AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg har vært hjemme i perm nå i over ett år, tok fellesferien og deretter ulønnet perm. Egentid eksisterer ikke lenger, utenom når barnet sover. Min samboer jobber ofte fra 8.30 -18-19 og når han kommer fra jobb forventer han at jeg er med og deltar sammen med vår ett åring til han legger seg. Jeg har en liten sidejobb via pc som jeg kun får jobbet litt på etter at barnet har lagt seg. Har spurt samboer om å dele tiden noen kvelder, at han tar baby litt og så jeg. Men det ender med at han konstant skal ha hjelp til ditt og datt med barnet så jeg får aldri jobbet. I helger har han fri og blir irritert hvis jeg spør om litt egentid. Da får jeg gjerne høre at det er rart jeg ikke vil være med sønnen min fremfor å jobbe på pc. ( jobber jo litt for å ha noen ekstra kroner i ulønnet perm) selv ringer han stadig og må jobbe ekstra. Og vi har separat økonomi, han betaler kun for vaskedame, ellers betaler jeg alt for meg selv. Derfor oppleves det litt urettferdig at han kan jobbe ekstra når det passer. Og det at å spørre om egentid blir til beskyldninger om at jeg ikke vil være med sønnen min. Den egentiden er jo seff ment for han også, for.eksempel dele en helgedag i to. Han er med barnet vårt fra 8-15 og den andre resten av tiden. Han blir så sur hvis jeg foreslår dette. Så jeg får aldri gjort noe mer. Jeg elsker barnet mitt og vil være mest mulig med han. Men er det ikke lov å ta seg en shoppingtur innimellom? Ordne ting på pc. Jobbe litt. Hvile litt? Hvordan har dere andre det? Er det sånn hos dere også? Tør ikke spør mer jeg, og tør ikke spør bekjente om det skal være sånn. Vil ikke henge oss ut på et vis. Så da håper jeg på noen opplysende svar her inne helt anonymt. 😃 Anonymkode: b9364...41e
Sofagris Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Oj, nei, her er far like mye forelder som jeg er. Vi var jo to om å få barn😊 Vi gir hverandre space til fritid/hobby/egentid et par ganger i uken hver, og deler både økonomi og foreldreskap 50/50. Jeg håper du setter ned foten og ber han være mer delaktig, og siden han er borte store deler av dagen ville jeg insistert på at han steller og legger hver kveld. Det blir deres stund sammen. Du forteller hva han forventer, men hva forventer du? 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #3 Skrevet 19. mai 2022 Sånn var det her og. Jeg kunne ikke ta meg en dusj en gang uten å ha med ungen, for pappaen ville aldri stå med ansvaret alene. Tok ikke én trilletur, sto aldri opp med ham, lekte aldri med ham med mindre jeg var der. Pappapermen var et mareritt, da han var potte sur hele tida og jeg fikk meldinger om hvor vanskelig alt var. Han skulle sitte og game mens jeg var med barnet i helgene, jeg fikk aldri trent eller dratt ut og gjort noe. Han skulle imidlertid leve som før. Det var ikke bare derfor, men jeg dro da barnet var to år. Han er tre nå og han har samvær ti netter i måneden. Nå har jeg mye bedre tid til å leve livet mitt, den tiden pappaen har samvær. Det satt langt inne å få ham til å ha sønnen på samvær også, han skulle ha samværet hjemme hos meg, han 🙄 Fatter ikke hva som feiler noen menn altså. Det er ikke sånn det skal være. Man er likeverdige foreldre, og begge har behov for egentid i blant. Både til jobb og annet. Jeg håper du tar opp dette med ham og at det går bedre enn da jeg prøvde å snakke med min. Anonymkode: 3d6ce...6b9 7 1
Serafina. Skrevet 19. mai 2022 #4 Skrevet 19. mai 2022 Hans ønsker og krav er ikke viktigere enn dine, så her må du være tydelig på hva du forventer av han. Dette skal ikke bare gå en vei. Fullstendig urimelig at han ikke kan ta seg av sitt eget barn på egenhånd, og litt merkelig at han ikke ønsker å bli kjent med sitt eget barn. 9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #5 Skrevet 19. mai 2022 Hva svarer du når han spør om du ikke vil være med barnet ditt? "Jeg er akkurat like interessert i å være med barnet mitt som du er." (Hvis du sier det så er du grei, det høres ut som om du er mer interessert enn han.) Når det gjelder det du spør om så var mannen min like engasjert som meg. På noen områder mer. Hvis han hadde gjort noe annet så hadde jeg ansett han som en feilvare og lagt opp en exitstrategi for å bli kvitt dødvekten. Anonymkode: 7d1a8...e59 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #6 Skrevet 19. mai 2022 Han virker ikke veldig engasjert nei. Blir mye sliten etter jobb så han liker å sove når han kommer hjem. Ikke alltid han spiser med oss heller. Jeg blir kanskje ikke sliten jeg da? Hadde det ikke vært for pengene ville jeg forlatt han. Vi har "bare" 1 barn... Anonymkode: 25e2c...a1b 1
Flamme Skrevet 19. mai 2022 #7 Skrevet 19. mai 2022 Samboer tar barnet fra han kommer hjem fra jobb til legging. Han har selvfølgelig savna ungen sin hele dagen og ønsker å bruke tid med barnet sitt. 💖 Bidrar ellers masse også. 50/50 på husarbeid, vasking og innkjøp. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #8 Skrevet 19. mai 2022 Her er det en selvfølge at far er masse med barnet, akkurat som jeg er. Jeg kan fint sende begge to ut døra så jeg får gjort noe her hjemme, eller jeg kan stikke ut å ta en tur til en venninne feks. Begge gjør husarbeid, han vet at barnet er min jobb på dagtid og at jeg ikke skal gjøre ALT husarbeid i tillegg. Jeg syns det er viktig at han også tar masse ansvar for barnet, heldigvis har han også lyst til å være mye alene med det. Anonymkode: 6b32a...5c2 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #9 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har vært hjemme i perm nå i over ett år, tok fellesferien og deretter ulønnet perm. Egentid eksisterer ikke lenger, utenom når barnet sover. Min samboer jobber ofte fra 8.30 -18-19 og når han kommer fra jobb forventer han at jeg er med og deltar sammen med vår ett åring til han legger seg. Jeg har en liten sidejobb via pc som jeg kun får jobbet litt på etter at barnet har lagt seg. Har spurt samboer om å dele tiden noen kvelder, at han tar baby litt og så jeg. Men det ender med at han konstant skal ha hjelp til ditt og datt med barnet så jeg får aldri jobbet. I helger har han fri og blir irritert hvis jeg spør om litt egentid. Da får jeg gjerne høre at det er rart jeg ikke vil være med sønnen min fremfor å jobbe på pc. ( jobber jo litt for å ha noen ekstra kroner i ulønnet perm) selv ringer han stadig og må jobbe ekstra. Og vi har separat økonomi, han betaler kun for vaskedame, ellers betaler jeg alt for meg selv. Derfor oppleves det litt urettferdig at han kan jobbe ekstra når det passer. Og det at å spørre om egentid blir til beskyldninger om at jeg ikke vil være med sønnen min. Den egentiden er jo seff ment for han også, for.eksempel dele en helgedag i to. Han er med barnet vårt fra 8-15 og den andre resten av tiden. Han blir så sur hvis jeg foreslår dette. Så jeg får aldri gjort noe mer. Jeg elsker barnet mitt og vil være mest mulig med han. Men er det ikke lov å ta seg en shoppingtur innimellom? Ordne ting på pc. Jobbe litt. Hvile litt? Hvordan har dere andre det? Er det sånn hos dere også? Tør ikke spør mer jeg, og tør ikke spør bekjente om det skal være sånn. Vil ikke henge oss ut på et vis. Så da håper jeg på noen opplysende svar her inne helt anonymt. 😃 Anonymkode: b9364...41e Høres ut som psykisk mishandling, spør du meg. Anonymkode: dc3f9...34f 2 1
Anonym90059005 Skrevet 19. mai 2022 #10 Skrevet 19. mai 2022 Kan ikke barnet sendes i barnehage snart da, så kan du få deg en mer normal jobbhverdag igjen? Ellers høres det ut som du er sammen med en egoist som dessverre ikke bryr seg så mye om hverken barn eller deg, og sånn sett kanskje ikke burde hatt barn. Også høres det ut som du må bli litt mindre nikkedukke og ikke godta alt mannen din kommer med. Stå på ditt og bli sur du og. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #11 Skrevet 19. mai 2022 Blir helt sjokkert, faktisk. Forstår heller ikke at dette er noe du godtar. Det første du burde kreve er felles økonomi. Dersom far skal jobbe så mye, så er han avhengig av at du er hjemme med barnet. Du legger til rette for at han skal jobbe mye, da burde du få økonomisk utbytte av det også. Om han ikke går med det, krev at far jobber normal arbeidstid og at han bidrar 50/50 på natt, ettermiddag og kveld. Her fikk vi felles økonomi da jeg var gravid med første. Min mann jobber dagtid man-fre, jeg jobber turnus. Han jobber i perioder en del overtid, både i ukedager og helger, men da er jo han avhengig av at jeg er med barnet for å kunne få jobbet. Det skulle bare mangle at jeg fikk se noe til de kronene han tjener da. På samme måte som at jeg i helsevesenet jobber helligdager og kvelder feks, da er jeg avhengig av at han har barnet vårt og det skulle bare mangle at disse ekstra kronene er like mye hans som mine. I arbeidshelgene mine jobber jeg 13 timersvakter og kan ikke bidra ved våkennetter fordi jeg må være klar i hodet på jobb (administrerer sterke medisiner osv). Ingen klager fra mannen! Igår kveld var jeg ute og spiste med noen venner, imorgen skal mannen på guttekveld. Han tar kveldsstell og legging minst like ofte som meg, leker masse med barnet vårt, henter eller leverer i barnehagen hver dag. Han tar seg oftere av barnet på natt dersom hn våkner. Anonymkode: b1cf8...1a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 Her jobber far fra 7:30/8:30 til 15:30/16:30. I tillegg kommer reisevei. Baby legger seg for natta mellom 18 og 19, så de får ikke så mye tid sammen i hverdagen. Som regel tar jeg kveldsstell og legging mens han lager middag. To kvelder i uka og annenhver helg er jeg i stallen mens de to koser seg sammen, og de to kveldene hver uke pleier han å ha spillkveld etter baby har lagt seg. Han er ute av huset hver dag og slapper godt av med å bare finne på noe hjemme, mens jeg er bare hjemme og har behov for å komme meg ut for å koble av. Anonymkode: aa1f3...c8e 1
Anonym6789 Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 Hvorfor godtar du at far jobber så lenge? Her har far i perioder jobbet en del overtid, så har det blitt mer arbeid med hus og barn på meg, men da har det jo vært penger han har tjent til oss felles. Brukt på ferie, bilutgifter, oppussing osv 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 Vi delte likt på alt. Nå er jeg langtidssyk, og han tar stort sett alt. Anonymkode: 8f96b...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #15 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvordan har dere andre det? Anonymkode: b9364...41e Bortsett fra amming og i min permisjonstid er det ikke noe forskjell egentlig. Han sto opp minst like mye på natt/morgenen som meg, laget like ofte mat, spiste like ofte med, var ute like mye med, følger til mer foreldremøter på skole/SFO, mer utviklingssamtaler, var med på flere barnebursdager, kjører og henter oftere en meg på aktiviteter osv osv. Jeg gjør nok mer av planlegging/har oversikt. Han utfører 😅 Anonymkode: 15293...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #16 Skrevet 19. mai 2022 Han gjor/gjør vel så mye som meg! Hadde klikka på den mannen din 😵💫 Anonymkode: c1b3d...39c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå