Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg er gravid, uke 21+1. Til nå har jeg gått opp ca 12(!) kg allerede, og jeg begynner å bli ganske stresset. 
ikke nødvendigvis pga vektøkningen alene, men også på grunn av kostholdet jeg har hatt i det siste..

Første trimester bar preg av mye kvalme og utmattelse, og da spiste jeg egentlig bare det som fristet.. Altså endel dritt. Det har blitt mye bedre, men jeg synes fortsatt jeg for ofte tyr til dårlig mat og sukker..

Jeg SKAL skjerpe meg, og jeg vet at dette ikke er heldig for verken meg eller barnet. Ettersom jeg var normalvektig og under 25 da jeg ble gravid skal jeg ikke testes for svangerskapsdiabetes, men jeg lurer på om jeg kanskje bør be om å bli testet allikevel? Hva er sjansen for at jeg har pådratt meg dette?

Lurer også på om «det er for sent å snu» nå? Jeg skal begynne å spise sunnere, men er redd for hvilke skader som allerede kan ha skjedd? Ja, jeg har dårlig samvittighet og jeg vet det er veldig dumt å ha dårlig kosthold. Men det har rett og slett vært vanskelig å ta seg sammen.. Jeg var veldig opptatt av sunt kosthold før jeg ble gravid og er ganske skuffet over meg selv.

Er det håp for at det går greit og for eksempel fødselsvekt ikke blir alt for høy om jeg legger om kosten fremover?

Tusen takk for tilbakemeldinger<3

Anonymkode: a1f9d...080

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fosteret får alle de gode næringsstoffene, så et dårlig kosthold er egentlig verre for moren enn barnet. Det er ikke for sent å snu. 12 kg vektoppgang de første to semestrene er ikke veldig mye, altså. Prøv bare å fokuser på et variert kosthold framover, det er bra for begge to :)

Anonymkode: 46ca5...05d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...