AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Vår datter og min nevø skal konfirmeres samme helg. Vår datter på lørdagen, og min nevø på søndagen (blir travel helg...) Vi har noe bedre økonomi enn de, så jeg antar (men vet ikke) at vi har et høyere gavebudsjett enn dem. Jeg er derfor usikker på hva vi skal gjøre med gave til min nevø. Skal vi gi ham samme beløp som de gir til vår datter, eller skal vi gi det vi har lyst til å gi? Hvis beløpene blir kjent, er det jo ikke til å unngå at de blir sammenlignet. Vi vil jo ikke sette dem i forlegenhet, eller fremstå som skrytete ved å gi mye. Samtidig har vi lyst til å gi et godt bidrag til konfirmanten, han fortjener det og vi har råd, og vi ønsker jo heller ikke å fremstå som gjerrige ved å gi for lite. Har ikke tatt det opp med dem, og de har heller ikke tatt det opp med oss. Vet ikke helt om vi bør det. Eller hvordan gjøre det uten å virke klysete... Jeg synes ikke det passer seg å direkte spørre hvor mye de har tenkt å gi, men det ser vi jo på vår datters konfirmasjonsdag. Tanker? Anonymkode: 86be4...ddd
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 I min familie ble vi rett og slett enige om «takst» på gaver til konfirmasjon til nevø/niese på et nivå alle syntes var akseptabelt. Så da gir vi det. Anonymkode: 48a25...b80 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 I min familie blir vi enige. Anonymkode: c1215...b71 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 Ville gitt det samme som dere ev gir til andre nieser/nevøer Anonymkode: 1fefb...960 2
Illuminatum Skrevet 19. mai 2022 #5 Skrevet 19. mai 2022 Gi det samme som dem, så kan du heller gi f eks en gave på 18 års dagen eller en annen anledning 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #6 Skrevet 19. mai 2022 Vi har omtrent samme problematikken, familien til mannen har generelt veldig dårlig råd, men vi og min side av familien har mulighet til å gi mye mer. Siden barna omgås veldig mye, tenkt vi å gi en ekstra stor pengegave for å kompensere forskjellen, siden barna kommer til å snakke om hva de får. Men søster til mannen sier de vil ikke ha "veldedigheten" og at vi skal på en måte "vinne" over dem på "gavekonkuranse". Så vi kanskje lar de ligge og kan tilby hjelp senere med lappen for eksempel. Anonymkode: fe903...c36
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 Har dere flere nevøer/nieser? Isåfall må dere jo fortsette å gi det samme som dere har gitt tidligere, hvis dere har gjort det. Er dette den første nevøen/niesen som konfirmeres, må de som kommer etter få samme sum, og da hadde jeg lagt meg på den summen jeg kan stå inne for å gi resten også. Anonymkode: 22d7f...b46 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vår datter og min nevø skal konfirmeres samme helg. Vår datter på lørdagen, og min nevø på søndagen (blir travel helg...) Vi har noe bedre økonomi enn de, så jeg antar (men vet ikke) at vi har et høyere gavebudsjett enn dem. Jeg er derfor usikker på hva vi skal gjøre med gave til min nevø. Skal vi gi ham samme beløp som de gir til vår datter, eller skal vi gi det vi har lyst til å gi? Hvis beløpene blir kjent, er det jo ikke til å unngå at de blir sammenlignet. Vi vil jo ikke sette dem i forlegenhet, eller fremstå som skrytete ved å gi mye. Samtidig har vi lyst til å gi et godt bidrag til konfirmanten, han fortjener det og vi har råd, og vi ønsker jo heller ikke å fremstå som gjerrige ved å gi for lite. Har ikke tatt det opp med dem, og de har heller ikke tatt det opp med oss. Vet ikke helt om vi bør det. Eller hvordan gjøre det uten å virke klysete... Jeg synes ikke det passer seg å direkte spørre hvor mye de har tenkt å gi, men det ser vi jo på vår datters konfirmasjonsdag. Tanker? Anonymkode: 86be4...ddd Ville blitt enige om sum. Si du vil gjerne at det skal være likt. Anonymkode: a57d3...139
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #9 Skrevet 19. mai 2022 Her har vi og min familie ganske dårlig råd, mens mannens familie har god råd. Om datteren vår hadde fått ekstra stor gave fra noen der, så hadde jeg bare blitt glad på hennes vegne. Men hadde heller ikke reagert negativt om de ga like mye som vi gir. Så jeg tenker det er helt opp til dere hva dere vil gi. Men så er folk forskjellige da, så det er jo ikke sikkert de tenker likt som meg. Anonymkode: 8c4bb...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #10 Skrevet 19. mai 2022 Gi nevø en fin og dyr presang. Ikke fortell datter (eller han, eller andre) hva den koster. Anonymkode: 915ed...a3e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 Jeg hadde gitt mer hvis jeg hadde råd og lyst til det. Klarer ikke å se noe negativt i det. Anonymkode: 6b28b...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har dere flere nevøer/nieser? Isåfall må dere jo fortsette å gi det samme som dere har gitt tidligere, hvis dere har gjort det. Er dette den første nevøen/niesen som konfirmeres, må de som kommer etter få samme sum, og da hadde jeg lagt meg på den summen jeg kan stå inne for å gi resten også. Anonymkode: 22d7f...b46 Ja, vi gir et beløp som er slik at vi kan gi det samme til fremtidige konfirmanter. Det tar vi høyde for, så det er ikke problematikken her. Dette er de to første konfirmantene, så vi har ikke noe historikk å sammenligne med. Dilemmaet er jo at dersom vi gir det samme som de gir til vår datter, så kan vi oppfattes som gjerrige fordi vi jo har anledning til å gi mye mer. Og dersom vi gir mye mer, så kan det oppfattes som usmakelig "veldedighet" eller skryt. Og dersom vi gir bare litt mer, kan det se ut som om vi bare gjør et poeng av å gi mer. Siden konfirmasjonene er så tett, så blir det også veldig "synlig" og lett å sammenligne. TS. Anonymkode: 86be4...ddd
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 Kjenner jeg er glad sånt ikke blir et tema hos oss. Vi gir alle det samme beløpet til nevøer og nieser, 1500 kr til hver. Selv om jeg er "god for millioner", kunne det ikke falle meg inn å gi mer enn det vi har blitt enige om. Og skulle det være sånn at noen ikke har råd til å gi 1500 kr, går det helt fint. Da kan jeg heller gå inn og kompensere om feks min søster er i en kjedelig økonomisk situasjon der og da. Anonymkode: 530d5...1c4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 Vi avtalte med svoger og svigerinne, vi.... Aner ikke hva slags inntekt de har, men vil tro det er omtrent som oss. Har dere et sånt forhold at det kan settes ord på, da? Uten at dere virker "ovenfra og ned"? At man kan si at man vet at man har ulik økonomi, og at dere ønsker å gi en god del, men at dere ikke ønsker at det skal bli ufint, kleint eller hva vet jeg.... Har man et godt forhold, så kan man vel kanskje si det rett ut som det er? Anonymkode: a69c2...a77
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #15 Skrevet 19. mai 2022 Du eller din mann spør din/sin søster/bror om hvordan dere gjør det. Problem løst. Anonymkode: 915ed...a3e
Gjest Ghostface Skrevet 19. mai 2022 #16 Skrevet 19. mai 2022 Ville ha gitt samme beløp. Økonomi er ikke det viktigste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå