Commander Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Det er åpenbart at staten ikke evner å dekke behovet på en tilfredsstillende måte og det ikke har fungert på flere år. En ting er pass. Først må man få time, som kan ta 4-5 uker hvis man reiser til en annen del av landet. Ser at flere har reist fra Oslo til Molde KUN for å fornye et pass. Deretter må de vente 7-8 uker før det kommer i posten. Altså en prosess som kan ta 10 uker HVIS man flyr til en annen landsdel?!?!? En annen ting er førerkort. Å få time til å ta en 25 minutters teoriprøve på PC kan ta 3-4 uker og man risikerer å måtte kjøre fra Lillestrøm/Oslo til Kongsvinger eller Gjøvik. Når man først har tatt teoriprøven så kan man sette seg opp på en venteliste for å få oppkjøringstime. Igjen er det avhengig av mulighet til å reise ut av distriktet, evt trafikkskolen har vært dyktig på å bestille timer i rett til på rett sted. Fra man begynner kjøretimer til man står der med førerkortet kan det ta 6-12 mnd OM man gjør alt riktig og ikke stryker. En 16 åring som skal ta lappen på Lett MC kan risikere å få lappen 3-4 mnd før hun er 18 år. Det virker som vi bare godtar det. Stor pågang, Covid, personell på ferie osv blir brukt som unnskyldning. Jeg mener at vi seriøst bør vurdere å privatisere dette. Kun staten kan operere med dårlig service og lange ventelister siden de har monopol på tjenesten. Det finnes ikke noe alternativ til å stå flere mnd. i kø. En liten "rant" etter å endelig ha fått nytt pass til avkommet og sett bestrebelsene til de unge når krangler seg vei gjennom byråkratiet på vei til lappen. Kostnadene er blitt latterlig høye, men det blir neste diskusjon 😊 3
Betasuppe Skrevet 23. mai 2022 #2 Skrevet 23. mai 2022 Jeg har faktisk blitt nektet å i det heletatt bestille pass , da jeg bestilte nasjonalt ID-kort. Det betyr at jeg ikke får reist til land som Mexico. Er dette egentlig lov? Å nekte folk å bestille pass? 3
Example Skrevet 28. mai 2022 #3 Skrevet 28. mai 2022 Dette er nok ikke oppgaver som bør privatiseres, men samtidig er de et levende eksempel på hva som skjer når man har monopol og ingen konkurranse. Det viser med all tydelighet fordelene med privatisering. Det er veldig alvorlig at staten ikke klarer å gi folk gyldig ID. Rett og slett. Man kan ikke si annet enn at planleggingen har vært katastrofalt dårlig fra politiet og myndighetenes side. Man visste jo at mange hadde vært for sent ut med å fornye passene sine, og dette burde man planlagt bedre for. Man burde bemannet bedre for lenge siden og gått ut og oppfordret folk i høst og vinter til å fornye passene sine. Det blir for enkelt å skylde på leverandører. Dette er en krise man kunne sett for seg, men valgte å ikke gjøre noe med. Det blir for enkelt å skylde på de som ikke har fornyet passene sine da pandemien herjet. Mange har pass som går ut nå eller til høsten, og med det helt legitimt har ventet. De må da holde seg hjemme eller i Norden for tredje året på rad, takket være myndighetene. 1
ops2 Skrevet 28. mai 2022 #4 Skrevet 28. mai 2022 (endret) Det koster altfor mye for pass. Derfor ventet folk til passene gikk ut på dato. Og under pandemien visste ingen når det ville bli lov å reise utenlands. En familie visste ikke når de skulle få brukt passene. 570 kroner per voksen, 340 for barn under 16 år. Barn 0-5 år har bare gyldig pass i 2 år, men må betale 340 kroner likevel. Ikke før man blir over 16 år er passet gyldig i 10 år. Hadde familien 2 barn under 5 år, og en sjuåring, og de ikke fikk reise utenlands i 2 år til, så hadde begge de yngste barnas pass vært bortkastet og bare sjuåringen kunne bruke passet i et år før det gikk ut. Likevel koster alle barnepass 340 kroner, om de er gyldige i 2, 3 eller 5 år. Jeg mener jeg leste om en mor som tenkte å bestille pass til barna i fjor, men fikk råd på politikammeret om å vente, siden passene var gyldige til sommeren 2022. Det var sikkert velment, for ingen kunne vel forutsi hvor galt det skulle bli. Endret 28. mai 2022 av ops2 la til litt mer, og rettet skrivefeil 1
saltpepper Skrevet 28. mai 2022 #5 Skrevet 28. mai 2022 Slik jeg har forstått ligger en del av problemet i råvaremangel: https://www.aftenposten.no/norge/i/mr4Ow1/raavaremangel-har-gitt-problemer-med-aa-levere-norske-pass Det blir vanskelig å produsere pass om man ikke har materialet til å gjøre det. 1
johnjohn Skrevet 29. mai 2022 #6 Skrevet 29. mai 2022 (endret) Commander skrev (På 19.5.2022 den 12.39): Jeg mener at vi seriøst bør vurdere å privatisere dette. Kun staten kan operere med dårlig service og lange ventelister siden de har monopol på tjenesten. Det finnes ikke noe alternativ til å stå flere mnd. i kø. Det er jo nettopp det at vi har privatisert dette som forårsaker problemene! Snakk om total og fullstendig skivebom! https://klassekampen.no/utgave/2022-05-21/leder Endret 29. mai 2022 av johnjohn 1 1
ops2 Skrevet 29. mai 2022 #7 Skrevet 29. mai 2022 10 hours ago, johnjohn said: Det er jo nettopp det at vi har privatisert dette som forårsaker problemene! Snakk om total og fullstendig skivebom! https://klassekampen.no/utgave/2022-05-21/leder Sentralisert og outsourcet, ja dette har vi hørt før. Det skal ikke bli igjen noen tjenester lokalt.
Example Skrevet 29. mai 2022 #8 Skrevet 29. mai 2022 ops2 skrev (16 minutter siden): Sentralisert og outsourcet, ja dette har vi hørt før. Det skal ikke bli igjen noen tjenester lokalt. Så du tenker produksjon av høyteknologi som dette bør desentraliseres og spres ut ulike steder i Norge? Problemet her er egentlig ikke at man har outsourcet produksjonen, selv om man kan spørre seg om i hvilken grad det er lurt akkurat når det gjelder pass, men at myndighetene med justisdepartementet og politiet I spissen har planlagt ufattelig dårlig. Her har man egentlig flere problemer som tårner seg opp. Først og fremst pandemien. For mange har det å reise utenlands vært utopisk i flere år. Mange trodde de var tidligere ute, men fremdeles venter de på pass. Det bør være rimelig å kunne forvente at man får pass til sommeren om man begynner å booke time på vinteren. Det andre, som jeg ikke ser er nevnt, er at det er ganske nøyaktig 10 år siden en storstilt streik i politiet og de som jobbet med pass der. Mange slet med å få den gangen, og mange fikk pass utpå sommeren i 2012. De passene går ut nå. Her burde man vært føre var. Oppfordret folk til å bestille pass, sette opp timer som gjør at folk med vanlige 8-16-jobbet kunne få seg en time uten å ta seg fri osv. Dette burde man sett komme lang vei. For det er ikke bare produksjonsmaterialet som er problemet. Det er en fin unnskyldning når det går son det går. Dette er først og fremst forferdelig dårlig håndtert av politiet. På toppen av det hele krever nå stadig flere banker osv. at man skal kunne legitimere seg med pass. Da et det alvorlig at norske myndigheter ikke klarer å gi folk ID. Det er et sikkerhetsproblem.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 30. mai 2022 #9 Skrevet 30. mai 2022 Det var samme endeløse passkøsituasjon i 2021. Enda ingen skulle noen steds da! Fra mai til oktober var det tomt med passtimer. Og da var det ingen materialproblemer heller. Så hvorfor de trodde dette skulle fungere i 2022, skjønner jeg ikke.
Purple Basil Skrevet 31. mai 2022 #10 Skrevet 31. mai 2022 Betasuppe skrev (På 23.5.2022 den 11.43): Jeg har faktisk blitt nektet å i det heletatt bestille pass , da jeg bestilte nasjonalt ID-kort. Det betyr at jeg ikke får reist til land som Mexico. Er dette egentlig lov? Å nekte folk å bestille pass? Det er vel ikke helt innafor, men hva forventer dere egentlig? Nordmenn kastet velvillig bort sine rettigheter under pandemien, og lot seg omtrent bli sperret inne i to år. Bare se på coronaforumet hvor mange syntes det var heeeelt greit å bli nektet noe så grunnleggende som utdanning eller gå på jobb. Hvorfor skal myndigheten bry seg om hva som er lov og ikke når nordmenn likevel oppfører seg som sauer? 1
Nicathv Skrevet 6. juni 2022 #11 Skrevet 6. juni 2022 Commander skrev (På 19.5.2022 den 12.39): Det er åpenbart at staten ikke evner å dekke behovet på en tilfredsstillende måte og det ikke har fungert på flere år. En ting er pass. Først må man få time, som kan ta 4-5 uker hvis man reiser til en annen del av landet. Ser at flere har reist fra Oslo til Molde KUN for å fornye et pass. Deretter må de vente 7-8 uker før det kommer i posten. Altså en prosess som kan ta 10 uker HVIS man flyr til en annen landsdel?!?!? En annen ting er førerkort. Å få time til å ta en 25 minutters teoriprøve på PC kan ta 3-4 uker og man risikerer å måtte kjøre fra Lillestrøm/Oslo til Kongsvinger eller Gjøvik. Når man først har tatt teoriprøven så kan man sette seg opp på en venteliste for å få oppkjøringstime. Igjen er det avhengig av mulighet til å reise ut av distriktet, evt trafikkskolen har vært dyktig på å bestille timer i rett til på rett sted. Fra man begynner kjøretimer til man står der med førerkortet kan det ta 6-12 mnd OM man gjør alt riktig og ikke stryker. En 16 åring som skal ta lappen på Lett MC kan risikere å få lappen 3-4 mnd før hun er 18 år. Det virker som vi bare godtar det. Stor pågang, Covid, personell på ferie osv blir brukt som unnskyldning. Jeg mener at vi seriøst bør vurdere å privatisere dette. Kun staten kan operere med dårlig service og lange ventelister siden de har monopol på tjenesten. Det finnes ikke noe alternativ til å stå flere mnd. i kø. Som en annen skreiv: Vi har allerede privatisert passproduksjonen, og det er noe av problemet. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/9Ka6vw/politiet-vurderer-millionkrav-mot-pass-selskap-de-skal-betale-noe-naar-de-ikke-leverer
Stonegiant Skrevet 6. juni 2022 #12 Skrevet 6. juni 2022 Vi burde bare avskaffe hele passordningen. Globalt. Synes det er noe unødvendig tull.
Capt. Obvious Skrevet 6. juni 2022 #13 Skrevet 6. juni 2022 Stonegiant skrev (2 timer siden): Vi burde bare avskaffe hele passordningen. Globalt. Synes det er noe unødvendig tull. Det kan man nok fint gjøre i Norge hvis det er politisk vilje til det, men jeg tviler nok på at andre land i verden hadde blitt med på en sånn ordning, så da er man like langt.
I Grosny Skrevet 7. juni 2022 #14 Skrevet 7. juni 2022 (endret) Det er vel slik at Staten sliter med å levere FORDI de har privatisert bort trykkeriet. Jeg tror ei diger trykkmaskin i Norges Bank ble demontert på slutten av 90-tallet. Endret 7. juni 2022 av I Grosny 1
Example Skrevet 7. juni 2022 #15 Skrevet 7. juni 2022 Stonegiant skrev (23 timer siden): Vi burde bare avskaffe hele passordningen. Globalt. Synes det er noe unødvendig tull. Legge ned hele statsordningen også da eller?
Stonegiant Skrevet 7. juni 2022 #16 Skrevet 7. juni 2022 12 minutter siden, Example said: Legge ned hele statsordningen også da eller? Hadde ikke vært imot det. Men vet ikke om noe bra alternativ.
Example Skrevet 7. juni 2022 #17 Skrevet 7. juni 2022 Stonegiant skrev (45 minutter siden): Hadde ikke vært imot det. Men vet ikke om noe bra alternativ. Nei, anarki er alternativet. Det er også alternativet til passordningen. Med fri flyt av mennesker over landegrensene vil man bryte ned alle velfungerende samfunn, da folk til en hver tid vil dra dit hvor velferdsgodene er størst. Det vil selvfølgelig ikke den befolkningen son er der synes er greit, og vil ikke betale skatter og avgifter for å sikre dette. Pass og visum er en beskyttelse for Norge og andre land for å bevare velferdsstaten. Man kan gjerne si at man kan kutte ut den og åpne alle grenser, men det er tross alt noen som tror at man kan gjøre begge deler. Det er selvfølgelig en utopi. Ytre venstres paradoks.
johnjohn Skrevet 7. juni 2022 #18 Skrevet 7. juni 2022 Example skrev (1 minutt siden): Det vil selvfølgelig ikke den befolkningen son er der synes er greit, og vil ikke betale skatter og avgifter for å sikre dette. Virker ikke som om man har noen større problemer med dette hverken her til lands eller i nabolandene våre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå