AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #1 Skrevet 18. mai 2022 Jeg jobber i kommunehelsetjenesten og har vært koordinator for et barn mange helseutfordringer. Jeg er koordinator for flere barn, og man blir veldig godt kjent. Opplever dette som meningsfullt og føler jeg letter hverdagen til disse familiene. Forrige uke så jeg at den ene pappaen har søkt meg opp i skattelistene. Dette synes jeg var ubehagelig og veldig rart å gjøre. Skal jeg bare la det ligge eller konfrontere han på en hyggelig måte? Anonymkode: fa84d...f29
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #2 Skrevet 18. mai 2022 Har det noe å si? Anonymkode: 642eb...750 9
Pakini Skrevet 18. mai 2022 #3 Skrevet 18. mai 2022 Listene er offentlig og det et ikke ulovlig. Så skjønner ikke hvorfor du skal spørre? 14
Gjest Hippokrates Skrevet 18. mai 2022 #4 Skrevet 18. mai 2022 Dette har han sin fulle rett lov til, så du har ingen grunnlag for å konfrontere ham. Hvorvidt det er ubehagelig, ok jeg kan skjønne det, men opplysningene han fikk av deg gir han ingenting annet enn mat for sin egen nysgjerrighet. Det kan ikke brukes til noe.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #5 Skrevet 18. mai 2022 De var offentlige før. Nå må man aktivt søke på altinn og den som blir søkt på får beskjed at du har søkt. Anonymkode: fa84d...f29 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #6 Skrevet 18. mai 2022 Selvsagt bare la det ligge, han har jo ikke gjort noe galt. Synes det hadde vært veldig uprofesjonelt om du konfronterte han med det. Jeg har lignende jobb, og hadde bare latet som ingenting. Faktisk hadde jeg nok ikke brydd meg i det hele tatt. Er jo en offentlig (kommunal) jobb med vanlige kommunale lønnstrinn. Så ikke så voldsomt spennende informasjon der. Kanskje har mor og far helt uskyldig diskutert hva en i din stilling ca. tjener, og så gar de blitt nyskjerrige og søkt det opp? Det er jo lov. Anonymkode: 885d5...70a 4
Pakini Skrevet 18. mai 2022 #7 Skrevet 18. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De var offentlige før. Nå må man aktivt søke på altinn og den som blir søkt på får beskjed at du har søkt. Anonymkode: fa84d...f29 Det er likevel offentlig informasjon, sålenge man kan søke. Du får ikke e-post eller en sms når noen har søkt deg opp, du må fysisk logge deg inn å se hvem som har sjekket deg. 10
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #8 Skrevet 18. mai 2022 Synes det er leit at vi nå kan se hvem som har søkt oss opp. Sjefen sier at han ikke kan ansette flere eller forbedre forhold pga økonomien i bedriften, men tar ut store summer i lønning til seg selv. Ingen ansatte tør å sjekke mtp represalier. (Halvveis)hemmelige skattelister tjener kun til å fordekke forskjeller i rikdom og gjøre det lettere å skjule snusk. Anonymkode: d2fbd...be9 5
Lill3My Skrevet 18. mai 2022 #9 Skrevet 18. mai 2022 Jeg ville søkt opp ham også. Bare fordi! Kanskje ser han det og innser at det er en liten form for diskre beskjed om at du vet har hatt sett 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #10 Skrevet 18. mai 2022 tenker du så voldsomt på dette, så kan du vel spørre hvorfor dem gjorde dette? enkelt og greit, liksom.. Anonymkode: 59347...620
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2022 #11 Skrevet 18. mai 2022 Man har rett til å vite hva ansatte i det offentlige tjener, så ville ikke sagt eller gjort noe. Anonymkode: 1437c...b69 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2022 #12 Skrevet 19. mai 2022 Kan hende at han egentlig bare var ute etter å finne fødselsåret ditt? Anonymkode: 2c39a...a18 1
Gjest ti10 Skrevet 19. mai 2022 #13 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan hende at han egentlig bare var ute etter å finne fødselsåret ditt? Anonymkode: 2c39a...a18 Og det skulle være en trøst ..?
Hollie Skrevet 19. mai 2022 #14 Skrevet 19. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan hende at han egentlig bare var ute etter å finne fødselsåret ditt? Anonymkode: 2c39a...a18 Fødselsåret kan man se ved å søke opp personens navn, man trenger ikke trykke seg inn til innteksopplysningene for å se fødselsår.
Rosa Dartle Skrevet 19. mai 2022 #15 Skrevet 19. mai 2022 Det ville vært veldig rart å konfrontere ham, all tid vi har offentlige skattelister. Når det er sagt skjønner jeg at du også synes det er rart at han har søkt deg opp.. Hvorfor det liksom..? Vanskelig å skjønne hvorfor han har behov for de opplysningene. Uansett bør du la det ligge.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #16 Skrevet 20. mai 2022 Han har nå fullt lov til å gjøre det. Jeg tenker at slike som han har et behov for å kontrollere omgivelsene sine. Det har ingenting med deg å gjøre, men han. Derfor er det helt meningsløst å konfrontere han med det. Det vil ikke gi deg noe positivt eller negativt. Tenk på det som en utrolig rar ting å gjøre, og smil til han når du ser han slik at han vet at du vet. Det er nok. Kunnskap er makt. Du trenger ikke å si alt du tenker på. Anonymkode: 8f49b...e0b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #17 Skrevet 20. mai 2022 Jeg hadde faktisk spurt. Selv om han er lov, så fortjener sånne snokere å bli flaue over snokingen sin. Anonymkode: cd321...d17
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #18 Skrevet 20. mai 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde faktisk spurt. Selv om han er lov, så fortjener sånne snokere å bli flaue over snokingen sin. Anonymkode: cd321...d17 Og det blir man ved at noen forteller at de vet det? Jeg skjønner ikke helt greia, hvorfor skulle det være så flaut å kikke på offentlig informasjon om noen man har en relasjon til? Vi fråtser jo i slik informasjon om folk vi ikke kjenner (ref. lokalavisenes oppblåsing av "inntekt i ditt nabolag" osv. hvert år). Anonymkode: 48d5c...de6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #19 Skrevet 20. mai 2022 37 minutter siden, AnonymBruker said: Og det blir man ved at noen forteller at de vet det? Jeg skjønner ikke helt greia, hvorfor skulle det være så flaut å kikke på offentlig informasjon om noen man har en relasjon til? Vi fråtser jo i slik informasjon om folk vi ikke kjenner (ref. lokalavisenes oppblåsing av "inntekt i ditt nabolag" osv. hvert år). Anonymkode: 48d5c...de6 "Vi" gjør ikke det, dvs noen synes så klart det er en morsom folkeforlystelse, ellers hadde ikke avisene fråtset i det hvert år. De prøver å begrunne det med at det er viktig samfunnsinformasjon hva realitykjendiser tjener, men det er selvsagt bs. Jeg er ikke blant de som er nysgjerrige på hva andre tjener, men derimot er jeg ganske nysgjerrig på hva som får folk til å snoke. Så da kunne jeg faktisk hatt interesse av å vite hva svaret blir om noen får spørsmål om hvorfor de snoker på tilfeldig utvalgte. Hva får man ut av å sjekke total inntekt og formue på en perifer person? Anonymkode: cd321...d17
Gjest ti10 Skrevet 20. mai 2022 #20 Skrevet 20. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og det blir man ved at noen forteller at de vet det? Jeg skjønner ikke helt greia, hvorfor skulle det være så flaut å kikke på offentlig informasjon om noen man har en relasjon til? Vi fråtser jo i slik informasjon om folk vi ikke kjenner (ref. lokalavisenes oppblåsing av "inntekt i ditt nabolag" osv. hvert år). Anonymkode: 48d5c...de6 Det som blir slått opp i lokalavisen er jo (med noen få unntak) gjerne av offentlig interesse, det er som oftest fremtredende og mer eller mindre offentlige personer i lokalsamfunnet som figurerer på de listene. Så er det stor forskjell på å klikke seg inn på noe som står i lokalavisen når du likevel leser nyheter og å faktisk gå til det skritt å lete fram bank-ID-en sin og logge seg inn på skatteetaten sine sider for å finne ut hva vanlige folk i svært perifer omgangskrets tjener. Dessuten synes jeg det er litt spesielt at du regner dette som en relasjon som rettferdiggjør skattesnoking? Er det greit å snoke i skatten til han i kassa på Kiwi og de som vasker på skolen til barna dine også? Hun som kjører bussen du tar hver morgen? Feieren? Alle i barnehagen der ungene dine går og de som jobber på stamkaféen din? Du hadde vel syntes det var rart hvis noen du hadde perifer tilknytning til gjennom jobben logget seg inn og sjekket din skatt ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå