Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Plena mi er full av mose! Noen som har tips? Lest litt om plenlufter. Noen som har erfaring med det? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Jeg kalket plenen men det hadde fint lite effekt. 

Skrevet

"Plenluftere" har ofte to funksjoner. Den ene er stålpinner som roterer fort rundt, denne fjerner mose og dødt gress. Den andre er vertikalskjærer, denne kutter dype spor i gressplenen og sørger for luft til røttene og bedre vilkår for gresset. Kan være lurt å bruke begge delene om plenen ser litt sliten ut. 

Ellers er hagenæring, gressnæring (eller andre navn på gjødselet) et must. Kalk er ikke nødvendigvis hensiktsmessig, det avhenger av om det faktisk er behov for det i plena di. Ellers må man klippe gresset ofte, rake litt og sørge for at jorda får luft.

Og litt toppdressing kan være lurt for å gi litt ekstra næring, samt jevne ut småhumper 

Det kan være lurt å vurdere å gå til verks med kjemikalier (plenrens) om det er lenge siden plena så bra ut.

• Liker 3
Skrevet

Hva mener du med toppdressing?

Skrevet
4 minutter siden, Forundret.. said:

Hva mener du med toppdressing?

Har du prøvd Google noen gang? Første søkesiden er stappfull av produkter, videoer av hvordan man gjør det, priser og forslag til butikker som selger det... 

Det er jord tilsatt sand, slik at den er luftig og akkurat slik gress foretrekker å vokse i

image.thumb.png.8e334929f2b3ff8b68b7fd00c8040c0c.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en mosefjerner/plenlufter maskin. Den er effektiv. Nå skal jeg innrømme at vi ikke har tatt hele hagen, den er ganske stor, men der vi har brukt den er det ikke en mosedott igjen. 
Den har fått litt annet stell også, men nøyaktig hva er jeg ikke sikker på da det ikke er jeg som er plensjef. Kan være det som er nevnt over her, toppdressing.

Anonymkode: 257e4...dda

• Liker 1
Skrevet (endret)
newman01 skrev (57 minutter siden):

Har du prøvd Google noen gang? Første søkesiden er stappfull av produkter, videoer av hvordan man gjør det, priser og forslag til butikker som selger det... 

Det er jord tilsatt sand, slik at den er luftig og akkurat slik gress foretrekker å vokse i

image.thumb.png.8e334929f2b3ff8b68b7fd00c8040c0c.png

Nei, det var nytt for meg.. 😱

Neida, jeg gadd rett og slett ikke søke fordi det virket ut som om du virkelig hadde peiling, og da tenkte jeg selvfølgelig at det var nok mest gunstig for meg å få råd om hvilken toppdressing jeg burde benytte meg av direkte fra en av de beste på feltet😇

Tusen takk forresten 😘

Endret av Forundret..
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar folkens! Jeg vil gjerne ha enda flere tips, så er det noen som sitter inne med noe geniale råd så skriv gjerne!

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

"Plenluftere" har ofte to funksjoner. Den ene er stålpinner som roterer fort rundt, denne fjerner mose og dødt gress. Den andre er vertikalskjærer, denne kutter dype spor i gressplenen og sørger for luft til røttene og bedre vilkår for gresset. Kan være lurt å bruke begge delene om plenen ser litt sliten ut. 

Ellers er hagenæring, gressnæring (eller andre navn på gjødselet) et must. Kalk er ikke nødvendigvis hensiktsmessig, det avhenger av om det faktisk er behov for det i plena di. Ellers må man klippe gresset ofte, rake litt og sørge for at jorda får luft.

Og litt toppdressing kan være lurt for å gi litt ekstra næring, samt jevne ut småhumper 

Det kan være lurt å vurdere å gå til verks med kjemikalier (plenrens) om det er lenge siden plena så bra ut.

Har ikke lest hele tråden men ble nysgjerrig, hva er toppdressing?? Aldri hørt om før

Anonymkode: e447a...387

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rebekkaz skrev (2 timer siden):

Takk for svar folkens! Jeg vil gjerne ha enda flere tips, så er det noen som sitter inne med noe geniale råd så skriv gjerne!

Drit er gjødsel. Kan drite i hagen. 

Gjest Lars1009
Skrevet

Mose er vel bare fint og vedlikeholdsfritt. Bryr meg fint lite om mose i plenen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke lest hele tråden men ble nysgjerrig, hva er toppdressing?? Aldri hørt om før

Hvis du leser de 8 postene over deg blir du litt klokere. 4 av postene handler om toppdressing

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har liten plen, jeg bare stakk en liten hagespade (type bed) nedi og løftet litt, røsket opp en del mose manuelt, og strødde på toppdressing og gressfrø. 

Ble mye bedre. Så skal man ikke klippe for ofte og for kort, mener jeg å ha lest. 

Jeg klippet for første gang i år i dag. 

B2FD4725-EB42-421A-A750-12CE1DD29DD7.jpeg.7ccdeab033481a22dab5a3c9f3672cf7.jpegC8A256A5-EBD1-46AC-937D-5CCC25A39D19.jpeg.e57aa6f86d516d57618189de38b98740.jpeg

Anonymkode: 4f956...e3c

• Liker 1
Skrevet

Aww, for en flott puse! Den hadde kledd hunden vår 🤣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har liten plen, jeg bare stakk en liten hagespade (type bed) nedi og løftet litt, røsket opp en del mose manuelt, og strødde på toppdressing og gressfrø. 

Ble mye bedre. Så skal man ikke klippe for ofte og for kort, mener jeg å ha lest. 

Jeg klippet for første gang i år i dag. 

B2FD4725-EB42-421A-A750-12CE1DD29DD7.jpeg.7ccdeab033481a22dab5a3c9f3672cf7.jpegC8A256A5-EBD1-46AC-937D-5CCC25A39D19.jpeg.e57aa6f86d516d57618189de38b98740.jpeg

Anonymkode: 4f956...e3c

Takk for svar. Tenkte jeg skulle prøve noe lignende før jeg evt skaffer plenlufter😃

AnonymBruker
Skrevet

Vi heiv på to poser mosefjerner i våres og det funket, mye av mosen er borte.  Ellers må du så plenfrø og hive på blåkorn samt vanne mye,  da tar gresset over og det blir mindre mose.

Anonymkode: bbcd7...e31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi leide en plenrenser fra plantasjen. Kostet 400kr for 4timer. Set ut som en gressklipper og renser plenen helt sykt. Plenrens, gjødsel og regn/vanne. 

Anonymkode: 4257a...8e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rebekkaz skrev (14 timer siden):

Takk for svar. Tenkte jeg skulle prøve noe lignende før jeg evt skaffer plenlufter😃

Du trenger antakelig ikke kjøpe. De kan leies hos steder som driver utleie av redskap, f.eks. byggevarehus som Maxbo og Obs Bygg. Greit å leie noe man bruker maks en gang i året

Anonymkode: bd696...de6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...