Gå til innhold

Eksempler på hyperfokus? Adhd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan noen gi eksempler? Synes det høres rart ut å være såå inne i noe at man totalt mister grepet om tid, avtaler osv.

Jeg kan bli hekta på et spill på mobilen, og sitte lenge med det. Men så har jeg jo diverse annet å gjøre som jeg gjør.

Noen kvelder kan jeg begynne å rydde i noen skap, da slutter jeg ikke før jeg er stuptrøtt. Kalles det hyperfokus? Føler bare jeg bør gjøre meg ferdig, ser på klokka i ny og ne. Er ikke sånn at jeg er helt ubevisst alt annet...

Anonymkode: a07e1...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg går det mer på litt mer langvarige ting, feks at jeg oppdager en ny hobby og blir fullstendig frelst, bruker en haug av timer på research og på å lære om det. Det kan også være en bokserie feks, som Game of Thrones. Ble helt besatt og googlet opp og ned og i mente, jeg ville suge til meg alt av kunnskap rundt det. Det varer gjerne i noen uker for meg, før jeg plutselig får nok og blir lei. Så kan jeg ha alt fra noen dager til noen måneder hvor jeg er mer "flat" og uten noe som får meg interessert nok. Før jeg plutselig begynner på en ny hobby, eller et nytt emne. 

Anonymkode: 2705f...a21

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hyperfokus kommer gjerne med at de ikke reagerer når de blir snakket  til, for eksempel. Det er ikke nødvendigvis det at man mister grepet på tid men mer det at de som er tilbøyelige til slik fokus sjelden har et stødig tidsbegrep i det hele tatt.

Siden du nevner spill så kan slikt sammenlignes med spilling. Man skal bare ta ett brett til. Bare én quest til. Bare ett monster til. Men det kan dreie seg om helt andre ting. Skal bare lese én side til i boka. Skal bare skrive ferdig koden i denne funksjonen. Skal bare fargelegge jakken på figuren i den nye tegningen.

Plutselig er det morgen og du må gå på jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever ulike grader av hyperfokus. Noen ganger har jeg god kontroll på både tid og sted og klarer å få unnagjort andre ting i tillegg. Dette er gjerne ting som går over en lengre periode, eller så har man de kortere tingene eksempelvis puslespill, spill, serie, bok, hobby-ting hvor jeg glemmer av å spise, gå på do, andre ting fordi jeg er så oppslukt. Er jo ikke sånn at jeg tilslutt tisser på meg mens jeg holder på, men kan plutselig "komme til meg selv" og innse at jeg ikke har spist eller drukket på mange timer og at jeg må veldig på do. 

Anonymkode: 94fd2...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

eksempelvis puslespill, spill, serie, bok, hobby-ting hvor jeg glemmer av å spise, gå på do, andre ting fordi jeg er så oppslukt. Er jo ikke sånn at jeg tilslutt tisser på meg mens jeg holder på, men kan plutselig "komme til meg selv" og innse at jeg ikke har spist eller drukket på mange timer og at jeg må veldig på do. 

Anonymkode: 94fd2...932

Dette er litt som det var med meg for meg da jeg var ung. 

Men nå kommer barn, jobb og diverse veldig i veien for sånt 😂 Jeg kan bli oppslukt i bok eller serie, men må komme meg i seng i sånn passe brukbar tid. Pga barna som våkner tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men nå kommer barn, jobb og diverse veldig i veien for sånt 😂 Jeg kan bli oppslukt i bok eller serie, men må komme meg i seng i sånn passe brukbar tid. Pga barna som våkner tidlig

Det høres ikke helt ut som add/ADHD for min del, men kanskje har du veldig mange andre symptomer som du ikke nevner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For min del har det alltid vært bøker, og også oppmerksomhet når det er noe som er interessant å høre på. Har hatt perioder hvor jeg fordyper meg i filosofi, psykologi, historie, personer, biografier. Går på biblioteket og raider biblioteket for alt de har av et spesifikt tema. Har vært lite skjønnlitteratur, da jeg bare himler med øynene av slikt. 

Anonymkode: 6cd4a...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg kan hyperfokus utarte seg på to ulike måter. Den første og mest synlige er om jeg begynner med noe nytt som jeg syns er spennende. For meg kan dette gjerne være spill. Jeg vet jo at det skjer så jeg er forsiktig med å starte 😅 men det har vært et par ganger hvor jeg har startet et spill etter jeg kom hjem fra jobb, spilt litt før jeg kommer på at jeg må lage middag, og plutselig viser det seg at klokken er 3 på natten, selvom jeg er helt sikker på at jeg maks har spilt en time. 

den andre måten det kan utarte seg for meg er nok ikke like synlig med mer graverende for min del. Det er de gangene jeg blir helt opphengt i noe over langere tid, det kan for eksempel være potteplanter, da bruker jeg all min tid på å lese om planter, stelle planet og jeg bruker gjerne også en hel liten formue på min nye hobby. Dette varer stort sett omtrent to uker, før jeg plutselig ikke eier snev av interesse for planter lenger. 

Anonymkode: f679e...c53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ikke helt ut som add/ADHD for min del, men kanskje har du veldig mange andre symptomer som du ikke nevner? 

Masse annet ja. Har  hørt om hyperfokus og kjenner meg ikke helt igjen i eksempler jeg har lest om.

Kjenner igjen dette med å være veldig opptatt av et tema, og raide biblioteket for alt som omhandler det. Så kan det gå en periode hvor jeg knapt blar i en bok, og så er det på'n igjen.

Diverse spill må jeg ikke installere på mobilen, for da er det kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan funker dette for dere som har barn? Blir vel automatisk sånn at det begrenses av seg selv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For meg går det mer på litt mer langvarige ting, feks at jeg oppdager en ny hobby og blir fullstendig frelst, bruker en haug av timer på research og på å lære om det. Det kan også være en bokserie feks, som Game of Thrones. Ble helt besatt og googlet opp og ned og i mente, jeg ville suge til meg alt av kunnskap rundt det. Det varer gjerne i noen uker for meg, før jeg plutselig får nok og blir lei. Så kan jeg ha alt fra noen dager til noen måneder hvor jeg er mer "flat" og uten noe som får meg interessert nok. Før jeg plutselig begynner på en ny hobby, eller et nytt emne. 

Oi, sånn har jeg alltid vært. Er det et tegn på adhd? 

Anonymkode: 24cd4...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For meg kan hyperfokus utarte seg på to ulike måter. Den første og mest synlige er om jeg begynner med noe nytt som jeg syns er spennende. For meg kan dette gjerne være spill. Jeg vet jo at det skjer så jeg er forsiktig med å starte 😅 men det har vært et par ganger hvor jeg har startet et spill etter jeg kom hjem fra jobb, spilt litt før jeg kommer på at jeg må lage middag, og plutselig viser det seg at klokken er 3 på natten, selvom jeg er helt sikker på at jeg maks har spilt en time. 

den andre måten det kan utarte seg for meg er nok ikke like synlig med mer graverende for min del. Det er de gangene jeg blir helt opphengt i noe over langere tid, det kan for eksempel være potteplanter, da bruker jeg all min tid på å lese om planter, stelle planet og jeg bruker gjerne også en hel liten formue på min nye hobby. Dette varer stort sett omtrent to uker, før jeg plutselig ikke eier snev av interesse for planter lenger. 

Sånn har jeg det og, men har aldri tenkt at det er unormalt ..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg driver mye på med maling, og får hyperfokus av og til hvis det er veldig "spennende" det jeg maler, eller jeg føler jeg får det godt til. Da tenker jeg ikke på noe annet enn akkurat det jeg holder på med, og tiden flyr. Men hvis jeg er tung i hodet og ikke får det bra til, får jeg dårlig motivasjon, og da er det slitsomt slik mange andre "oppgaver" er😅

Anonymkode: 6a063...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, sånn har jeg alltid vært. Er det et tegn på adhd? 

Ikke nødvendigvis, men det har med autismespekteret å gjøre som ofte kommer sammen med ADHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hyperfokus er nok mer vanlig som barn. Man kan se barn spille fotball fra morgen til kveld, lese bøker fra morgen til kveld, osv.  Og så kommer tenårene og de ender med å kun tenke på sex, alkohol og venner. 

Anonymkode: 9de33...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det slik at jeg blir helt opphengt det jeg holder på med. Jeg mister tiden, jeg kan tro at det har gått en time, men så viser det seg at det faktisk har gått 4-5 timer. Jeg glemmer å spise, drikke og gå på do. Det er vanskelig å skifte fokus fordi jeg blir så oppslukt, og det kan gå utover ting jeg faktisk må gjøre. Det vanligste er at det skjer mens jeg holder på med noe jeg synes er spennende eller interessant, men det kan også skje med f.eks dataspill. Vanligvis blir jeg hyperfokusert på bøker, filosofi, psykologi, naturvitenskap osv. Det kan være både negativt og nyttig. Jeg kan bli hyperfokusert på det jeg studerer, og da kan jeg sitte å jobbe superkonsentrert i timesvis uten en eneste pause. 

Anonymkode: 28210...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånn har jeg det og, men har aldri tenkt at det er unormalt ..

Om det er unormalt eller ikke har jeg ingen formening om. Men det er sånn det utspiller seg hos meg. 
skal jeg sammenligne med for eksempel samboeren min, uten adhd, er det store forskjeller. Ja han kan også bli opphengt i ting, men ikke til den grad at det går utover andre, langt viktigere ting, å om han må så klarer han å flytte fokus og "omstille" (i mangel på et bedre ord) seg, det gjør ikke jeg. 
men hva som er normalen eller ikke har jeg ikke noe fasit på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et typisk eksempel for meg er at jeg på formiddagen bestemmer meg for å prøve å sy en spesifikk ting, setter meg med hobbybordet og setter i gang. Så blir jeg plutselig oppmerksom på at jeg er kald fordi temperaturen har droppet til 15 grader i rommet, og det er helt mørkt fordi det var dagslys da jeg startet og den eneste lyskilden nå er symaskin og bordlampa. Jeg er så sulten og svimete at jeg nesten panisk hiver i meg noen never nøtter, og har hodepine fordi jeg har vært så fokusert over lang tid.

Anonymkode: d91a7...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...