Gå til innhold

Dele erfaring fra forhandlingsmøte etter oppsigelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal i forhandlingsmøte med arbeidsgiver etter at jeg har blitt sagt opp. Begrunnelsen for oppsigelsen er at jeg ikke kan bytte arbeidssted, grunnet sykdom. I kontrakten min har jeg 100% hjemmekontor og har hatt det i mange år. Det har fungert utmerket, men det er ny sjef som ikke liker ordningen (eller meg, mistenker jeg). 
Jeg var sykemeldt da jeg fikk oppsigelsen, og den ble også levert på mail, og er dermed ikke gyldig. Har skaffet meg advokat, og han har varslet både forhandlinger og søksmål da oppsigelsen er både ugyldig og ulovlig. 

Jeg er veldig spent på forhandlingsmøtet, har aldri vært på noe liknende. Vil gjerne høre om noen har erfaringer å dele!

Anonymkode: 1664f...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Flink at du har skaffet deg en advokat!

Hvor dum går det an å være å si opp noen som er sykemeldt? Har ikke arbeidsgiveren hørt om AML? 

Anonymkode: a21a6...8c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er faktisk ikke slik at oppsigelsen Dr ugyldig når den er sendt på mail. Det er kun en saksbehandlingsregel. 

Og selvsagt kan man bli oppsagt selv om man er sykemeldt, men det er ikke lov å si opp noen på grunn av sykdom. 

Det går vanligvis sivilisert for seg i slike møter. Bare sitt stille og la advokaten gjøre jobben sin. 

Anonymkode: f63f3...8e8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates

Har ingen erfaring. Ønsker bare å si at det høres ut som en trist sak for deg, og at advokaten nok vil ta seg av alt rundt dette møtet. Alt i dine interesser. Men du bør ha åpent sinn, for du kan oppleve å få urettferdig motstand og beskyldninger fra andre siden av bordet, som en slags forsvarsmekanisme fra dem. Hold hodet kaldt. Ellers tror jeg nok at alt vil gå saklig for seg.

Lykke til, håper du vinner - noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Ts her:

Jeg hadde lyst til å komme med en oppdatering da flere sikkert havner i min situasjon før eller siden….

Forhandlingsmøtet gikk veldig bra, og advokaten til arbeidsgiver var meget klar over at arbeidsgiver hadde gjort mye dumt og feil.  Det hele var over på 20 minutter, og jeg fikk lønn i oppsigelsestid og 9 måneder etter, altså ett år. Heller ingen arbeidsplikt i oppsigelsestiden og fri til å ta nytt arbeid så fort jeg får det. Jeg er veldig fornøyd og utrolig glad for at jeg turte å stå opp for meg selv! 

Nå er jeg en erfaring rikere, og vet hvor dumt det var av meg å ikke være organisert! Det skal jeg være heretter!

Ts

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fint å høre TS! Det nytter å si ifra. 

Anonymkode: 2be00...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 5/19/2022 at 12:02 PM, AnonymBruker said:

Begrunnelsen for oppsigelsen er at jeg ikke kan bytte arbeidssted, grunnet sykdom. I kontrakten min har jeg 100% hjemmekontor og har hatt det i mange år.

Forstår ikke at du ikke kunne bytte arbeidssted om du har hjemmekontor?
Jeg har også hjemmekontor, men nå har leiekontrakten min blitt oppsagt og jeg  må flytte. Da må jeg jo finne nytt sted, og regner ikke med å bli oppsagt..

Anonymkode: bbbc9...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forstår ikke at du ikke kunne bytte arbeidssted om du har hjemmekontor?
Jeg har også hjemmekontor, men nå har leiekontrakten min blitt oppsagt og jeg  må flytte. Da må jeg jo finne nytt sted, og regner ikke med å bli oppsagt..

Her var vel heller utfordringen at TS hadde kontraktfestet hjemmekontor, og ny leder ville ha han på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 34952...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her var vel heller utfordringen at TS hadde kontraktfestet hjemmekontor, og ny leder ville ha han på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 34952...55b

Takk. Da forstår jeg 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 16.26):

Ts her:

Jeg hadde lyst til å komme med en oppdatering da flere sikkert havner i min situasjon før eller siden….

Forhandlingsmøtet gikk veldig bra, og advokaten til arbeidsgiver var meget klar over at arbeidsgiver hadde gjort mye dumt og feil.  Det hele var over på 20 minutter, og jeg fikk lønn i oppsigelsestid og 9 måneder etter, altså ett år. Heller ingen arbeidsplikt i oppsigelsestiden og fri til å ta nytt arbeid så fort jeg får det. Jeg er veldig fornøyd og utrolig glad for at jeg turte å stå opp for meg selv! 

Nå er jeg en erfaring rikere, og vet hvor dumt det var av meg å ikke være organisert! Det skal jeg være heretter!

Ts

Kan arbeidsgiveren være enig i sluttpakke og så trekke seg etterpå eller er avtalen bindende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettop havnet i samme situasjon. Jeg tok nylig kontakt med advokat i dag. Jeg er svært redd for konflikt på arbeidsplassen da de informerte meg på et møte før oppsigelsen(brevet) at de ønsket å gjøre alt rett, alså at jeg ikke kunne gå mot dem etter det. Så naiv som jeg var så sa jeg at det forstår jeg osv…men etter samtalen med advokat så sa han at jeg kan ha krav på erstatning. Han sa beroliget meg med at de aller fleste møtet han har vert med på går bra(i forhold til konflikt), og at jeg skulle ta helgen på å ikke tenke alt for mye på dette og igjen ta kontakt. Han understrekte også at han vil anbefale meg å ta dette videre. 

Anonymkode: 00d6c...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nettop havnet i samme situasjon. Jeg tok nylig kontakt med advokat i dag. Jeg er svært redd for konflikt på arbeidsplassen da de informerte meg på et møte før oppsigelsen(brevet) at de ønsket å gjøre alt rett, alså at jeg ikke kunne gå mot dem etter det. Så naiv som jeg var så sa jeg at det forstår jeg osv…men etter samtalen med advokat så sa han at jeg kan ha krav på erstatning. Han sa beroliget meg med at de aller fleste møtet han har vert med på går bra(i forhold til konflikt), og at jeg skulle ta helgen på å ikke tenke alt for mye på dette og igjen ta kontakt. Han understrekte også at han vil anbefale meg å ta dette videre. 

Anonymkode: 00d6c...ec8

Skal du kreve erstatning eller spørre om sluttpakke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.6.2022 den 14.59):

Kan arbeidsgiveren være enig i sluttpakke og så trekke seg etterpå eller er avtalen bindende? 

Ts her: 

Arbeidsgiver kan vel strengt talt trekke seg frem til sluttavtalen er underskrevet. De kan også trekke oppsigelsen, slik unngår de at saken evnt havner i retten. Min arbeidsgiver trakk faktisk oppsigelsen i møtet med advokatene, men ble da tatt ut på gangen av sin advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 12.10):

Det er faktisk ikke slik at oppsigelsen Dr ugyldig når den er sendt på mail. Det er kun en saksbehandlingsregel. 

Og selvsagt kan man bli oppsagt selv om man er sykemeldt, men det er ikke lov å si opp noen på grunn av sykdom. 

Det går vanligvis sivilisert for seg i slike møter. Bare sitt stille og la advokaten gjøre jobben sin. 

Tja en oppsigelse sendt på epost vil i de aller aller fleste tilfeller være ugyldig. Bevisbyrden for at det er nødvendig ligger fullt og helt på arbeidsgiver. 

https://blogg.stiegler.no/oppsigelse-på-epost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
William_S skrev (4 timer siden):

Tja en oppsigelse sendt på epost vil i de aller aller fleste tilfeller være ugyldig. Bevisbyrden for at det er nødvendig ligger fullt og helt på arbeidsgiver. 

https://blogg.stiegler.no/oppsigelse-på-epost

Dette er riktig, og ble bekreftet av både min og arbeidsgivers advokat.

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være organisert er virkelig nødvendig i slike saker. Da stilte forbundet opp med jurist i møtet, og hjalp meg og støttet meg. Jeg ble overtallig pga nedbemanning og kunne ikke gjøre noe med det, men den supporten det er å ha noen med kompetanse med seg i møtet, var gull verdt. 

Anonymkode: 2de58...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å være organisert er virkelig nødvendig i slike saker. Da stilte forbundet opp med jurist i møtet, og hjalp meg og støttet meg. Jeg ble overtallig pga nedbemanning og kunne ikke gjøre noe med det, men den supporten det er å ha noen med kompetanse med seg i møtet, var gull verdt. 

Anonymkode: 2de58...b06

Jeg fikk null hjelp fra fagforeningen og måtte stille med en advokat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ts her: 

Arbeidsgiver kan vel strengt talt trekke seg frem til sluttavtalen er underskrevet. De kan også trekke oppsigelsen, slik unngår de at saken evnt havner i retten. Min arbeidsgiver trakk faktisk oppsigelsen i møtet med advokatene, men ble da tatt ut på gangen av sin advokat. 

Men etter at den er underskrevet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er riktig, og ble bekreftet av både min og arbeidsgivers advokat.

-TS

Les linken, den skriver jo nettopp at det oftest er helt ok å sende oppsigelse på e-post. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Les linken, den skriver jo nettopp at det oftest er helt ok å sende oppsigelse på e-post. 

Det er samme for meg hva lenken sier, da både min og arbeidsgivers advokat (fra NHO) bekrefter at det ikke er gyldig. Spesielt ikke til arbeidstakers jobbmail, i tiden der arbeidstaker er sykemeldt (slik jeg var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...