Gå til innhold

Bichon frise/havanaise, Yorkie eller Puddel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi er en familie på 4 som endelig skal få hund! Vi er en aktiv gjeng som driver med fotball og langrenn. Har stor, inngjerdet hage som hunden også kan være i, men den skal selvfølgelig forstatt få sine 3-4 turer og trening utenom. Bor 5 min unna skogen. Barna er 7 og 10 år så håpet er vel at de skal kunne ta en tur etter skolen, men jeg har uansett jobb hvor jeg er hjemme halve dagen (fra rundt kl 12) om det ikke går. Nå står det mellom 4 raser for oss (se tittel). Ingen er allergiske, men ønsket er altså en mindre hund som ikke røyter. Har tidligere hatt Golden retriever (aldri så mye røyting igjen takk) og Yorkie så har litt erfaring, selv om vi ikke har hatt hund på mange år nå. Noen som har erfaring med en eller flere av disse rasene? Takker for alle svar :) 

Anonymkode: ac67a...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mellompuddel. 

Fordeler: Perfekt størrelse, røyter ikke og pelsen er lett å holde når jeg holder ham kortklipt. Han er også en potet, som syns det aller meste er gøy. Men han har også høyt energinivå, og vi har lagt ned mye tid i rotrening, i tillegg til at han brukes aktivt innenfor diverse hundesporter. Jeg tror jeg hadde slitt med å få en rolig og balansert hund med bare gåturer, men det skal sies at han også kommer fra linjer som er mye brukt i hundesport, så det er sikkert muligere å få en roligere hund 😄 

Ulemper: Alle fire labber kan aldri være i bakken samtidig, ifølge ham, det er en fysisk umulighet. Noe uselvstendig og sliter med å være alene. Det går seg til med MYE trening, men han er ikke den eneste puddelen jeg har hørt det om. 

Anonymkode: fbf1a...8c6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en bichon frise, aldri møtt en snillere og vennligere hund. Utrolig hengiven og kosete, spesielt med gutten vår på åtte. Perfekt størrelse, hverken bittelien eller stor. Masse energi, elsker å gå tur, men ka  også være sofagris. Pelsen røyter ikke, og lukter ikke.   Gutten min har reagert allergisk på hunder med andre pelstyper, som bulldog, border collie og elghund. Men null reaksjon etter at vi fikk vår bichon. Tok hjemme-alene trening veldig fint, foretrekker buret sitt, enda vi ikke lukker døren. 

ulemper: Krever jevnlig pelsstell, børsting hver dag og klipping avhengig av hvilken fasong du vil pelsen skal ha. Vi pleier å klippe ham kort om sommeren, syntes det er praktisk.  Sier godt i fra når det ringer på døra, riktig nok kun met noen få bjeff, men gud så høyt! Lærer lett, både på godt og vondt. Kommandoer og triks er null problem, samme gjelder å åpne skuffer og dører. Vår hund har også slitt med å bli husren, detter er nok individuelt, for vi fikk ham da han var 7-8 mnd gammel, og de som eide ham først lot ham gjøre fra seg hvor han ville, både inne og ute. Vil si han nå, nesten 3 år senere, er 80% husren, men hender han har uhell. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har toypuddel. Elsker å gå tur, men er også veldig glad i sofaen. Synes det er veldig kjekt å lære nye ting. Ikke mye lyd. Ikke spesielt interessert i å hilse på andre utenfor familien. Ikke så glad i å møte andre hunder, men det er nok relatert til opplevelser før jeg overtok. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en bichon frise. Hun er 9 år og med på alt fra toppturer til skiturer. Det er praktisk at hun ikke røyter, men må klippe henne ca hver mnd for å holde formen på pelsen og bade minimum en gang i mnd om vinteren og annahver uke i sommerhalvåret. Bruker regndress i regn og snø og vasker og føner labber ved behiv. Disse hundene må børstes hver dag hele året for å holde pelsen flokefri. Så den tiden du sparer på å støvsuge må du bruke til pelsstell. Og vær så snill: ikke snauklipp den. La den få se ut som den rasen den der; en bichon frise. Ikke snauklipp den ned til det ugjenkjennelige. Har du ikke tid til å ta deg av pelsen må du finne en annen hunderase! Er så trist å se skamklipte bichoner bare fordi det er «lettvindt». 

Anonymkode: 61f5d...f18

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Vi er en familie på 4 hvor en på 8 og en på 9 år. Vi valgte Bichon Frise etter mye vurdering om pels, størrelse, temperament osv. Nå har vi hatt vår i ca 2 mnd og storkoser oss. Glad vi valgte denne rasen og vi har fått i hus en gladgutt som virkelig elsker sin nye familie. De krever litt pelsstell, men dette blir jo kvalitetstid med hunden. Når hunden vår ser kassen med børster, saks osv så legger den seg rett ned og vet at nå er det «spa tid», han elsker det. Tilnærmet lydløs, noe vi har jobbet litt med og har gitt supre resultater. Han liker aktivisering som å trene, gjemme godsaker og være med på alt. Så vi kan trygt anbefale BF som familiehund. Håper dere finner ut av det og ønsker dere lykke til.

Anonymkode: d808c...50d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...