Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 100% fast stilling (klesbutikk). Arbeidskontrakt med 2 måneders oppsigelsestid. Når sjefen sier noe slikt ut av det blå, er ikke det brudd på arbeidskontrakten? Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke mottatt noe oppsigelsesbrev, men fikk disse ordene her i morges. Skal jeg bare henge i butikken når det "ikke er mer jobb" til meg? 

Anonymkode: ca76f...655

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da sier du at du skal ha lønn for idag også går du. Henger du bare i butikken nå da og skriver dette? 😂

Anonymkode: 1e6f1...c78

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Be om å få det skriftlig. 

Anonymkode: f6221...d76

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Arbeidstilsynet. Han kan ikke si deg opp på dagen, med mindre du har begått underslag fra kassa eller noe. Man har i det minste krav på lønn under oppsigelsesperioden (som er alt fra 1 mnd til 6 mnd, avhengig av type jobb).

Anonymkode: 6ec90...177

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Be om å få det skriftlig. 

Anonymkode: f6221...d76

Det nekter han 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da sier du at du skal ha lønn for idag også går du. Henger du bare i butikken nå da og skriver dette? 😂

Men hva kan jeg gjøre? Det er jo jobben min og hvis jeg bare går, er det da JEG som bryter kontrakten. Nei, jeg skal være her hver dag. 

• Liker 14
Skrevet

Kontakt arbeidstilsynet og be om hjelp derfra. Har du en kontrakt kan han ikke bare uten grunn si denne opp. Han skal oppgi grunn og du skal få tid til å melde deg til NAV eventuelt finne ny jobb. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har hatt vett til å fagorganisere deg?

Er det en kjede så går du til hans sjef. 

Har du skriftelig kontrakt?

Du skal ha lønn ut oppsigelsestiden.

Anonymkode: 77709...e7e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva kan jeg gjøre? Det er jo jobben min og hvis jeg bare går, er det da JEG som bryter kontrakten. Nei, jeg skal være her hver dag. 

Men mente han kun idag, at det ikke var mer jobb idag, eller mente han generellt?

Hvis han mente for godt, så må du kontakte arbeidstilsynet asap ja! Krev også få det skriftlig av din sjef. Si også at du ringer arbeidstilsynet.

Hva gjør du på jobben nå? Står du bare der?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Håper du har hatt vett til å fagorganisere deg?

Er det en kjede så går du til hans sjef. 

Har du skriftelig kontrakt?

Du skal ha lønn ut oppsigelsestiden.

Anonymkode: 77709...e7e

Ja, jeg er organisert, men de er trege. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men mente han kun idag, at det ikke var mer jobb idag, eller mente han generellt?

Hvis han mente for godt, så må du kontakte arbeidstilsynet asap ja! Krev også få det skriftlig av din sjef. Si også at du ringer arbeidstilsynet.

Hva gjør du på jobben nå? Står du bare der?

Ja, bare står her. Han mener generelt, ikke noe mer jobb. 

• Liker 1
Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har 100% fast stilling (klesbutikk). Arbeidskontrakt med 2 måneders oppsigelsestid. Når sjefen sier noe slikt ut av det blå, er ikke det brudd på arbeidskontrakten? Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke mottatt noe oppsigelsesbrev, men fikk disse ordene her i morges. Skal jeg bare henge i butikken når det "ikke er mer jobb" til meg? 

Wow. For en elendig leder og en bedriten oppførsel! Det er ikke slik arbeidslivet fungerer. Skal lederen si deg opp så har du oppsigelsestid, men for å si deg opp må det finnes saklige grunner til dette, og gjerne vært gjennomført en omfattende prosess rundt oppsigelse først. Lederen kan permitere deg, men det må skje som følge av økonomiske grunner, og selvfølgelig skje på en helt annen måte enn nå. 

Nei, dette var kinkig. Men er det en ting du må være sikker på nå, er at du må komme deg ut derifra snarest mulig. Det der er ikke noe å stå i. Hadde jeg vært deg så hadde jeg troppet opp på NAV med problemstillingen. For har du ikke jobb lenger, så må NAV inn. Kanskje NAV kan bistå deg rundt det juridiske også. Hvis ikke, så ender du vel opp med dagpenger. 

Så gå på NAV med dette, du. Det ville jeg gjort. 

Skrevet

Hold hodet kaldt og sett deg i respekt. Det gjør du slik:

1. Kontakt fagforeningen din og fortell om dette.

2. Informer arbeidsgiver om at fagforeningen din nå er kontaktet og at dette blir svært uheldig for han.

3. KREV å få dette skriftelig. Si at om han nekter så blir du der "tilgjengelig for jobb ut vakten din" og dette blir han uansett nødt til å betale for.

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må be om en nærmere forklaring. Er dette en fridag ( med lønn så klart) eller er dette en oppsigelse?

Du må ha dette skriftlig. Høres skikkelig useriøst ut.

Anonymkode: df47f...4fc

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, bare står her. Han mener generelt, ikke noe mer jobb. 

Da sender du sjefen din en melding hvor du refererer til samtalen da du kom på jobb, om at det ikke var jobb til deg og at du bare kunne gå, selvfølgelig med full lønn, og at du forholder deg til skiftplanen fremover. Om han da ikke protesterer, så har du det skriftlig. 

Så kontakter du fagforeningen. Det er mulig at de trenger litt mer enn noen morgentimer på å registrere saken, men du har det skriftlig. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så sant han ikke mente i dag- så må det jo være en årsak, gyldig eller ei. 
har du gjort noe galt, har salget sunket, er du overflødig , har han gitt jobben din til et familiemedlem, har du vært i konflikt med sjefen eller kollegaer? Selv om ingenting av dette ( bortsett fra evt underslag/ stjele varer) er grunn til og si deg opp på dagen ,har han jo ikke bare plutselig tenkt « det er litt travelt her i dag, ts gjør en strålende jobb- ts du kan bare gå, det er ikke jobb til deg mer» .

hvis du jobber i en kjede eller sjefen din har en sjef kontakt denne. Er det din nåværende sjef du har skrevet  kontrakt med? Har du jobbet der lenge? 
kontakt også fagforeningen og nav så klart, men først prøv og få litt oversikt - når du først står der kan du jo snakke mer med sjefen, kollegaer, ringe sjefens leder/ hovedkontor osv? 

Anonymkode: eab9c...8a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta lydopptak når du snakker med han? Det er lov så lenge du deltar i samtalen selv. Elkjøp dreit seg fullstendig ut en gang da en ansatt tok lydopptak.

Anonymkode: 88ef0...5ff

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan du ta lydopptak når du snakker med han? Det er lov så lenge du deltar i samtalen selv. Elkjøp dreit seg fullstendig ut en gang da en ansatt tok lydopptak.

Anonymkode: 88ef0...5ff

Hva skjedde der? 

• Liker 1
Skrevet

Ta lydopptak så går du bort til han og spør han hva han mener. Så går du til fagforeningen med dette. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fjompen skrev (46 minutter siden):

Da sender du sjefen din en melding hvor du refererer til samtalen da du kom på jobb, om at det ikke var jobb til deg og at du bare kunne gå, selvfølgelig med full lønn, og at du forholder deg til skiftplanen fremover. Om han da ikke protesterer, så har du det skriftlig. 

Så kontakter du fagforeningen. Det er mulig at de trenger litt mer enn noen morgentimer på å registrere saken, men du har det skriftlig. 

Hvordan kan fagforeningen hjelpe? Sjefen bryter jo lov. Jeg ønsker virkelig ikke å jobbe et sted hvor man blir behandlet sånn, men jeg kan jo ikke si opp selv pga økonomiske grunner 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...