Gå til innhold

Jeg skal øke i jobb fra 50 til 60% mens jeg går på AAP. Mister jeg retten til en ny runde AAP da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

NAV sier jo man må være minst 50% syk til etthvert yrke. Hva skjer da nå som jeg går fra 50 til 60% jobb? Har litt over 1 år igjen med AAP før jeg må søke en ny runde med AAP. Blir det dumt å øke jobbprosenten nå?

Jeg kommer nok ikke til å klare å jobbe mer enn 60% og jeg kommer heller ikke å klare meg på kun 60%% lønn om NAV blir vrange når jeg søker ny runde AAP om et års tid og kommer med regelverket sitt.

Hva gjør jeg her?

Anonymkode: 2bbbd...89a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jobbe inntil 60% på AAP. Men ikke 61% eller mer

Anonymkode: 2f4c3...22b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jobbe inntil 60% på AAP. Men ikke 61% eller mer

Anonymkode: 2f4c3...22b

Ja, vet det. Men hvordan blir det når jeg skal søke ny runde med AAP og jobber over 50% er det jeg spør om.

Altså, når NAV setter grunnlag for minst 50% sykdom, hvordan ser de det da når en jobber 60% og søker ny runde AAP.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo regelverket i endring. Men man kan å forlengelse selv om man jobber 60%, men ikke om man jobber over. Men hvis AAP blir avsluttet, du jobber 60% også blir syk igjen da sliter du. Du må ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%, så sant det ikke er registrert yrkesskade.

Men du skal vel ikke jobbe 60% i ett år, uten å bli ferdig avklart? Du skal jo følges opp når du jobber og det letteste er å gjøre dette i et tiltak som sender rapport til NAV. Hvis du da ikke klarer å jobbe 60% og man har prøvd alle type tilrettelegging man kan, så må man vurdere gradert ufør.

Anonymkode: dbb81...5af

AnonymBruker
Skrevet

Håper jo det blir en avklaring, men hører folk her inne går på AAP både 2 og 3 ganger så er usikker på det..

AnonymBruker
Skrevet

50% er inngangsvilkåret for AAP. Når du har fått innvilget AAP kan du jobbe opp til 60% før AAP faller bort. I. siste opptrappingsfase kan du få et vedtak som gjør at den grensa blir flytta til 80%. Så det et bare å kjøre på 😊

Anonymkode: abcc0...17e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Håper jo det blir en avklaring, men hører folk her inne går på AAP både 2 og 3 ganger så er usikker på det..

Om du ikke får til å jobbe 60% eller over, så ta kontakt med veilederen din og si dette. Be om at dette kan dokumenteres gjennom et tiltak, slik at man ser at alt er prøvd. Uten det, ingen avklaring.

Du må stå på og kreve en god avklaring, ellers så blir det flere runder. Og en god avklaring krever arbeidsrettede tiltak som kan dokumentere hva som er prøvd, hva som har fungert og hva som ikke har fungert. Og dette kan fint skje på din egen arbeidsplass. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du ikke får til å jobbe 60% eller over, så ta kontakt med veilederen din og si dette. Be om at dette kan dokumenteres gjennom et tiltak, slik at man ser at alt er prøvd. Uten det, ingen avklaring.

Du må stå på og kreve en god avklaring, ellers så blir det flere runder. Og en god avklaring krever arbeidsrettede tiltak som kan dokumentere hva som er prøvd, hva som har fungert og hva som ikke har fungert. Og dette kan fint skje på din egen arbeidsplass. 

Takk for gode tips, det skal jeg ta med videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...