Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norske eggprodusenter er dem underlagt EU?

Hva er greia?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge har en spesialavtale som gir en del rettigheter og plikter relatert til EU. For å si det veldig enkelt.

Skrevet
Imsdalen skrev (2 minutter siden):

Norge har en spesialavtale som gir en del rettigheter og plikter relatert til EU. For å si det veldig enkelt.

spesialavtale som Gro Harlem Brundtland egenhendig signerte?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ikke langt unna..! Vi er veldig påvirket av Eu gjennom Eøs og Schengen avtalene våre, litt for mye vil mange si!

Endret av NenehGoji
  • Liker 2
Skrevet
Egenskap skrev (3 minutter siden):

spesialavtale som Gro Harlem Brundtland egenhendig signerte?

Den ble visstnok signert av Hillary Clinton og Victoria Nuland etter at de hadde konsultert med en ung Bill Gates.

Skrevet
Whistler skrev (6 timer siden):

Den ble visstnok signert av Hillary Clinton og Victoria Nuland etter at de hadde konsultert med en ung Bill Gates.

🙂

Vis meg gjerne den avtalen

Skrevet
Egenskap skrev (8 timer siden):

Norske eggprodusenter er dem underlagt EU?

Hva er greia?

Litt greit at du forklarer og linker til saken du vil diskutere.

Skrevet
Illuminatum skrev (7 timer siden):

🙂

Vis meg gjerne den avtalen

Jeg tror den forsvant ut i papiravfallet med pizzamenyene...

Vi er ikke medlemmer i EU, men habil støttespiller på EØS-fronten.  

Denne gangen er det Nortura som sutrer fordi de må legge om rutinene.  Jeg tillater meg å betvile at de nå må hente egg "dobbelt så ofte".  De trenger muligens å korte ned på andre deler av logistikkjeden, og så blir det litt kranglete ved innføringen av regelverket da de trenger en ekstra tur for å ta opp slakken.

Skrevet
Druid skrev (8 timer siden):

Litt greit at du forklarer og linker til saken du vil diskutere.

link

Skrevet
Egenskap skrev (1 time siden):

Det er i allefall 3 år siden salgsperioden ble satt ned fra 35 til 28 dager, så for dette å være en nyhet, må norske eggprodusenter ha drete i reglene i 3 år, eller så har de glemt å telle ekstrakostnadene, siden de ikke kommer med reelle tall, men prognose.

Jeg ser flere og flere settinger der kjølekjeden er brutt på egg, så man har allerede begynt å ta ut innsparing på lavere salgstid.

Det er et problem at vi ikke kan henvise til kjølekjeder og andre tiltak som holder eggene ferske lenger, men argumentet til Nortura er rett ut idiotisk.

Lang lagerhold på produksjonssted og i transport argumenterer for kortere handelstid, ikke lengre, uansett hvor friske hønene er. 

Og ingenting av dette handler om nasjonale interesser, det handler om dyrevelferd, matsikkerhet og matsvinn. Samme tiltak i Norge burde ikke bare tjene norske bønder, men også utlandske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...