Gå til innhold

Gi klær til organisasjoner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gitt bort en del klær til veldedighet organisasjoner som Fretex og UFF. Passer alltid på at klærne er rene som gis bort. Men har en del yttertøy som ikke lenger blir brukt og som kan gis bort til dem. Det blir en del å vaske, men er det egentlig nødvendig? Blir ikke slikt vasket der dem ankommer?

Anonymkode: 9d112...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fretex skyr jeg som pesten, har kun dårlig erfaring med de.

Anonymkode: a5410...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fretex skyr jeg som pesten, har kun dårlig erfaring med de.

Anonymkode: a5410...78f

Jeg og i grunn. Så jeg velger som regel andre innsamlingsbokser enn deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg kaster ofte ( ikke så ofte egentlig)  gamle klær fordi det har vært så mye negativ omtale av det de mottar, at det bare er gammelt dritt som ingen vil ha. I dag var det mye klage på det som var sendt til Romania som hjelp for Ukrainske flyktninger.  Det ble oppfordret til å gi penger i stedet for brukte klær og ting.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke er møkkete eller lukter så hadde jeg ikke vasket store plagg som jakker/kåper/ytterklær.Er det noen flekker så kan du vaske av med klut, og henge plaggene ut til lufting over natta. 

I stedet for Fretex så ville jeg heller ha gitt bort klær til asylmottak hvis det finnes det i nærområdet, evt sjekk ut om det er en frivillighetssentral der du bor. Da kommer det du gir bort direkte til nytte. Fretex kaster mye av det som kommer inn, selger videre til dyre priser (å handle på Fretex har blitt dyrt!) og inntekten går for det meste ut til ledelsen av Fretex. Du kan også gi bort til Misjons-bruktbutikker, der går pengene til utvalgte fattige i andre land. Et annet tips er Krisesenter. Der kommer det inn mødre med barn som kommer inn i det de står og går i.

I disse dager har mange kommuner også innsamling til ukrainske flyktninger 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skruf skrev (1 minutt siden):

Hvis de ikke er møkkete eller lukter så hadde jeg ikke vasket store plagg som jakker/kåper/ytterklær.Er det noen flekker så kan du vaske av med klut, og henge plaggene ut til lufting over natta. 

I stedet for Fretex så ville jeg heller ha gitt bort klær til asylmottak hvis det finnes det i nærområdet, evt sjekk ut om det er en frivillighetssentral der du bor. Da kommer det du gir bort direkte til nytte. Fretex kaster mye av det som kommer inn, selger videre til dyre priser (å handle på Fretex har blitt dyrt!) og inntekten går for det meste ut til ledelsen av Fretex. Du kan også gi bort til Misjons-bruktbutikker, der går pengene til utvalgte fattige i andre land. Et annet tips er Krisesenter. Der kommer det inn mødre med barn som kommer inn i det de står og går i.

I disse dager har mange kommuner også innsamling til ukrainske flyktninger 

Jeg er sååå enig ang Fretex, så jeg unngår dem. Skal sjekke opp i hvilke andre innsamlinger der er her i området. Yttertøy det er snakk om er stort sett vinterjakker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er sååå enig ang Fretex, så jeg unngår dem. Skal sjekke opp i hvilke andre innsamlinger der er her i området. Yttertøy det er snakk om er stort sett vinterjakker. 

Jeg tror kirkens bymisjon har containere, og at det kommer best til nytte hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Store vinterjakker trenger du ikke vaske så sant de ser ok ut og ikke lukter :) og hvis det er litt innestengt lukt etter oppbevaring i skap/bod så forsvinner lukta fort hvis du kan henge de ut til lufting :) Og gå over å se om det er noe flekker. Hvis det er det så kan jeg anbefale gallesåpe eller sitronsåpe, det fjerner det meste. Personlig så har jeg ikke prøvd sitronsåpe, bare lest at det er en greie. Jeg bruker gallesåpe, kjøper på Clas Ohlson til rundt 70kr (men du får kjøpt det andre plasser også)  Supereffektiv, og nesten et must å ha i hus hvis du har barn siden den tar alt av flekker, også på ullklær. Fukt bare flekken, gni inn litt såpe og skyll av. Et såpestykke varer i evigheter.

Ser at Vitusapoteket selger sitronsåpe, men den er dobbelt så dyr. Har dog ingen erfaring med den 

https://www.clasohlson.com/no/Gallesåpe/p/34-1287?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=Cj0KCQjwspKUBhCvARIsAB2IYut_0Q_nuS4RRnm9qcvHLhhmAJoDXV_d0_kCveoHWXwU8mAptV9PS2oaAubqEALw_wcB (gallesåpe)

https://www.vitusapotek.no/baby-og-barn/barneklaer-og-babyklaer/pa-stell-sitronsape/p/983190?source=googleps&gclid=Cj0KCQjwspKUBhCvARIsAB2IYuvTEXtpX5GcxQVNqqjcgQzZE82pOXGVY6qg6jXFwiemI9VAfie21osaAh2IEALw_wcB  (sitronsåpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (18 minutter siden):

Jeg tror kirkens bymisjon har containere, og at det kommer best til nytte hos dem.

Er de containerne låst? Her jeg bor har det vært et problem at folk stjeler fra klescontainere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...