AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #1 Skrevet 19. mai 2022 Hei! Skal snart føde, og gleder meg til det egentlig. Jeg er klar over at det kommer til å bli smertefullt, men…. Har man en maks smerteterskel? Dvs at man kommer til et punkt hvor man kkke kan få mer vondt? Og besvimer man ikke hvis man før så sinnsykt vondt? Vondere enn man tåler? Anonymkode: 328db...225
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #2 Skrevet 19. mai 2022 Den ene jordmoren som var med under fødselen min snakket noe om at jeg hadde nådd maks på et tidspunkt. Besvimte ikke, men alt ble liksom helt svart likevel. Jeg hadde visstnok svart både jordmødrene, legen og mannen og svart "rett" på det de spurte om (riktig nok hylt ut svarene, men uansett), men jeg fikk samtidig ikke med meg at de snakket til meg eller noe som helst av det som foregikk rundt meg. Føltes litt som å være i en slags limbo? Hun sa at jeg kaldsvettet, var grå i fjeset, skalv som et uvær, dro i alt av ledninger jeg fikk tak i og kavet fælt. Anonymkode: ce15c...475 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 Ja man kan besvime av smerter Bestevenninna mi gjorde det, hun svimet av på hver rie de siste riene før de tok keisersnitt. Men etter man har opplevd fødselssmerter så blir man overrasket over hvor sinnsyke smerter kroppen egentlig tåler! Anonymkode: 8251e...7c8 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Den ene jordmoren som var med under fødselen min snakket noe om at jeg hadde nådd maks på et tidspunkt. Besvimte ikke, men alt ble liksom helt svart likevel. Jeg hadde visstnok svart både jordmødrene, legen og mannen og svart "rett" på det de spurte om (riktig nok hylt ut svarene, men uansett), men jeg fikk samtidig ikke med meg at de snakket til meg eller noe som helst av det som foregikk rundt meg. Føltes litt som å være i en slags limbo? Hun sa at jeg kaldsvettet, var grå i fjeset, skalv som et uvær, dro i alt av ledninger jeg fikk tak i og kavet fælt. Anonymkode: ce15c...475 Samme her, opplevde også å miste kontrollen og evne til å kommunisere. Pressfasen varte i godt over en time men jeg hadde ingen følelse av tid så om de hadde sagt jeg pressa i 10min så hadde jeg trodd på det. Fikk ikke med meg at de bestemte å bruke sugekopp, det bare ble gjort uten at jeg fikk uttalt meg. Anonymkode: 6fdf0...baa 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #5 Skrevet 19. mai 2022 Jeg gledet meg også, men alle fortalte meg jo hvor forferdelig det var å føde, så jeg fryktet å få panikk, lurte på om jeg kom til å besvime osv. Men bestemte meg for å ha en positiv innstilling. Fødselen gikk kjempe fint, ja det var vondt, men aldri så galt at jeg fikk lyst å be om epidural. Var aldri i nærheten av å få panikk eller bli redd. Kroppen min gjorde alt selv, fra å takle riene til å presse babyen ut. For en fødemaskin 🙂 gleder meg til neste gang, får jo livets gave på slutten. Anonymkode: d3ff9...a2f 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #6 Skrevet 19. mai 2022 Jeg besvimte ikke, men følte det var like før noen ganger. Kastet opp flere ganger av smerter. Anonymkode: efb95...800 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 Jeg kom aldri til noen maks smerteterskel. Det var vondt, men jeg kom aldri i nærheten av å besvime. Jeg kastet opp, men det pleier jeg å gjøre når jeg er sliten, og da var det halvannet døgn siden jeg hadde sovet. Pressriene var ikke vonde. Det fortelles om at man bare må presse, og "Ring of fire" og slikt, det opplevde ikke jeg. Jeg var utslitt, og det var tungt, men det var ikke veldig vondt. Selv ikke med en stjernekikker på nesten 5 kg. Men uff så sliten jeg ble! Jeg ble støl i muskler jeg ikke visste eksisterte! Anonymkode: 5be1a...a74
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #8 Skrevet 20. mai 2022 Jeg nådde nok ikke maks av smerte jeg kan tåle, men var ett punkt i min andre fødsel der jeg gav beskjed at nå var det så vondt at jeg følte jeg snart mistet kontroll på pustingen (hadde ikke noe smertelindring). Jeg hadde den såkalte «ring of fire» denne gangen som jeg ikke opplevde med første. Men det å puste rett og det å unngå å få panikk hjelper noe sykt. Får du panikk og stresser vil kroppen skru på adreanalin produksjonen og oxytocin (som er smertelindrende) vil avta. Høres kanskje banalt ut, men jeg øvde på pustingen ved hver anledning jeg kunne i forkant og anbefaler det 😂 om jeg spente en tå i bordet, slo albuen ved et uhell, etc. Prøv å ikke tenk så mye på hvor smertefullt det kommer til å bli. Ja, det var vondt, men jeg personlig har opplevd mye verre ting smertemessig og tenkte aldri tanken «nå dør jeg av smerter». Lykke til TS! Anonymkode: ddd55...665 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #9 Skrevet 20. mai 2022 Riene er vonde, men håndterbare. Pressriene er helt sinnsykt vonde, da klarte jeg ikke styre meg eller får med meg så mye, men da er man i siste fase og babyen er (sannsynligvis) snart ute, så man får en litt annen innstilling når disse kommer. Men klart, helt forferdelig vondt. Jeg opplevde imidlertid ikke å svime av eller kaste opp etc. Anonymkode: 6e518...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #10 Skrevet 20. mai 2022 17 minutter siden, AnonymBruker said: Riene er vonde, men håndterbare. Pressriene er helt sinnsykt vonde, da klarte jeg ikke styre meg eller får med meg så mye, men da er man i siste fase og babyen er (sannsynligvis) snart ute, så man får en litt annen innstilling når disse kommer. Men klart, helt forferdelig vondt. Jeg opplevde imidlertid ikke å svime av eller kaste opp etc. Anonymkode: 6e518...1b1 Enig med det at man får en annen innstilling med pressrier. Syntes også det var veldig godt å kunne jobbe litt i mot noe. Jobbet strengt tatt med riene ved å presse, men fikk følelsen av å gi dem en svææær langefinger. De beste pressriene var de første som jeg bare fikk lov til å "dytte" forsiktig på. 😄 Anonymkode: ce15c...475
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #11 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Riene er vonde, men håndterbare. Pressriene er helt sinnsykt vonde, da klarte jeg ikke styre meg eller får med meg så mye, men da er man i siste fase og babyen er (sannsynligvis) snart ute, så man får en litt annen innstilling når disse kommer. Men klart, helt forferdelig vondt. Jeg opplevde imidlertid ikke å svime av eller kaste opp etc. Anonymkode: 6e518...1b1 Motsatt her, riene var tortur, pressriene bare koselig. Anonymkode: 95434...2bb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #12 Skrevet 20. mai 2022 Min erfaring er at tid er en stor del av smerteoppfatningen. Jeg har hatt én langvarig fødsel med lite fremgang, og ingen pause mellom riene. (Babyen var for stor og satt fast. Endte med hastekeisersnitt og en baby med stort åpent brannsår grunnet fastsittinga under riene(!)). Her nådde jeg grensa av min tåleevne. Ikke i form av besvimelse, men i form av å håpe på døden. Det verste var ikke fødselen, men det at jeg fremdeles var utslitt når babyen kom. Jeg orket liksom ikke babyen, jeg ville bare sove. Mine to andre fødsler var fort gjort, og selv om de var vonde, så kan det ikke sammenlignes med den første. Med de to siste trengte jeg ikke smertelindring, det hele var jo over på én drøy time, og etterpå følte jeg meg som superwoman - og umiddelbart klar for flere barn. Anonymkode: 18af1...1d9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #13 Skrevet 20. mai 2022 Det er vondere enn man tåler 😅 De har forsket på det, og en fødsel går over den menneskelige smertererskel. MEN de fleste får en bombe av endorfiner og lykkerus når de får babyen i armene, så da oppleves det ikke så ille likevel. Men ikke alle får det, jeg gjorde det ikke. Men for de fleste så blir man likevel "forelska" i barnet i løpet av de nærmeste ukene/månedene. Anonymkode: 2c784...f2e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #14 Skrevet 20. mai 2022 Hæ, kan man få panikk når man føder?!?😰😰 Hva skjer da? Anonymkode: 78f35...4d8
mingus Skrevet 20. mai 2022 #15 Skrevet 20. mai 2022 Det var helt for jævlig når jeg fikk pressrier og den store babyen satt fast med skulder... Trodde aldri man skulle tenke "nå var det deilig å klippe til litt plass nedentil her!" 🤪😅 Det kommer til å gå helt bra TS 💖
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #16 Skrevet 20. mai 2022 Husk at fødsler kan oppleves helt forskjellig. Jeg ble satt igang og hadde ikke pause mellom riene. For meg var riene verst. Jeg kastet opp, og enset ikke dem rundt meg. Jeg hadde bedt min kjære om å drepe meg, og la meg få slippe.. Tror jeg da var på max smerte. Fikk epidural med 8 cm åpning, da var det ikke vondt i det hele tatt! Å presse babyen ut var vondt, men kan ikke sammenlignes med riene for min del. Kjenner flere som ikke hadde så vonde rier, det var helt overkommelig for dem. Så dette er vel veldig individuelt. Anonymkode: 91f07...dbe
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #17 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hæ, kan man få panikk når man føder?!?😰😰 Hva skjer da? Anonymkode: 78f35...4d8 Jeg kjenner en, hun fikk uplanlagt keisersnitt. Anonymkode: 95434...2bb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #18 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hæ, kan man få panikk når man føder?!?😰😰 Hva skjer da? Anonymkode: 78f35...4d8 De fleste har ikke overskudd til å få panikk, men antar det ender i haster hvis det er snakk om virkelig alvorlig panikk. Anonymkode: 2d30e...384
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #19 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste har ikke overskudd til å få panikk, men antar det ender i haster hvis det er snakk om virkelig alvorlig panikk. Anonymkode: 2d30e...384 *hastekeisersnitt Anonymkode: 2d30e...384
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå