Gå til innhold

Er screens brukt som innsynsbeskyttelse søknadspliktig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at screens vanligvis brukes foran vindu. Men her jeg bor, er det flere som også benytter de som en slags innsynsbeskyttelse. Det vil si at de er satt opp tett inntil rekkverket på balkongene. I to av sameiene er det veldig mange som har slike. Vil tippe de er omtrent 1,5 meter brede og ca 2,5 meter høye. De kan reguleres. Så når de er helt opp, er det eneste man ser stålstengene som de er festet med. 

Her hos oss mener styret at dette må det søkes kommunen om. At det utgjør en fasadeendring. Er det det? Den skal være nede når jeg ikke vil ha innsyn. Men kan også være helt oppe, og da er den ikke til hinder for noen andres utsikt eller noe slikt.

Jeg finner ingen regler for dette, siden det eneste jeg finner er at en levegg ikke kan være høyere enn 1,8 meter. Men dette er ikke en levegg.

Anonymkode: 58c09...62a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal vel være en vesentlig fasadeendring som bryter med boligens stil eller noe for at man må søke. Vi fikk i alle fall lov til å endre svært mye uten at det ble regnet som søknadspliktig, sette inn flere vinduer, fjerne sprosser, endre takfarge, sette opp 14kvm tilbygg, ny veranda, platting, endre stil på rekkverk og gjerder osv.

Høres ikke ut som det du nevner er permanent da, så om det såvidt vises til vanlig bør det jo være greit?

Anonymkode: 98006...b62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Screens? Som er en slags gardin? Det er jo ikke noe byggverk?

Anonymkode: 978dd...22a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skal vel være en vesentlig fasadeendring som bryter med boligens stil eller noe for at man må søke. Vi fikk i alle fall lov til å endre svært mye uten at det ble regnet som søknadspliktig, sette inn flere vinduer, fjerne sprosser, endre takfarge, sette opp 14kvm tilbygg, ny veranda, platting, endre stil på rekkverk og gjerder osv.

Høres ikke ut som det du nevner er permanent da, så om det såvidt vises til vanlig bør det jo være greit?

Anonymkode: 98006...b62

Ja, tenker jeg og. Ihvertfall mye penere enn mye av det andre folk setter opp for å beskytte seg mot innsyn, f eks sånne grusomme flyttbare levegger fra Rusta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Screens? Som er en slags gardin? Det er jo ikke noe byggverk?

Nei, jeg aner ikke. Er styret som krever at jeg må søke.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hør med kommunen. Da jeg jobbet med dette hadde jeg i hvert fall sagt nei til søknadsplikt, men kommuner er forskjellige og når reglene er så vage så bruker kommunene skjønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hør med kommunen. Da jeg jobbet med dette hadde jeg i hvert fall sagt nei til søknadsplikt, men kommuner er forskjellige og når reglene er så vage så bruker kommunene skjønn.

Takk. Håper ikke det er gebyr for å stille et spørsmål og få svar. Synes det er gebyrer for alt. Og screensene er dyre nok....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Håper ikke det er gebyr for å stille et spørsmål og få svar. Synes det er gebyrer for alt. Og screensene er dyre nok....

Ikke gebyr for å ringe eller sende e-post, kun saksbehandling 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Krever styret at du søker til sameiet, eller til kommunen?

Anonymkode: 05bc0...11f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Krever styret at du søker til sameiet, eller til kommunen?

Anonymkode: 05bc0...11f

Jeg må søke styret, og i den søknaden må jeg dokumentere om det er eller ikke er søknadspliktig til kommunen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor i gammel bygård kan det være søknadsplikt. Der jeg bodde før søkte de ikke og fikk inndratt ferdigattest 

Anonymkode: f0810...66e

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er jo ikke det, herregud. Er kun ting som er fastmontert som en del av bygningen som er søknadspliktig. Dette kan jo taes ned

Anonymkode: 9b257...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...