det du forteller om katten din, så tror jeg nok at pus vil trives på utstilling! Hvis du har en annen katt hjemme også, kan denne katten være med som selskapskatt! Koster ca. kr. 50; i tilegg. ← Å det hørtes koselig ut, å kunne ta med begge to. Men ved nærmere ettertanke tror jeg ikke det hadde fungert. Lillepus er veldig sky, en virkelig enmannskatt, så det hadde nok ikke vært noe for henne. Det med pudring og sånn har jeg lurt på, for det høres ut som veldig mye dill. Bra det ikke er vanlig lenger da. Nå har jeg bestilt tid hos dyrlegen. Han skal revaksinere og så skal han lese av chipmerkinga på Pus slik at vi får registrert han på meg. Han står fortsatt registrert på forrige eier, de skulle sende meg informasjon om omregistrering i posten, men det har jeg fortsatt ikke fått. Og så har jeg tatt kontakt med Buskerud Katteklubb, så ting går framover. Sakte men sikkert .
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #13 Skrevet 18. november 2005 Hei, Jeg har 4 katter, som alle har vært veldig mye på utstillinger. Vi har Hellig Birma, og jeg tror pelsen til Ragdoll'en er lik (den ser lik ut, men jeg har aldri badet en Ragdoll). Vi bader 2 dager før utstilling (IKKE en uke før). Vi pudrer aldri kattene (hvis du skal bruke talkum, bruk et uten parfyme -hvis ikke kan katten få rennende øyne). Du må ha burpynt. Dette kan du sy selv etter mål på NRR sine hjemmesider. Dette er fordi kattene er i et slags metallbur/gitter. Burpynten er ikke så mye til pynt, mer for å dekke 3 vegger og gulvet i buret. Når du bader katten, må du bruke shampo beregnet spesielt for katter. Du må også føne katten, hvis pelsen tørker av seg selv blir den ikke særlig fin!! Du trenger også en god børste og kam. jeg vil anbefale deg en titt på denne siden http://www.showshop.no/ her har de proffe ting, og du kan se etter noe liknende i din dyrebutikk. Også mulig oppdretteren din er villige til å sende deg noe i posten (vi fikk både kjøpt kam/bøste og shampo via vår første oppdretter). Et viktig tips for bading av katter er: skyll skyll skyll. Dersom du ikke skyller godt nok vil katten kunne få problemer med huden og dessuten vaske i seg shampoen. I tillegg vil katten ende opp med å se værre ut enn før den ble badet! Når du tror all shampoen er skylt ut, så må du skylle i minst 5 min til. Vår erfaring er at kattene ikke synes det er ille å bade, bare de får varmt nok vann -men de må selvfølgelig ikke skoldes. Kattens normale temperatur er på opp til 39.3 grader, og den liker ikke å fryse. Ellers tror jeg ikke du skal engste deg noe for å ta med katten på utstilling!!!! Hvis den ikke liker seg, kan du bare la den være i buret sitt, der slår de fleste katter seg uansett til ro. (ta gjerne med en liten hule til å sove i) Det er ikke mange kastrater som bryr seg om å være i fred i buret sitt. Når du er på utstillingen bør du også hindre at katten din får for mye direkte øyekontakt med andre katter, for å ikke utfordre skjebnen. og ikke stress katten med å ta den inn og ut av buret hele tiden. Mange nybegynnere tar katten inn og ut og inn og ut... stakkars katt!! Ta ellers med -do -mat og vannskål -mat (det er ikke alltid du får det) -burpynt -børste -kam -leke til katten Stamtavle og vaksinasjoner er jo allerede nevnt. Jeg er sikker på at noen kan hjelpe deg på utstillingen, de aller fleste som driver med utstilling er der pga det sosiale. og sier du at du er helt ny, vil nok mange stille opp for å hjelpe deg. Husk å melde deg på utstillingen i god tid! det kan bli fult flere måneder på forhånd (gjelder spesielt i oslo-området) Katteutstilling er VELDIG GØY!! PS: Pass også på at besøkende ikke tar på katten din i tide og utide. Det er mange smittsomme kattesykdommer, og mange av dem er faktisk dødelige. Dette sier jeg ikke for å skremme deg, men smitte mellom katter er mer skummelt enn smitte mellom f.eks hunder (de er visstnok ikke plaget av samme typer virus og bakterier sier vår veterinær) Du vil se at dommere og assistenter er nøye med å desinfisere hendene mellom hver katt, og det er en grunn til det! Hilsen En Oppdretter og Utstiller, som nettopp har solgt 5 kattunger og vunnet "beste kull" to dager på rad
Gjest Miloine Skrevet 18. november 2005 #14 Skrevet 18. november 2005 (endret) http://home.online.no/~rsvensse/smaa-husk.html#stellkatt ← Hei, pussig at du nevnte denne klubben! Her er jeg med:) Joda jeg bor i Oslo, og denne klubben er i Østfold. Vil ikke si så mye mer om det egentlig, for da kan jeg lett gå fra å være anonym til å bli gjennkjent...men kjenner styremedlemmene veldig godt, for å si det sånn! ja, ja, blir jeg igjenkjent får det så være Endret 18. november 2005 av Miloine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå