Gå til innhold

Asperger utredning privat som voksen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som har blitt utredet for Asperger her som voksen? Jeg skal utredes privat, men svar gjerne dere andre også. 

Hvordan foregår det? Hvor mange timer trengte dere å gå til før dere fikk svar? 

På forhånd takk til de som svarer. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utredet mens jeg gikk i behandling for en annen sykdom.

Jeg husker ikke hvor mange timer det var, men det var over flere uker. Tror jeg fylte ut noen papirer selv hjemme, men det var mest de stilte spørsmål og scenarioer ( alt fra barndom til situasjoner i voksen alder) og jeg svarte.

De måtte også snakke med noen som kjente meg som barn, så jeg valgte å la dem få prate med moren min. Samboeren min ville de også " intervjue ". 

Anonymkode: 67fb7...803

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk dere frem for å få privat utredning for autisme som voksne?

Anonymkode: d6e2b...428

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan gikk dere frem for å få privat utredning for autisme som voksne?

Anonymkode: d6e2b...428

Behandleren jeg hadde for den andre lidelsen min tok opp med meg at hun ønsket at vi skulle utrede for det, da hun mente jeg hadde tydelige trekk. Om man ikke allerede er i behandling så vil jeg tro fastlege/habiliteringstjenesten som Tvillingsjel nevner ovenfor her er det rette stede å kontakte

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet
Tvillingsjel skrev (14 timer siden):

Ja. Jeg hadde IKKE Asperger.

Utredningen besto i å snakke, fylle ut skjemaer, svare på spørsmål og gjennomføre en rekke tester både muntlig og via data. Det var ikke mange timene. Kanskje 3-4.

Jeg ble utredet ved habiliteringstjenesten for voksne.

Så fort det gikk hos deg. Hos meg var det i hvert fall 15 timer med tester, intervjuer osv. I tillegg til det jeg fylte ut selv. Det var en nevropsykolog utredning da så mulig det tok så lang tid fordi det var en mer bred utredning som ikke bare gikk på Asperger da. 

Skrevet

Takk for alle svar! :)

Har dere alle måttet ha foreldre inne til samtale også?

Skrevet
NewStart87 skrev (17 minutter siden):

Min mor ble intervjuet ja. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, NewStart87 said:

Ifølge min behandler så skal man helst intervjue noen som kjente deg som barn, men det måtte ikke være en forelder. Det kan være en annen som var voksen på den tiden.

Om det er et kriterie for å få satt diagnosen vet jeg ikke, men alle jeg har møtt som har fått en autismediagnose har hatt dette intervjuet av foreldre/tanter/onkler/lærer osv.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Min mor ble intervjuet ja. 

Er man selv til stedet når forelder blir intervjuet? Kjenner at jeg ikke har så lyst til å sitte og høre på hvor dårlig sosialt jeg har fungert oppigjennom.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, NewStart87 said:

Er man selv til stedet når forelder blir intervjuet? Kjenner at jeg ikke har så lyst til å sitte og høre på hvor dårlig sosialt jeg har fungert oppigjennom.

Jeg var ikke tilstede. De hadde et videointervju med min mor siden hun er på andre siden av landet, og samboeren min møtte opp på klinikken uten meg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
NewStart87 skrev (1 time siden):

Jeg husker ikke, men tror hun fylte ut noen skjema, også tok han muntlig intervju i tillegg. Tror muligens jeg var der under det muntlige. 

AnonymBruker
Skrevet

Venninnen min ble utredet for asperger og da kalte hun inn meg som "vitne" eller hva jeg skal si, jeg svarte også på en del spørsmål skriftlig. Hennes foreldre ble ikke intervjuet. 

Så om du har noen andre som kjenner deg godt, kan venner, ekser, søsken bidra til et helhetlig bilde om du ikke kan/vil involvere mor og far, fikk venninnen min beskjed om. 

Anonymkode: a6fca...3d8

• 1 måned senere...
Skrevet
NewStart87 skrev (På 18.5.2022 den 21.36):

Hei!

Er det noen her som har blitt utredet for Asperger her som voksen? Jeg skal utredes privat, men svar gjerne dere andre også. 

Hvordan foregår det? Hvor mange timer trengte dere å gå til før dere fikk svar? 

På forhånd takk til de som svarer. :) 

Hei! Har du kommet i gang med utredningen?  Jeg er litt i samme situasjon, men syns det er vanskelig å orientere seg i det private markedet for terapeuter, spesielt for utredning.  Og om noen her har erfaringer med flinke psykologer/parterapeuter i Oslo som har spesialkompetanse på Asperger/autisme/ADHD så setter jeg stor pris på å høre om det også :)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk privat utredning dekket av NAV fordi det hastet slik ift. uføretrygd, og min andre (offentlige) nevropsykolog hadde bokstavelig talt ghostet meg - med tanke på diagnosen jeg har, var dette utrolig vanskelig, siden jeg hadde fått mye tillitt til ham. Jeg gikk privat hos en i Drammen, men jeg møtte ham aldri personlig. Dette var midt under pandemien og med litt geografisk avstand var det greiest å ta det over Zoom. Mener å huske vi hadde to Zoom-sessions og et par-tre telefonsamtaler. Det kostet 15 000, men ble dekket. Jeg føler han var veldig grundig, men jeg hadde også forberedt meg godt ved å lese meg opp på kvinner og Asperger, samt at jeg hadde funnet alle spørreskjemaene de bruker i Norge, fylt dem ut med fotnoter og var klar til å sende over mail. Sånt gjorde at det gikk veldig fort. 

Jeg vet at ikke alle nevropsykologer liker at man gjør sånt. Men, Asperger er nå en gang en diagnose som omfatter nitidig pirking og spesialinteresser, og jeg er veldig interessert i min egen psyke. Om en nevropsykolog forventer at man skal være uvitende og fullstendig prisgitt behandler, vil jeg helst ikke gå dit. Jeg liker info, jeg finner info, jeg bruker info. Sånn er jeg. 

...Og nå er jeg ufør. Prøver å finne en vei ut av det, men har kun funnet en måte å holde meg selv i gang.  Vet ikke hvordan jeg skulle klart jobb i tillegg.

Anonymkode: c4abe...c3e

• Hjerte 2
Skrevet
HK1 skrev (2 timer siden):

Hei! Har du kommet i gang med utredningen?  Jeg er litt i samme situasjon, men syns det er vanskelig å orientere seg i det private markedet for terapeuter, spesielt for utredning.  Og om noen her har erfaringer med flinke psykologer/parterapeuter i Oslo som har spesialkompetanse på Asperger/autisme/ADHD så setter jeg stor pris på å høre om det også :)

Legen min har sendt henvisning for meg i juni, ventetiden er 4 - 6 mnd. Hun var usikker på svaret hun ville få, så jeg har i tillegg sendt han som utfører utredning en Mail kort om min barndom og mine problemer. Håper virkelig jeg blir tatt inn! Egenandel er på rundt 700 kr pr time. Hvis ikke jeg blir tatt inn går jeg for plan B som er privat utredning i Halden på 16.000 kr. Da blir jeg utredet på en dag og behandler går gjennom svartestene mine etterpå. Det sistnevnte syntes jeg både er dyrt og høres slitsomt ut, så håper virkelig jeg får utredning i nabobyen min.

Jeg oppdaterer her. :) 

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå har jeg fått svar! Det var visst sykehuset ( Havo? ) legen sendte henvisning til og jeg har fått time! :danse: Timen er først i juni neste år, men jeg er bare kjempeglad for at jeg har blitt tatt inn og slipper å betale masse for privat, så den tiden venter jeg med glede. :) 

Skrevet

Jeg er 41 og ble utredet for asperger på DPS. De sa at jeg hadde den kvinnelige versjonen av asperger, den som svært få helsepersonell vet om. 

Jeg sliter mest med tilleggsvanskene mine som angst bl.a. men også vonde og vanskelige tanker. 

De prater med mamma, og tror det gikk 4 mnd før jeg fikk diagnosen. 

Virker som det er forskjellig praksis? 

Skrevet
NewStart87 skrev (1 time siden):

Nå har jeg fått svar! Det var visst sykehuset ( Havo? ) legen sendte henvisning til og jeg har fått time! :danse: Timen er først i juni neste år, men jeg er bare kjempeglad for at jeg har blitt tatt inn og slipper å betale masse for privat, så den tiden venter jeg med glede. :) 

Hvor ligger havo? Det var enormt lang ventetid? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...