Gå til innhold

Hva menes med kontaktsøkende barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva menes med "kontaktsøkende" når man omtaler barn på en bekymringsfull måte? 

Jeg har en femåring og hun kan noen ganger bare begynne å prate med fremmede når vi er ute, og jeg synes det er så ubehagelig for jeg sliter litt selv med at jeg blir nervøs 😅

Anonymkode: 2ab37...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er forskjell på en pratsom femåring og et barn som er kontaktsøkende fordi det ikke får nok emosjonell kontakt osv hjemme i form av at det grenser til omsorgssvikt, så når femåringen prater i vei kan du lene deg tilbake med et lite smil om munnen hvis du ser det ikke plager de barnet prater med - unger i den alderen må få lov å være seg selv.. 

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det er forskjell på en pratsom femåring og et barn som er kontaktsøkende fordi det ikke får nok emosjonell kontakt osv hjemme i form av at det grenser til omsorgssvikt, så når femåringen prater i vei kan du lene deg tilbake med et lite smil om munnen hvis du ser det ikke plager de barnet prater med - unger i den alderen må få lov å være seg selv.. 

Hun elsker å skravle med folk, hun har begynt å bli mer sosial det siste året og hun "blomstrer" sier barnehagen. Hjemme dog må hun dele på oppmerksomheten fordi hun har et yngre søsken, men hun er jo ikke alene om det 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun elsker å skravle med folk, hun har begynt å bli mer sosial det siste året og hun "blomstrer" sier barnehagen. Hjemme dog må hun dele på oppmerksomheten fordi hun har et yngre søsken, men hun er jo ikke alene om det 😅

Mi var også sånn. Skravla med hvem som helst på butikken og overalt egentlig. Hun underholdt også på de utroligste steder. Feks i en kø i prinsesse kjolen sin. I dag er hun danser og sanger. Og underholder fra scenen. Og har vært med på dansing på på VG lista og store band med 40K publikum. Det var vel aldri noen tvil om at sang og dans skulle bli hennes vei. Men hun har jo blitt mer privat på fritiden sin da. Hun har solgt noen sanger også. Snart voksen. Noen er bare veldig utadvendte og andre inadvente. Men vær obs, hun er jente, og det kan være pga en adhd eller add som ligger bak. Min utredes for det. Da hun gir så mye av seg selv i sosiale lag, er hun helt utslitt på hjemmebane. Så jobbing med selvregulering kan være litt lurt, bare ikke i den grad at hun ikke er seg selv, eller mister seg selv også. Så ros gjerne det hun er god på. Korriger litt iht når og hvor det er greit. 

Anonymkode: 97f61...68c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mi var også sånn. Skravla med hvem som helst på butikken og overalt egentlig. Hun underholdt også på de utroligste steder. Feks i en kø i prinsesse kjolen sin. I dag er hun danser og sanger. Og underholder fra scenen. Og har vært med på dansing på på VG lista og store band med 40K publikum. Det var vel aldri noen tvil om at sang og dans skulle bli hennes vei. Men hun har jo blitt mer privat på fritiden sin da. Hun har solgt noen sanger også. Snart voksen. Noen er bare veldig utadvendte og andre inadvente. Men vær obs, hun er jente, og det kan være pga en adhd eller add som ligger bak. Min utredes for det. Da hun gir så mye av seg selv i sosiale lag, er hun helt utslitt på hjemmebane. Så jobbing med selvregulering kan være litt lurt, bare ikke i den grad at hun ikke er seg selv, eller mister seg selv også. Så ros gjerne det hun er god på. Korriger litt iht når og hvor det er greit. 

Anonymkode: 97f61...68c

Så herlig å lese ❤️ vår er også litt sånn mtp det å prate med folk i kø og sånt. Hun kan gjerne bli litt satt ut om noen andre (eldre mennesker som synes hun er søt) henvender seg til henne 😅 hun er veldig god på å trekke seg unna om det blir for mye, og si ifra hvis noe er feil. Virker som hun slapper av hjemme. Noen ganger har hun masse energi som jeg ikke aner hvor kommer fra etter en lang dag i barnehagen, mens andre ganger er hun tydelig sliten og vil bare slappe av.. 

Tror ikke det er noe punkter ved henne, selvom man kan lure noen ganger 😅❤️

AnonymBruker
Skrevet

Har en sånn kontaktsøkende niese. Jeg synes det utfordrende for kontaktsøkingen går ofte over i dårlig impulskontroll og hun blir så selvopptatt av å fortelle alt og alle om det hun vil uten å bry seg noe om andre vil høre, og er absolutt ikke mottakelig for å høre på andre. 

Anonymkode: c93be...ead

Skrevet

Når de er kontaktsøkende uten naturlige grenser ovenfor en fremmed når de som 5 åring krabber opp i fanget på fremmede og sitter å koser på dem som de skulle hs vært et nært og kjørt menneske feks . Nå er det jo slik at noen barn som har diagnoser blir feiltolket ang dette. Men grenseløs adferd når de søker kontakt, ikke skravlete muntre barn 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en av hver. En veldig utadvendt som skravler med alle, og en introvert og sjenert som er skeptisk til fremmede.

Anonymkode: 76598...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, så tenker man ikke på munter skravling når man snakker om kontaktsøkende barn i en negativ måte. 

Jeg har to nabobarn som nok mangler litt hjemme. Hvis jeg ikke setter grenser tror jeg de hadde flytta inn. Dette er barn som kunne spist meg opp med hud og hår 

Anonymkode: 8640b...d60

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (6 minutter siden):

Når de er kontaktsøkende uten naturlige grenser ovenfor en fremmed når de som 5 åring krabber opp i fanget på fremmede og sitter å koser på dem som de skulle hs vært et nært og kjørt menneske feks . Nå er det jo slik at noen barn som har diagnoser blir feiltolket ang dette. Men grenseløs adferd når de søker kontakt, ikke skravlete muntre barn 

Aha ja det er jo stor forskjell. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...