AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 En kollega fortalte om en bekjent som skulle til syden med to beboerne fra bofellesskapet h-n jobbet i. På Facebook la hun ut: gjett om jeg gleder meg til å reise til syden med ( navn) og ( navn) Det er ganske drygt. Hva er det verste tilfelle av brudd på taushetsplikten/personvern du har hørt om eller opplevd? Fikk det konsekvenser for den/de som brøt den? Anonymkode: c6f92...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 En i bedriftshelsetjenesten som i fellesmøte med ledelsen la ut om hva ansatte hadde fortalt i fortrolighet. Anonymkode: 009e8...027 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En kollega fortalte om en bekjent som skulle til syden med to beboerne fra bofellesskapet h-n jobbet i. På Facebook la hun ut: gjett om jeg gleder meg til å reise til syden med ( navn) og ( navn) Det er ganske drygt. Hva er det verste tilfelle av brudd på taushetsplikten/personvern du har hørt om eller opplevd? Fikk det konsekvenser for den/de som brøt den? Anonymkode: c6f92...e1f Det kan hende de hadde samtykket? Det verste var en kollega som hadde fortalt en drikkekamerat sensitive historier fra akuttavdelinga hen jobbet som vikar. Da de ble uvenner, ringte ekskameraten avdelinga og fortalte alt. Anonymkode: d4326...c84 10
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan hende de hadde samtykket? Det verste var en kollega som hadde fortalt en drikkekamerat sensitive historier fra akuttavdelinga hen jobbet som vikar. Da de ble uvenner, ringte ekskameraten avdelinga og fortalte alt. Anonymkode: d4326...c84 Ble det fortalt med navn eller kjennetegn slik at det mistet anonymiteten? jeg er ingen ekspert altså, men har snakket med en del venninner som jobber i helse om ting de har opplevd på jobb. men så lenge de ikke utleverer informasjon som gjør at vedkommende kan gjenkjennes er det vell ikke direkte å bryte taushetsplikten. eller tar jeg helt feil ? Anonymkode: 98b61...053 21 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #5 Skrevet 19. mai 2022 En venninne av meg jobbet på et NAV-kontor på et mindre sted der ofte mange hadde samme saksbehandler. Ved et uhell røpet hennes kollega til en kvinne at mannen hennes hadde planer om å gå fra henne. Mannen var i samtale med NAV ang. rettigheter etter skilsmisse, og hans kone var der ang. AAP. Hun gikk utifra at de planla skilsmissen i fellesskap, og buste ut med noe sånt som "uff, også skilsmisse på toppen av alt!". Anonymkode: 2b2b2...78b 26 3 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #6 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ble det fortalt med navn eller kjennetegn slik at det mistet anonymiteten? jeg er ingen ekspert altså, men har snakket med en del venninner som jobber i helse om ting de har opplevd på jobb. men så lenge de ikke utleverer informasjon som gjør at vedkommende kan gjenkjennes er det vell ikke direkte å bryte taushetsplikten. eller tar jeg helt feil ? Anonymkode: 98b61...053 Fullt navn og i bolig med bare moderat/dyp PUH, så det er ikke sjans for at det er de selv som har samtykket til at navn deles Anonymkode: c6f92...e1f 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ble det fortalt med navn eller kjennetegn slik at det mistet anonymiteten? jeg er ingen ekspert altså, men har snakket med en del venninner som jobber i helse om ting de har opplevd på jobb. men så lenge de ikke utleverer informasjon som gjør at vedkommende kan gjenkjennes er det vell ikke direkte å bryte taushetsplikten. eller tar jeg helt feil ? Anonymkode: 98b61...053 Nei i prinsippet er det riktig. Men i en liten by som i tilfellet her er det veldig lett å identifisere folk selv om man ikke nevner navn ol. Jeg kjenner personen det dreier seg om og vil tro han identifiserte dem med navn og det som er. Anonymkode: d4326...c84 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 Ei jeg kjenner jobber i forsikringsselskap, hun legger stadig ut snap fra ting folk kontakter dem om. Hun jobber i avdelingen for sykdom og personskader, og det er ganske drøyt til tider… Anonymkode: 20967...1f9 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #9 Skrevet 19. mai 2022 Tanta mi jobber i NAV og hun begynte å snakke om mine dagpenger i familieselskap da det var nedskjæringer på jobben. Var utrolig nedverdigende. V Anonymkode: d0537...f18 6 12 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #10 Skrevet 19. mai 2022 Det verste jeg har hørt er om en kollega som snokte i sin egen sykejournal via en annen kollega som var logget på. Anonymkode: dada8...a7f 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 Helse-Sørøst ble frastjålet pasientjournalene til ALLE pasientene sine. De havnet sannsynligvis i Russland. Fikk ingen konsekvens. Anonymkode: 9a17b...96a 10
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan hende de hadde samtykket? Det verste var en kollega som hadde fortalt en drikkekamerat sensitive historier fra akuttavdelinga hen jobbet som vikar. Da de ble uvenner, ringte ekskameraten avdelinga og fortalte alt. Anonymkode: d4326...c84 Det tror jeg også. Godt mulig det er tillatt å være venn med beboere på fb. Og kanskje de syns det var artig at det ble lagt ut. Likevel hadde jeg selv vært forsiktig med slik. Men tenker dette ikke er så alvorlig. Neppe en hemmelighet at de er på ferie. Og noen har syndrom som man ser det på, da forstår jo folk rundt at de sannsynligvis bor i bofellesskap også. Var ikke snakk om å legge ut diagnoser. Anonymkode: 6f311...6e8 8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det verste jeg har hørt er om en kollega som snokte i sin egen sykejournal via en annen kollega som var logget på. Anonymkode: dada8...a7f Å lese sin egen sykejournal er vel ikke akkurat forbudt? Anonymkode: 606e1...a56 14
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å lese sin egen sykejournal er vel ikke akkurat forbudt? Anonymkode: 606e1...a56 Hun leste journalen sin via en annen som var logget inn. Da kan hen bli tatt for å snoke i hennes journal i stedet. Anonymkode: 6f311...6e8 11 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #15 Skrevet 19. mai 2022 Tidligere venninne jobbet i min datters barnehage. Mannen og jeg gikk fra hverandre. Vi fortalte pedleder i bhg av hensyn til barnet. Plutselig visste hele bygda når vi ikke hadde fortalt noen andre enn hans mor på det tidpunktet (det var ikke henne). Fikk en beklagelse fra styrer men tror ikke det ble noen konsekvenser for henne. Anonymkode: 2ecd3...98a 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #16 Skrevet 19. mai 2022 Min tidligere fastlege pleide ta telefoner fra andre pasienter midt i mine legetimer. Syntes det var litt respektløst overfor meg, men verre overfor de i andre enden av røret som ikke ante at det satt en annen pasient der og hørte på detaljer som var ganske avslørende. Hun tok også opp den andre pasientens journal på skjermen mens jeg satt ved siden av. Anonymkode: b9e82...1c0 5 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #17 Skrevet 19. mai 2022 Legekontoret mitt har resepsjonsluke hvor alle som sitter på venterommet kan høre hva som blir sagt. Syntes fryktelig synd på damen som hadde med mann og en liten baby, og ble fortalt at graviditetstesten var positiv. Det hørte alle som satt på venterommet. De kunne da tatt henne med inn på labben for å fortelle resultatet. Anonymkode: f6121...09c 20
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #18 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Legekontoret mitt har resepsjonsluke hvor alle som sitter på venterommet kan høre hva som blir sagt. Syntes fryktelig synd på damen som hadde med mann og en liten baby, og ble fortalt at graviditetstesten var positiv. Det hørte alle som satt på venterommet. De kunne da tatt henne med inn på labben for å fortelle resultatet. Anonymkode: f6121...09c Dette burde dere klage til kommunen på!! Jobber selv på legekontor og så dårlig lydisolering i luka er absolutt ikke greit. Anonymkode: 54345...7ce 16 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #19 Skrevet 19. mai 2022 Fikk feilsendt sms fra en som tydeligvis jobbet i barnevernet. Meldingen inneholdt oppdateringer om to barn de hadde tatt fra foreldrene for kort tid siden og om fremtidig samvær. Sto ikke fulle navn, men alikevel litt krise for avsender. Anonymkode: 179a2...7b0 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #20 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å lese sin egen sykejournal er vel ikke akkurat forbudt? Anonymkode: 606e1...a56 Det er ikke lov å søke opp og lese sin egen journal. Enda verre at hun brukte en annen sin innlogging. Anonymkode: aeaec...c7a 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå