Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har blitt fortalt så er det slik at brudd ikke kan planlegges. Dvs man kan ikke på forhånd avtale dette, selv om det er noen få dager frem i tid. Hva med doble vakter som planlegges noen dager frem i tid, altså 2-4 dager frem i tid? Hva med avtale at noen som jobber natta, kan kanskje også jobbe kveldsvakt, etter å ha sovet noen få timer, noen få dager frem i tid?

Hvor strengt er det, og hvorfor får lederne i helsevesenet lov til å bryte regelen fra tid til annen. 

Noen som vet?

Anonymkode: a1eb6...446

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper noen kan svare! Hilsen sliten sykepleier😌

Anonymkode: 7ae78...3be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brudd betyr ingenting, er min erfaring. De som burde bry seg (HR/HMS) er ikke interessert i å skrive prosedyrer om hvordan brudd skal registreres engang, eller lage oversikter over hvor ofte det forekommer. De er mer interessert i måling av støy i egne kontorlokaler, og anskaffelse av hev-senk-pulter og ergonomiske tastatur.

Du kan ta kontakt med verneombud, fagforeningen  eller Arbeidstilsynet.

Anonymkode: 4f851...ba3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes da flere saker hvor helseforetak har blitt dømt til å betale erstatning for brudd på AML. 

Anonymkode: d2fec...04b

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i nsf hvis du ikke er medlem, og be om hjelp derifra. Hvis du er utslitt må du gå til legen for sykemelding.

Anonymkode: ef825...33d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper noen kan svare! Hilsen sliten sykepleier😌

Anonymkode: 7ae78...3be

Sliten sykepleier kan si hun er sliten og ikke kan ta på seg flere vakter enn hun må etter arbeidsavtalen. Du har et ansvar for å være våken og i stand til å utføre jobben din. Er du ikke det skal du si nei til ekstra vakter. Du har et ansvar som helsepersonell. Hva om du gjør noe feil på din forlengede nattevakt? Hvem tror du får ansvaret da? Jeg kan si deg med en gang at det ikke er sjefen din som forsvarer deg når det går galt. Husk på ansvaret du selv har. Når du sier ja "tillater" du lav bemanning, for "vi får det jo til å gå rundt". La lederen, kommunen, og alle de som har ansvar for bemanning og det at vi faktisk beholder alle sykepleiere som nå er utslitt etter covid, ta ansvar.

Det må komme frem i enda høyere grad at noe må gjøres for at ungdom skal ha lyst til å gå inn i yrket. Det oppnår vi ikke når vi sliter ut de folka vi allerede har. Jeg har ikke tall på alle de unge rundt meg som _i alle fall_ ikke skal bli sykepleiere. 

Vi trenger dere. Og vi trenger dere i mange år. Da må det sørges for gode arbeidsforhold og at dere blir ivaretatt slik at dere ønsker å stå i jobb. 

Anonymkode: c0d7a...b90

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Det som jeg egentlig lurer på er, altså jeg trenger en dag fri. Dette er en fridag som jeg virkelig har behov for, som jeg er villig til å gjøre "hva som helst for". Dette er ikke av helsemessige årsaker eller noe. Mer personlige. Jeg har fått spurt med en kollega, som er villig til å bytte med meg, men det gir AML brudd for vedk, ifølge sjefen. Fridag som ønskes er om tre-fire dager. Ikke langt fram i tid. Det jeg trenger fridagen for, er IKKE, jeg skulle gjerne ha vært på den festen, det arrangementet el. Dette er for meg en viktig ting, som jeg ikke kan gjøre noen dager, uker el måneder fram i tid. Eller år for den saks skyld. Dette er her og nå, etter det er "løpet kjørt" for det jeg trenger det til. Utover det ønsker jeg ikke å utdype det. Bare at det virkelig, virkelig er viktig for meg. 

Får avslag på dette byttet, siden det blir AML brudd, så kan det ikke planlegges. Når jobben trenger folk, så driver de å planlegger de samme tre-fire dager fram i tid. Gjerne ifm med helg ol. 

Jeg vet at jobben kan "pålegge" folk vakter for å få hjulene til å gå rundt, men brudd på AML blir det uansett og gjerne fram i tid. 

Så derfor jeg lurer på dette. Vi, de ansatte, jobber jo virkelig for å "hjelpe avdeling" når det trengs. 

Så jeg syns det er ekstremt skuffende, spesielt når jeg har alltid vært enkelt å spørre, når det trengs bytting, forskyvning el. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. 

Det som jeg egentlig lurer på er, altså jeg trenger en dag fri. Dette er en fridag som jeg virkelig har behov for, som jeg er villig til å gjøre "hva som helst for". Dette er ikke av helsemessige årsaker eller noe. Mer personlige. Jeg har fått spurt med en kollega, som er villig til å bytte med meg, men det gir AML brudd for vedk, ifølge sjefen. Fridag som ønskes er om tre-fire dager. Ikke langt fram i tid. Det jeg trenger fridagen for, er IKKE, jeg skulle gjerne ha vært på den festen, det arrangementet el. Dette er for meg en viktig ting, som jeg ikke kan gjøre noen dager, uker el måneder fram i tid. Eller år for den saks skyld. Dette er her og nå, etter det er "løpet kjørt" for det jeg trenger det til. Utover det ønsker jeg ikke å utdype det. Bare at det virkelig, virkelig er viktig for meg. 

Får avslag på dette byttet, siden det blir AML brudd, så kan det ikke planlegges. Når jobben trenger folk, så driver de å planlegger de samme tre-fire dager fram i tid. Gjerne ifm med helg ol. 

Jeg vet at jobben kan "pålegge" folk vakter for å få hjulene til å gå rundt, men brudd på AML blir det uansett og gjerne fram i tid. 

Så derfor jeg lurer på dette. Vi, de ansatte, jobber jo virkelig for å "hjelpe avdeling" når det trengs. 

Så jeg syns det er ekstremt skuffende, spesielt når jeg har alltid vært enkelt å spørre, når det trengs bytting, forskyvning el. 

Jeg kan dessverre ikke hjelpe dem med spørsmålet ditt, men det fu beskriver her tror jeg er en av mange grunner til at man ikke holder ut i helsevesenet. Man jobber ubekvem tid igjen og igjen, trekker seg langt for arbeidsgiver og pasienter…men når det trengs så får man ingen ting tilbake av fleksibilitet eller takknemmelighet. 
Håper det ordner seg for deg!

Anonymkode: 9b21e...67c

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg ville dette vært greit, så lenge den du bytter med har tilsvarende kompetanse og synes AML-brudd er greit selv.

Anonymkode: 4f851...ba3

AnonymBruker
Skrevet

Er borti det samme selv og slik jeg forstår, får man ikke en grunnturnus godkjent med for mange vakter etter hverandre, men hva som skjer med bytter, pålegging, ekstrajobb etc... etterpå er det mindre kontroll på. Det går gjerne dessverre veldig i arbeidsgivers favør. Dessverre er det som er ment til å beskytte oss mot overarbeide, gjerne en ulempe istedet. F.eks har vi en uke fri midt i turnus, et bonus vi er glade for, men siden det utløste rødt med for mange vakter etter hverandre da turnus skulle godkjennes, måtte dagen flyttes til midt i friuka. 

Anonymkode: 1ed96...a6d

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange tolkninger, og svaret her er at dere bør oppsøke tillitsvalgt. Ledere skal verken planlegge grunnturnus, årsplan eller andre planer med overtid og normalt sett ikke brudd. Den skal kontrolleres opp mot AML eller tariff. Det er tillitsvalgte som skal godkjenne planen. Er det kommunalt/statlig skal brudd innrapporteres med jevne mellomrom, og brudd kan også tillegges egne avtaler. Det er særdeles sjeldent at det blir  konsekvenser annet enn litt tilbakemeldinger til leder og mye overtidsbetaling til den ansatte. De groveste tilfellene ender i rettssak og organisasjonene får bøter, erstatningskrav m.m. De aller fleste systemer for turnus-og vikarhåndtering har AML kontroll for leder ved tildeling og planlegging av vakter så tillitsvalgte kan hjelpe deg på vei. Har leder noen form for mulighet til å velge en ansatt som det ikke vil bli overtid eller brudd på gjør de selvsagt dette.

Anonymkode: b3c1d...837

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...