Gå til innhold

Mister man studieplassen om man ikke tar alle fagene første semester?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skal studere til høsten, men jeg ønsker egentlig ikke å studere det jeg har søkt på. Jeg har tenkt å droppe ut av studiet etter et år, men jeg lurer på om det er mulig å ikke ta alle fagene uten å miste studieplassen? Studiet jeg har tenkt å begynne på har tre (obligatoriske) fag første semester, kan jeg bare melde meg på to av dem uten å miste studieplassen for andre semester? Eller kan jeg bare ignorere et fag første semester og fremdeles beholde studieplassen andre semester? Kan jeg eventuelt søke på et enkeltemne og bare ta to av fagene på studieprogrammet? 

Anonymkode: 0e847...6eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har studiet frie studiepoeng?

Da kan du ta alle de frie studiepoengene første og andre semester, og ta noe du kanskje trenger videre.

Eneste som bryr seg om du fullfører emnene første året er lånekassen - om du ikke fullfører får du ikke omgjort lånet til stipend. 

Anonymkode: 15067...e7d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta så mange studiepoeng du ønsker. Studieretten gjelder for 1 år hvis du tar årsstudium, 3 år for bachelor og 5 år for integrert master.

Men hvis du får støtte fra Lånekassen, kan ikke du ligge lenger bak enn 60 stp - som er vanligvis det man tar på 1 år.  

Anonymkode: 56552...a8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har studiet frie studiepoeng?

Da kan du ta alle de frie studiepoengene første og andre semester, og ta noe du kanskje trenger videre.

Eneste som bryr seg om du fullfører emnene første året er lånekassen - om du ikke fullfører får du ikke omgjort lånet til stipend. 

Anonymkode: 15067...e7d

Man har noen valgmuligheter de to siste årene, men jeg tror ikke man kan velge fritt. Fagene det første året er obligatoriske.

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du kan ta så mange studiepoeng du ønsker. Studieretten gjelder for 1 år hvis du tar årsstudium, 3 år for bachelor og 5 år for integrert master.

Men hvis du får støtte fra Lånekassen, kan ikke du ligge lenger bak enn 60 stp - som er vanligvis det man tar på 1 år.  

Anonymkode: 56552...a8f

Så jeg kan altså fortsette på andre semester selv om jeg kun har fått f.eks 20 studiepoeng fra studieprogrammet mitt? 

Jeg er ikke så bekymret for omgjøringslånet eller lånekassen, men jeg vil ikke risikere å miste studieplassen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Man har noen valgmuligheter de to siste årene, men jeg tror ikke man kan velge fritt. Fagene det første året er obligatoriske.

Så jeg kan altså fortsette på andre semester selv om jeg kun har fått f.eks 20 studiepoeng fra studieprogrammet mitt? 

Jeg er ikke så bekymret for omgjøringslånet eller lånekassen, men jeg vil ikke risikere å miste studieplassen. 

Hvorfor vil du beholde studieplassen på et studie du ikke ønsker å studere da? Er det ikke bedre å vente på å komme inn på noe du heller ønsker å bruke tiden på? Du mister jo et år med støtte fra Lånekassen om du ikke fullfører.. 

Anonymkode: e8a9e...61b

• Liker 1
Skrevet

Du er ikke låst til det studiet du har søkt på. Er mulig å bytte så lenge det er ledige plasser. 

Dumt å kaste bort et år på noe du ikke har lyst til.

AnonymBruker
Skrevet

Lest i reglementet til skolen du tenker på? 

Anonymkode: ba246...e03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor vil du beholde studieplassen på et studie du ikke ønsker å studere da? Er det ikke bedre å vente på å komme inn på noe du heller ønsker å bruke tiden på? Du mister jo et år med støtte fra Lånekassen om du ikke fullfører.. 

Anonymkode: e8a9e...61b

Blizz1 skrev (17 minutter siden):

Du er ikke låst til det studiet du har søkt på. Er mulig å bytte så lenge det er ledige plasser. 

Dumt å kaste bort et år på noe du ikke har lyst til.

Jeg klarer meg uten støtte fra lånekassen, jeg hadde nok ikke gjort det om jeg måtte tatt opp studielån. Jeg vil gjøre noe annet enn å jobbe, selv om det ikke er det jeg egentlig ønsker å studere. Så jeg tenker at jeg kan ta enkeltemner som kan være relevante for det jeg faktisk ønsker å studere. Kanskje jeg bare kan ta enkeltemner i stedet for?

Det er vel ikke mulig å bare bytte? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lest i reglementet til skolen du tenker på? 

Anonymkode: ba246...e03

Fant faktisk ingenting om det. 

AnonymBruker
Skrevet

Du må lese emnebeskrivelsene for andre semester, da ser du om det er et krav å ha bestått noen av emnene fra første semester.

Anonymkode: d574a...12e

Skrevet

Det er ulikt fra studie til studie om man må ha bestått emner for å gå kunne begynne på neste semester, så den over her sier må du lese deg opp på studieplanen. 

Men jeg vil tro det er mange studier som ikke har det.

Jeg vet feks. på at på sykepleiestudiet må du bestå anatomieksamen? for å kunne gå videre i studiet, jeg kjente ei som strøk og som måtte vente et semester til hun hadde fått tatt eksamen på nytt.

På bachelorgraden jeg tok måtte man ha bestått metode og statistikk-faget for å kunne skrive bacheloroppgaven det siste semesteret, men dette var altså helt på slutten av utdanningsløpet.

Skrevet

Har du sjekka opp om du kan melde deg på enkeltemner i stedet? Det pleier å ha en annen frist enn vanlig opptak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...