Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg ønsker å "leve av kunsten". Noen som overlever på å kun gjøre sitt kreative arbeid? Eller kjenner noen som gjør det? Hvordan går det økonomisk? Hvilken vei har du gått? Noen tips?

Anonymkode: 678a8...cc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bli ufør først...

Anonymkode: 38417...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har på det meste tjent ca. 70 000 kr på et år som musiker. Den type musikk jeg spiller er ikke superkommersiell, ei heller veldig kunstnerisk. Det er livlig musikk som folk blir i godt humør av. 

Hvis jeg hadde gått inn for det kunne jeg kanskje hatt jobber i opptil ca  40 helger i året. Jeg ville da ha tjent kanskje 250 000, i stedet tjener jeg 600 000 på vanlig kontorjobb og tjener litt ekstra av og til som musiker.

Jeg aner ikke hvordan det arter seg for billedkunstnere, men jeg vil anta at det er enda vanskeligere for de 99,5% som ikke er blant de topp anerkjente.

Anonymkode: 0ba7d...f86

AnonymBruker
Skrevet

En kunstner i omgangskretsen tjener penger på stipender. Men NN har begynt å gjøre det bra og får utsmykket en del offentlig bygg o.l. Jeg er usikker på hvor godt NN har fått det til å gå rundt tidligere, men vedkommede kommer fra en familie med penger og har nok derfor kunnet tillate seg å satse på kunsten. Dvs bolig "har stått klar" og gode børsinvesteringer har gitt utbytte til å leve av. 

Det er kanskje et tips om du har annen jobb nå. Les deg opp på finans og investering. Sett deg opp en spareplan, vær streng på å sette av nok penger til å ta et år der du får være kunstner på heltid. 

Anonymkode: 47634...404

AnonymBruker
Skrevet

Har du gått skole? Føler at Norge handler mye om nettverk og er man etablert igjennom flere års skolegang så er det større sjangs for å få stipend og eksponering på store utstillinger.

Men selvsagt, du kan jo prøve selv! Jeg tegner/maler og skal prøve å få til utstillinger etterhvert nå, men regner ikke med at det jeg slår an så bra at jeg klarer å få årslønn på salg noen gang, -men, det er lov å prøve! Spesielt for uutdannede så kan det være smart å finne ukonvensjonelle utstillingssteder også, i byen jeg bor i er det mange små ganger og rom i det offentlige rom som blir brukt, -på lokalsenter, kjøpesenter, cafeer, barer osv. i tillegg til gallerier selvfølgelig. Du må snakke med noen, vise deg litt frem :)

Om du vil selge print så finnes det også norske nettgallerier, eller Etsy osv man kan prøve seg på, finnes flere ukonvensjonelle muligheter!

Anonymkode: e04ca...790

AnonymBruker
Skrevet

Kunstneren i min familie lever av stipender, salg og strøjobber.

Anonymkode: b0925...885

Skrevet

Spørs hva du betegner som kunstner.

Jeg kjenner noen distriktsmusikere som har ganske normal lønn for folk med like mange års utdannelse. Jeg kjenner en musiker som er kjent over det meste av verden, men likevel ikke er helt på toppnivå, som har en grei lønn i snitt, men ganske usikker inntekt.

Så kjenner jeg noen som kombinerer å være kulturkonsulenter eller musikklærere med å være musikere - de lever greit og man kan jo si at de er heltidsmusikere, selv om de har en jobb på siden av sin egen kunstutføring. 

Billedskunstnerne jeg kjenner får ofte kunstnerstipend og driver f.eks med kursvirksomhet på si, jeg vil ikke si at de lever spesielt fett. De har alle utdannelse fra kunstskoler og eventuelt universitetsstudier i tillegg. 

Scenearbeidere som lyd og lysteknikere driver også med kunst, når de gjør dette under en forestilling/ innspilling osv, mens de ikke driver med kunstnerisk arbeid når de rigger opp. De fleste lyd og lysteknikere jeg kjenner, jobber som frilansere og tjener temmelig godt, men det er mye press, lange dager, lite søvn. 

Når jeg tenker meg om har de fleste jeg kjenner som lever helt eller delvis av kunsten sin, en eller annen form for høyere utdannelse innen det de driver med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en orkestermusiker. Hun tjener 850 000 i året. Fortjener penger vel å merke! 😊

Anonymkode: e5ec5...0cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg kjenner en orkestermusiker. Hun tjener 850 000 i året. Fortjener penger vel å merke! 😊

Fortjente*

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En ganske stor andel av de pengene kommer nok fra offentlige tilskudd, og ikke ren inntjening fra billettsalg.

For all del, jeg synes det er bra med offentlige tilskudd til kulturlivet, men de fleste musikere faller ikke innunder reglene for tilskudd. 

Jeg er hobbymusiker som av og til tjener litt penger på musikken. Det passer meg utmerket. Når jeg en sjelden gang spille mange konserter med kort mellomrom, blir jeg litt lei av de mest kjente sangene vi spiller. Tenk på de som har det som levebrød, og må spille sine meste kjente hits på hver eneste konsert.

Anonymkode: 0ba7d...f86

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si det viktigste for å klare seg som kunstner er nettverksbygging. Du bør studere på en anerkjent skole og få deg et kontaktnett med likesinnede, men samtidig pleie andre relasjoner ved siden av. Det er en del større teknologiselskaper som kan gi deg stipend. Er du flink med fosser kan det være greit å bli venn med ledelsen i Elvia etc. Det er også lurt å få en annen kompetanse i tillegg. Kombinasjonen helsefagarbeider og kunstner er super for da kan du jobbe som helsefagarbeider i helger og på røde dager, men med kunsten ellers. Da har du også en trygghet.

AnonymBruker
Skrevet

De kunstnerne jeg kjenner innså etter hvert at de måtte skaffe seg en deltidsjobb for å være sikret en inntekt. Noen av de tjener periodevis greit på kunsten, og får av og til store oppdrag, men det er ikke en jevn og stabil inntekt og det blir for uforutsigbart i lengden. 

Anonymkode: 3cb03...697

AnonymBruker
Skrevet

KJenner flere som går på Kunstakademiet i Trondheim, og ifølge dem er nettverk og sosiale relasjoner alfa og omega. Du må rett og slett bli venn med de som driver galleriene, med de som underviser, med medelever osv osv.

Anonymkode: 04e4c...0d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...